پیش بینی بازار خودرو پس از مذاکرات وین

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ پیش بینی بازار خودرو پس از مذاکرات وین

از چندی پیش که بوی مذاکرات سیاسی و احتمال احیای برجام به مشام رسید، بازارهای اقتصادی ایران هم تاثیرات بسیاری را به خود گرفتند. نرخ دلار آرام آرام پایین آمد و برخی صحبت‌ها نشان از احتمال تاثیر این مذاکرات بر بازار خودرو داشت. برخی کارشناسان معتقدند که این مذاکرات خواسته یا ناخواسته تاثیر خود را روی بازار خودرو گذاشته و همین حالا هم چه در حوزه تغییرات قیمتی و چه در بحث معاملات، کاملا محسوس است.

البته این مساله در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده کما اینکه در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم محسوس بود. بازارهای اقتصادی همچون خودرو که بخشی از آن تحت تاثیر نوسان‌های افزایشی و کاهشی ارز است، همیشه با خبرهای سیاسی دستخوش تغییر می‌شود.

حالا با نزدیک شدن به نتیجه مذاکراتی که این بار برای احیای برجام صورت می‌گیرد، باز هم نرخ ارز با کاهش روبرو شده است. برخی معتقدند که این کاهش به دلیل امید به بازگشت آمریکا به برجام و احتمال بازگشت برخی سرمایه‌گذاران خارجی است. بازار خودرو هم بی‌تاثیر از این نوسانات نبوده و قدری با کاهش قیمت همراه شده است.

تاثیرات کوتاه مدت بر قیمت

با این حال، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این تغییراتی که به واسطه مذاکرات وین در بازار خودرو روی می‌دهد پایدار خواهد بود؟ فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در این رابطه به خودرو45 می‌گوید: مذاکرات وین در کوتاه مدت می‌تواند بر بازار خودرو موثر باشد چرا که باعث می‌شود خودروهای مانده در پارکینگ از ترس سقوط قیمت‌ها به بازار ورود کنند. همین مساله هم باعث تشدید کاهش قیمت می‌شود.

وی تاکید می‌کند: در واقع مذاکرات وین در کوتاه مدت تاثیر خوبی بر تعدیل قیمت‌ها دارد. اما این تاثیر در درازمدت بیشتر به سیاست‌های پولی باز می‌گردد که در کشور دنبال می‌شود. تا زمانی که این سیاست‌ها اصلاح نشود و درگیری‌های سیاسی سخیف داشته باشیم و جناح‌های سیاسی صرفا به دنبال حذف طرف مقابل باشند و معیشت مردم برایشان مهم نباشد، نمی‌توان خوشبین بود که قیمت‌ها پایین بماند.

برای پایین آمدن قیمت، سیاست ها را اصلاح کنیم

زاوه عنوان می‌کند: در عین حال با توجه به اینکه سیاست‌های پولی و بانکی کشور در بانک مرکزی و مجلس کاملا غلط است، خطر بازگشت قیمت‌ها همیشه وجود دارد. در واقع خطر بازگشت قیمت‌ها همیشه اقتصاد ایران و مردم ایران را تهدید می‌کند و برای گذشتن از آن نیاز به تغییرات اساسی در ساختار اقتصاد سیاسی کشور داریم تا شاهد این مشکلات نباشیم.

به گفته این کارشناس، تغییرات قیمتی در بازار خودرو در درازمدت پایدار نیست و برای رسیدن به یک پایداری در حوزه سیاستگذاری قیمتی، باید به سمت اصلاح سیاست‌ها حرکت کرد.

به گزارش خودرو45، نباید این نکته را از نظر دور نگاه داشت که قدرت خرید مردم در بازار خودرو به مرور و طی سال‌های گذشته کاهش یافته است. اینکه بخواهیم به کاهش قیمت خودرو و تاثیرپذیری آن از برخی اتفاق‌های سیاسی دل خوش کنیم، شاید کمی ساده‌انگاری باشد. بازار خودرو بیشتر از هر چیز دیگری، نیاز به یک سیاست و برنامه مدون و درست برای بازگشت به مدار رونق و حفظ مشتریان داخلی دارد؛ اتفاقی که شاید کمی دور از دسترس به نظر برسد اما قطعا ممکن خواهد بود.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

منبع عکس: تسنیم

 

فروش فوری خودرو کارکرده