پیاده‌سازی برنامه «کودوس» در خودرو۴۵

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ پیاده‌سازی برنامه «کودوس» در خودرو۴۵

همه ما دوست داریم همواره مورد تایید و تشویق دیگران قرار بگیریم و به نوعی مایه افتخار سازمان و جامعه‌مان باشیم. حالا جالبه بدونیم وقتی کسی بابت کاری که کردیم از ما تقدیر و تشکر می‌کنه، ناخودآگاه انگیزه‌ای مضاعف به سمت ما سرازیر می‌شه تا کارهای بعدی رو با شور و اشتیاق و البته کیفیت بهتر انجام بدیم؛ چه برسه که این افتخار آفرینی‌ها و تشویق‌ها در محیط کار باشه و اثر مثبتش به نتیجه کارمون منتهی بشه.

چرا که صرف نظر از مسایل مالی و ارتقا سازمانی، نیمی از زمان ما (روز و ماه و سالمون) در کنار همکارانمون می‌گذره و به عبارتی روزی ۸ تا ۹ ساعت با آن‌ها زندگی می‌کنیم. پس بهتره بتونیم ارتباط خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

به گزارش خودرو ۴۵، کافیه چند دقیقه به فضای اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی فکر کنید و یادتان بیاد «زمانیکه مطلب یا عکسی راجع به موفقیت‌های کاری تان را به اشتراک گذاشته‌اید و با حجم زیادی از کامنت‌ها و لایک‌های مثبت رو به رو شده‌اید»، چه انگیزه و انرژی به شما منتقل شده است. اصلا چرا راه دور بریم، ارتباطمون با اعضای خانواده و دوستان نزدیکمون هم اگر با تشویق و قدردانی همراه باشه می‌تونه خیلی لذتبخش‌تر باشه.

به تازگی برنامه تشکر و قدرانی «kudos» که در بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در حال اجرا است، این امکان را فراهم می‌کنه تا سازمان‌ها بتوانند به واسطه پیاده‌سازی متد کودوس انگیزه مثبت و حس خوب همکاری را به پرسنل منتقل کنند و دلیلی برای افزای کارایی شرکت‌ها شوند.

مزایای متد کودوس برای استارتاپ‌ها

کودوس پیشنهاد می‌کنه با اجرای این متد در محیط کاری شرکت، علاوه بر انتقال حس شادابی از رنگ‌آمیزی هیجان انگیز بردها روی یکی از دیوارهای محیط کار، ارتباط کلامی، تصویری، راندمان کاری شرکت و مشارکت کارکنان در خلق فرهنگ قدردانی را بیشتر ‌کنه. البته باید بگیم که هدف از اجرای این متد فقط تشویق و ایجاد رقابت حین کار نیست، بلکه نوعی ارتباط دوستانه، ابراز احساس بابت اتفاق‌های قشنگ روزمره همکاران و انتقال حس مثبت به آنها هم هست.

جالب ‌تر از همه این که در متد کودوس، هیچ نگاه از بالا به پایین یا برعکسی میان همکاران شرکت اتفاق نمی‌افته و به راحتی یک همکار ساده می‌تونه از مدیرش و یا همکاران سایر بخش‌ها که او را در انجام کارها کمک کرده‌اند، با یک کارت تشکر کنه.

گفتیم کارت؛ باید بدونیم که روال کار این متد به واسطه کارت‌های خاص با طراحی‌های جذابش انجام می‌شه. به گونه‌ای که به هر فردی تعداد مشخصی کارت داده می‌شه تا کارت‌های در دستش را تا یکماه خرج کنه. چرا که پایان هر ماه امتیازهای تک تک اعضا شمرده می‌شه؛ اما این امتیازها در یک شیت ویژه ثبت می‌شه تا بر اساس آن هدایای در نظر گرفته شده به پرسنل اهدا بشه و همکار برگزیده ما نیز که بالاترین امتیاز را گرفته لوح تقدیر ویژه‌ای دریافت کنه.

روش کار کودوس چگونه است؟

متد کودوس

در ابتدا باید به تعداد اعضای شرکت ( اعم از مدیر عامل، پرسنل تا نیروی خدمات) بُرد اختصاصی طراحی و روی دیوار نصب می‌شود. سپس برای هر یک از اعضا تعدادی معین کارت شامل ( کارت‌های تشویقی، فعالیت خوب و تبریک با امتیازهای مشخص) طراحی می‌شود. پس از تحویل کارت‌ها به تمامی اعضا شرکت، آن‌ها می‌توانند برای همکاری‌های صورت گرفته و همچنین انتقال حس خوب از مشارکت همکارشان طی سی روز قدردانی کنند و با نوشتن متن کوتاهی روی کارت مورد نظر آن را به او هدیه دهند.

بهتره بدونید که این همکاری و مشارکت باید در همه بخش‌ها گسترش پیدا کنه و به گونه‌ای نباشه که قدردانی و تشویق‌ها و در ارتباط بیشتر با همکاران فقط مختص به یک واحد خاص باشد و این اتفاق در همان واحد بچرخد.

زیرا هدف اصلی این متد، همکاری و گسترش ارتباط هرچه بیشتر و دوستانه‌تر میان تمامی پرسنل در همه بخش‌ها و یا طبقات است تا محیط کار از حالت رسمی به محیطی خلاق، دارای افزایش بهره وری و ارتباطات سالم و مثبت انسانی تبدیل شود.

کارت‌های امتیاز چگونه عمل می‌کنند؟

کودووال

در برنامه کودوس تعداد شش کارت با عنوان‌های: خیلی خوشحالم، تبریک می‌گویم، کارت عالی بود، کارت خوب بود، کارت فوق ‌العاده بود و ممنوم تهیه می‌شود که هر یک از این کارت‌ها با توجه به تعداد مشخص شده‌شان امتیازی دارد.

پس از تهیه این کارت‌ها، هر یک از پرسنل تعدادی کارت برای یک ماه را در اختیار می‌گیرند که می‌توانند آن را بر حسب اتفاق‌های کاری پیش آمده، قدردانی بابت کمک به تیم و تحسین همکارانشان به یکدیگر هدیه دهند.

پرسنل می توانند این کارت‌ها را هم برای قدردانی از همکارانشان برای کمک رسانی در کارهای روزانه و هم برای تبریک به مناسبت اتفاق‌های مثبت و یا شادی های همکارشان خرج کنند.

کودوس به چه معناست؟

واژه کودوس «kudos» ریشه یونانی دارد و به نام قدردانی، تقدیر و تشکر است. از این رو این متد نیز با پیاده‌سازی طرح خاصش برنامه‌ریزی شده است. کودوس همچنین بار معنایی واژه‌های افتخار آفرینی و تشویق را نیز با خود به همراه دارد.

کودوس چیست

پیاده‌سازی کودوس در شرکت‌های جهانی

گرچه عمر اجرای این متد حتی به یک دهه هم نمی‌رسد، اما شرکت‌های بزرگی در دنیا هستند که از این متد در سازمان و یا استارتاپ خود بهره گرفته و در نتیجه‌های مثبتی نیز دریافته‌اند.

شرکت‌هایی همچون شرکت ارتباطی MTN ، شرکت نفت و گاز shell، گروه‌ هتل‌های Marriott، Samsung سامسونگ، شرکت DHL، دومینو پیتزا Domino pizza و بسیاری دیگر از شرکت‌های به نام و مطرح جهانی این متد را در محیط کار خود پیاده‌سازی کرده‌ و نتایج مثبت آن را مشاهده کرد‌ه‌اند. به تازگی نیز linkedIn این متد تحسین برانگیزی را اجرایی کرده است.

البته اجرای این روش توسط شرکت‌های بزرگ دنیا نشان از این دارد که این روش تاثیر زیادی در نتیجه کار پرسنل و نهایت راندمان کاری سازمان خواهد داشت.

هیجان کودوس به خودرو ۴۵ رسید

اکنون شرکت خودرو۴۵ نیز با پیاده‌سازی متد «کودوس» در محیط کاری‌اش، حال و هوای رقابتی و البته دوستانه را به محیط کار خود آورده و حس دوستی و ارتباط بیشتر حین کار را برای تیمش رقم زده است. پیشنهاد می‌کنیم شما هم با اجرای کودوس در شرکت خود این لحظات ناب همکاری صمیمانه، پر انرژی و رقابتی را به همکارنتان هدیه دهید.

نتیجه کار kudos چگونه است؟

بهبود تجربه کارکنان، افزایش بهره وری شخصی و سازمانی، افزایش رضایت کارکنان شرکت، افزایش پاسخگویی مدیران و تعامل هرچه بیشتر با پرسنل، نوآوری و خلاقیت در اجرای کارها و در نهایت رضایت مشتریان شرکت از نحوه عملکرد پرسنل تنها بخشی از نتایج کار اجرای برنامه کودوس است.

بر اساس آنچه از اجرای برنامه کودوس مشاهده می‌شود، این روش همچنین می‌تواند شرکت‌ها را در مسیر مسئولیت اجتماعی سوق دهد؛ زیرا وقتی کارکنان یک شرکت دارای روابط اجتماعی مناسب و بهره مند، نتیجه موثر در بازار کار و افزایش بهره‌وری سازمانی را در کنار ارتقا ارتباطات موثر با یکدیگر را تجربه کنند، می‌توانند این حس مثبت را در جامعه نیز پیاده سازی کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: نگار میرکریمی