مرسدس بنز C کلاس در گذر زمان

۱۰ خرداد ۱۳۹۹ مرسدس بنز C کلاس در گذر زمان

مرسدس بنز سی کلاس به آن سری از تولیدات شرکت آلمانی دایملر آگ اتلاق می‌شود که در رده سدان‌های جمع و جور لوکس دسته‌بندی شده و از سال ۱۹۹۳ به عنوان جانشین مدل 190 (w201) و با لقب کوچک‌ترین خودرو تولیدی مرسدس بنز، وارد بازار شده است. البته لقب کوچک‌ترین محصول بنز تنها چهار سال برای c کلاس پایدار ماند؛ چرا که در سال ۱۹۹۷ کمپانی دایملر آگ، مالک مرسدس بنز تصمیم به ارائه مدل A کلاس گرفت.

مدل‌های مختلف سی کلاس در کارخانجات شرکت بنز واقع در برمن و سیندل فینگن آلمان و همچنین سایر کارخانجات این کمپانی در کشورهای دیگر به تولید می‌رسد. تاکنون چهار نسل از مرسدس بنز C کلاس به بازارهای جهانی راه پیدا کرده که خوشبختانه نمونه‌هایی از اکثر نسل‌های این سدان لوکس و زیبای آلمانی در کشور ما نیز حضور یافته‌اند؛ به ویژه نسل دوم این خودرو موسوم به W203 طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ به تولید می‌رسید و توسط نیروی انتظامی کشورمان نیز به خدمت گرفته شد که به مدل‌های پلیسی معروف هستند. در ادامه نسل‌های مختلف مرسدس بنز سی کلاس به عنوان یک سدان لوکس و جمع‌وجور آلمانی پرداخته شده است.

نسل اول مرسدس بنز C کلاس w202 سال تولید ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰

عملیات طراحی مرسدس بنز C کلاس نسل اول  W202 از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و طی آن سال طرح آقای مورات گوناک به تصویب نهایی شرکت آلمانی رسید. همچنین طراحی نهایی نسخه تولیدی آن نیز توسط الیویر بولای در سال ۱۹۹۰ ارائه شد و پروتوتایپ این محصول طی همان سال مورد آزمایش قرار گرفت؛ نهایتا در ماه می سال ۱۹۹۳ میلادی نخستین نسل از بنز سی کلاس به بازار معرفی شد که نسبت به مدل 190 دارای طراحی روان‌تر و ارتفاع بیشتر صندوق عقب بود. نمای روبرو این خودرو به مدل W140 اس کلاس شباهت داشت و چراغ‌های جلوی آن از مدل sl کلاس اقتباس شده بود. این محصول در دو نوع بدنه سدان و استیشن واگن راهی بازار شد.

 

نسل اول مرسدس بنز C کلاس

نسل دوم مرسدس C کلاس W203 سال تولید ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷

عملیات توسعه نسل دوم مرسدس بنز سی کلاس W203  از میانه سال ۱۹۹۴ آغاز شد و طرح نهایی آن در دسامبر ۱۹۹۵ به تایید هیئت مدیره شرکت دایملر رسید. تست نسخه‌های اولیه این خودرو در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و نهایتا نسل دوم مرسدس سی کلاس با آغاز قرن ۲۱ میلادی روانه بازارهای بین‌المللی شد. این محصول که با سه نوع مدل C200،C230  و C240 در بازار کشورمان یافت می‌شود، به بنز پلیس نیز شهرت دارد؛ زیرا مدل سی ۲۴۰ در ناوگان پلیس مورد استفاده گسترده قرار گرفت. C240 پلیس از یک پیشرانه ۲.۶ لیتری با توان ۱۷۰ اسب بخار قدرت بهره می‌بردند.

در این بین مدل c200 کمپرسور نیز به جهت مصارف شخصی وارد بازار کشورمان شد که از پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر سوپرشارژ با قدرت ۱۶۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. از جمله مهم‌ترین امکانات مرسدس بنز سی کلاس نسل دوم می‌توان به مواردی همچون تنظیم برقی صندلی‌های جلو همراه با حافظه و گرمکن صندلی، تهویه اتوماتیک دوگانه، سانروف برقی، کروز کنترل، حسگرهای پارک، صفحه‌نمایش مرکزی و… اشاره کرد.

نسل دوم مرسدس C کلاس

نسل سوم مرسدس c کلاس w204 سال تولید 2007 تا 2014

نسل سوم مرسدس c کلاس از ۱۸ ژانویه ۲۰۰۷ پا به عرصه گذاشت و نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو به معرض دید عموم درآمد. فروش آن نیز از ۳۱ مارس همین سال در سراسر اروپا آغاز شد و در چهار استایل بدنه شامل سه در لیفتبک،  چهار در سدان، پنج در استیشن واگن و دو در کوپه به دست مشتریان بازارهای مختلف جهانی رسید. از جمله ویژگی‌های این مدل نسبت به نسل قبل می‌توان به افزایش فاصله بین محورها و ازدیاد پهنای مابین چرخ‌ها، بدنه محکم‌تر و طراحی اقتباس شده از بنز مدل اس کلاس w221 اشاره کرد که رگه‌هایی از cls کلاس سی ۲۱۹ نیز در آن قابل مشاهده است. در سال ۲۰۱۱ این خودرو دست‌خوش تغییر شد که تحولاتی نظیر استفاده از چراغ‌های جدید ال ای دی عقب، داشبورد اصلاح شده، پنل کیلومترشمار بازطراحی شده و تحولاتی در ظاهر خودرو اشاره کرد. جالب است بدانید که نسل سوم مرسدس سی کلاس از سال ۲۰۰۸ وارد بازار کشورمان شد که مدل c200 کمپرسور این نسل بیشتر از سایرین مورد توجه مشتریان قرار گرفت. سی ۲۰۰ کمپرسور از یک پیشرانه چهار سیلندر سوپرشارژر نیرویی معادل ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کرد؛ بهره‌گیری از این موتور شتاب 0 تا 100 در حدود ۸.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را برای آن به دنبال داشت. همچنین مدل‌های دیگری از این نسل با نامهای سی ۲۳۰، سی ۲۸۰ و سی۳۵۰ نیز در بازار ایران حضور دارند که از پیشرانه‌های شش سیلندر به حجم ۲.۵، ۳ و ۳.۵ لیتری بهره می‌برند.

توان پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری مدل c230 معادل ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور بوده است. C280 نیز از پیشرانه ۳ لیتری نیرویی معادل ۲۲۸ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند. موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مرسدس بنز سی ۳۵۰ هم ۲۶۸ اسب بخار قدرت را با ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور در هم آمیخته و نیروی حاصل را به وسیله یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های عقب روانه می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۶.۴ ثانیه اعلام شده است؛ مصرف سوخت آن نیز ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

 

نسل سوم مرسدس c کلاس

 

از جمله مهمترین امکانات رفاهی مرسدس بنز سی ۲۰۰ نسل سوم به عنوان یکی از ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های نسبتا به روز کمپانی بنز در ایران می‌توان به مواردی نظیر: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، دو حالت رانندگی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، ترمزهای ضد قفل و کمکی، EBD، دیلایت، اتولایت، چراغ شوی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، پدال شیفتر، مموری فرمان، سیستم صوتی 12 اسپیکر ۴۵۰ واتی هارمان کاردون، نمایشگر ۶.۵ اینچی تاشونده، دوربین عقب، بلوتوث، ۶ کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین چهار حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، سقف پانوراما و… اشاره کرد.

ناگفته نماند که نسخه فیس لیفت نسل سوم مرسدس بنز سی کلاس W204 تنها با پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری و در قالب مدل های سی ۲۰۰ و سی ۲۵۰ راهی بازار کشورمان شد که تغییراتی در ظاهر خودرو، نمای داخلی و همچنین بخش فنی که منجر به عملکرد بهینه‌تر پیشرانه شده، رقم خورده است. گفتنی است بازار خرید و فروش بنز سی کلاس W204 در ایران بسیار پر رونق و گرم است.

 نسل چهارم مرسدس بنز سی کلاسW205  سال تولید از 2014 تاکنون

چهارمین نسل سدان لوکس مرسدس سی کلاس  W205نخستین مرتبه در نمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی ۲۰۱۴ به معرض نمایش عموم گذاشته شد. این خودرو بر پلتفرم کاملا جدید MRA بنز توسعه یافته که در آن از آلیاژ آلومینیوم سبک‌تر و فولاد استحکام بالا استفاده شده است. در نتیجه حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن آن نسبت به گذشته کاهش داشته است. تولید این مدل از ۴ فوریه ۲۰۱۴ در کارخانه مرسدس بنز در شهر برمن کلید خورد؛ همچنین این خودرو در کشورهای آفریقای جنوبی، برزیل و ایالات متحده نیز به تولید می‌رسد. شاسی این خودرو با چهار نوع استایل بدنه که شامل مدل‌های واگن، کوپه، کابریولت و سدان می‌شود هم‌خوانی دارد. در سال ۲۰۱۸ شرکت دایملر نسخه فیس لیفت این خودرو را در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاشت که تغییرات ظاهری و فنی در آن اعمال شده است و تولید آن همچنان ادامه دارد.

در کشور ما نیز نسل پنجم مرسدس بنز سی کلاس با نسخه سی200 و در قالب مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حضور دارد. این خودرو از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژ نیرویی برابر با ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند که توسط یک جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های عقب انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا صد مرسدس بنز C200  ۲۰۱۵-۲۰۱۶ برابر ۷.۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۳۷ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ۱۴۸۰ کیلوگرمی نیز ۶.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

 نسل چهارم مرسدس بنز سی کلاس

 

از جمله مهمترین آپشن‌های رفاهی این خودرو می‌توان به کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، سیستم تعلیق هوشمند و اسپرت، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور، تغییر لاین، رادار پیشگیری تصادف از جلو، سامانه تشخیص عابر پیاده، ترمزهایABS، نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتولایت، دی لایت، نوربالا اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی بورمستر با ۱۳ اسپیکر و توان ۵۹۰ وات، نمایشگر لمسی ۸.۴ اینچی، رهیاب، دوربین عقب جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، میرورلینک، اپل کارپلی، اندروید اتو، تاچ پد کنترلر، ۹ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب، بالانس صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با تنظیمات ۸ حالته برقی به علاوه مموری، صندلی عقب تاشونده سه تکه، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، روکش صندلی چرمی دست ساز آرتیکو، صندوق برقی هوشمند با جک، ساعت آنالوگ، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف و سقف پانوراما، پرده برقی عقب و …

در پایان باید اشاره کنیم که تولید نسل چهارم مرسدس بنز سی کلاس همچنان ادامه داشته اما احتمالا مدت زیادی طول نخواهد کشید که شرکت دایملر نسخه جدیدی از این سدان لوکس جذاب را روانه بازارهای جهانی کند تا همچون گذشته به یک مدل بسیار محبوب در این کلاس خودروهای جمع‌وجور لوکس بدل شود.

 

نویسنده: حسین باباپور