از مراحل تا مجوز تغییر رنگ خودرو

۸ شهریور ۱۴۰۱ از مراحل تا مجوز تغییر رنگ خودرو

خودروهای ایرانی‌ها بیشتر به رنگ سفید، مشکی، نوک مدادی و نهایتا نقره‌ای دیده می‌شوند و کمتر در خیابان‌ها شاهد تردد خودروهای رنگارنگ هستیم. از آنجایی که در خواست خودروهای رنگارنگ چندان زیاد نیست، خودروسازان هم در تولیدات خود تنوع رنگ چندانی ندارند. اما اگر افرادی بخواهند خودرویی با رنگ متفاوت مثلا بنفش، زرد و… داشته باشند چه راهکاری پیش روی آن‌ها است. بنابر آنچه قوانین می‌گوید افرادی که تمایل به تغییر رنگ خودرو خود دارند، می‌توانند از راه‌های قانونی و دریافت مجوز، رنگ خودرو خود را به رنگ دلخواه خود تغییر دهند.

مدارک لازم تغییر رنگ خودرو

مالکی که می‌خواهد رنگ خودرو خود را عوض کند، باید با در دست داشتن مدارک لازم، از مراکز تعویض پلاک خودرو مجوز لازم را بگیرد.

مراحل تغییر رنگ خودرو

متقاضیان تغییر رنگ خودرو با در دست داشتن مدارک باید مراحل مشخصی را طی کنند تا در نهایت بتوانند با خودرو به رنگ دلخواه خود در خیابان‌ها تردد کنند.

مرحله اول: اخذ مجوز تغییر رنگ خودرو

مرحله اول برای تغییر رنگ خودرو مراجعه به مراکز تعویض پلاک و اخذ مجوز لازم است. بنابراین متقاضی باید با در دست داشتن مدارک به یکی از این مراکز مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. در صورتی که مالک خودرو نتواند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند، وکیل قانونی او با در دست داشتن وکالت‌نامه قانونی برای ثبت درخواست تغییر رنگ اقدام کند.

رنگ درخواستی متقاضی نباید جزو رنگ‌‌های ممنوعه باشد. به عنوان مثال رنگ خودروهای امدادی، تاکسی‌ها، نیروهای مسلح و رنگ‌هایی که قابلیت استتار دارند در لیست رنگ‌‌‌‌های ممنوعه قرار دارند.

مرحله دوم: صدور مجوز

کارشناسان مستقر در مراکز تعویض پلاک باید اصالت خودرو را تایید کنند. تایید اصالت به این معنی است که تمام اطلاعات خودرو از قبیل پلاک، شماره موتور خودرو و شماره اتاق باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد. این اطلاعات با اطلاعاتی که شما در فرم تقاضای تغییر رنگ نوشته‌اید نیز تطبیق داده می‌شود و کارشناسان پس از صحت‌سنجی، اصالت خودرو را تایید می‌کنند.

در مراکز تعویض پلاک، استعلام‌های لازم از پلیس نیز اخذ می‌شود تا خودرو سرقتی یا توقیفی نباشد. اگر همه این مراحل به خوبی پیش برود و مشکلی پیش نیاید، پلیس مجوز تغییر رنگ خودرو را صادر می‌کند.

مرحله سوم: مراجعه به صافکاری

این مرحله تقریبا ساده‌ترین مرحله تغییر رنگ خودرو است. کافی است متقاضی با در دست داشتن مجوزهای لازم می‌تواند به صافکاری و نقاشی‌ها مراجعه و درخواست تعویض رنگ کند. اگر متقاضی، مجوز لازم و تایید شده را به نقاش‌های خودرو ارائه ندهد، تغییر رنگ خودرو بر اساس زمان‌بندی خاصی انجام می‌شود.

مرحله چهارم: ثبت تغییر رنگ خودرو در سند

متقاضی در مرحله آخر دوباره باید به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کند تا رنگ خودرو بررسی شود.

اگر رنگ خودرو با آنچه در مجوز و تاییده ذکر شده، مطابقت نداشته باشد، باید رنگ خودرو اصلاح شود. در صورتی که رنگ خودرو توسط کارشناسان تایید شود، برگ سبز جدید برای خودرو صادر خواهد شد و کارت خودرو نیز از طریق پست ارسال می‌شود.

نکات مهم درباره تعویض رنگ خودرو

  • تغییر رنگ خودرو ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز دارد.
  • اگر مراحل تعویض رنگ خودرو را طی نکنید نه‌تنها جریمه خواهید شد، بلکه بعد از تعویض غیرقانونی رنگ خودرو باید رنگ آن را به حالت قبل برگردانید.
  • میزان جریمه طبق قانون برابر با یک چهارم تا یک هشتم هزینه تغییر رنگ است.
  • اگر رنگ را به حالت قبل برنگردانید خودرو توقیف خواهد شد.
  • براساس ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۲۱ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، مالکان وسایل نقلیه باید قبل از تعویض ارکان اصلی و رنگ، مجوز لازم را از واحدهای شماره‌‌گذاری اخذ کنند.
  • استفاده از کاور غیر همرنگ برای خودرو مجاز نیست.
  • استفاده از کاور هم رنگ با رنگ اصلی و نزدیک به آن مانعی ندارد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45