مرسدس بنز EQXX: برقی پیشرو

۳۰ دی ۱۴۰۰ مرسدس بنز EQXX: برقی پیشرو

به گفته مرسدس بنز، بُرد و کارایی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی خودروهای برقی هستند. در تحقیقی که از رانندگان و صاحبان خودرو انجام شده، مسافت قابل رانندگی و ظرفیت باتری، دغدغه اصلی این افراد در مورد ماشین برقی است.

خودروساز آلمانی سعی کرده این نگرانی و دغدغه را رفع کند و به همین منظور، مرسدس بنز EQS 450+، با یک بار شارژ می‌تواند ۶۷۹ کیلومتر راه را بپیماید. در صورتی که لوسید ایر دریم ادیشن ۸۳۷ کیلومتر بُرد دارد. با این حال، فقط ۵۲۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و قیمت ۱۷۰ هزار دلاری باعث می‌شود تا لوسید ایر توسط همه افراد قابل خرید نباشد.

آلمانی‌ها برای حل این موضوع هم چاره‌ای پیدا کرده‌اند. مرسدس بنز EQXX دارای ضریب درگ ۰.۱۷ و بُرد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است.

مهندسان مرسدس بنز برای دستیابی به بیشترین کارایی، این خودرو را با نگاهی به فرمول ۱ و از صفر طراحی کرده‌اند. به این ترتیب، مرسدس بنز EQXX دارای بدنه سبک، طراحی آیرودینامیک و سیستم مدیریت حرارت هوشمند است. این ویژگی‌ها در کنار هم کاراترین خودرو برقی را می‌سازد.

مشخصات فنی

اول از همه با پیشرانه برقی شروع می‌کنیم. قدرت موتور برقی که زیر کاپوت مرسدس بنز EQXX قرار دارد، ۱۵۰ کیلووات یا ۲۰۱ اسب بخار است. این عدد چندان چشمگیر نیست، اما نکته جذاب در مورد این پیشرانه، بازده ۹۵ درصدی آن است.

یک خودرو با موتور درون‌سوز در بهترین حالت ۳۰ درصد بازده دارد و بیشتر انرژی بنزین قبل از رسیدن به چرخ‌ها هدر می‌رود. در مرسدس بنز EQXX برقی، ۹۵ درصد از انرژی باتری برقی به چرخ‌ها می‌رسد.

به گفته اوا گرینر، مهندس ارشد سیستم برقی مرسدس بنز، بهترین راه برای افزایش بازده، کاهش هدررفت انرژی است. به همین منظور روی تک‌تک بخش‌ها از جمله طراحی سیستم، انتخاب مواد، روانکاری و مدیریت حرارت کار شده تا مصرف انرژی و هدررفت آن کاهش یابد.

پیشرانه برقی بر اساس موتوری طراحی شده که در ابرخودرو مرسدس بنز وان به کار رفته و شامل یک موتور برقی، جعبه دنده و نسل جدیدی از سیلیکون کاربید است.

مرسدس بنز به جای تولید باتری بزرگ‌تر برای افزایش بُرد خودرو، به بخش عملکرد بالا (HPP) مراجعه کرد که قبلا موتور ماشین فرمول ۱ همیلتون را ساخته بود. مهندسان HPP یک بسته باتری جدید با چگالی انرژی ۴۰۰ Wh/L طراحی کردند. با استفاده از این فناوری می‌توان باتری با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت را در خودروی جمع و جوری مثل مرسدس بنز EQXX جای داد.

باتری استفاده‌شده در EQXX ظرفیت مشابهی با باتری مرسدس بنز EQS دارد، اما از نظر اندازه نصف آن و از نظر وزن هم ۳۰ درصد سبک‌تر است.

فناوری جدید دیگری که در مدل مفهومی بنز استفاده شده، OneBox نام دارد و یک محفظه مجزا برای محافظت از همه قطعات الکتریکی و الکترونیکی است و از خودروهای فرمول ۱ گرفته شده و به مهندسان اجازه می‌دهد ولتاژ را تا ۹۰۰ ولت افزایش دهند.

به لطف بازده فوق‌العاده پیشرانه برقی، نیازی به سیستم مدیریت حرارتی بزرگ نیست. سیستم مدیریت حرارتی EQXX شامل واحدهای کنترل جریان هوا و یک صفحه خنک‌کننده است. برای گرم کردن خودرو و باتری از یک پمپ حرارتی استفاده می‌شود. با این سیستم، برای گرم کردن کابین از گرمای باتری استفاده خواهد شد و همچنین می‌توان گرمای موردنیاز را از رطوبت‌زدای داخلی تامین کرد.

دوران نگرانی بابت تمام شدن شارژ لوازم برقی گذشته است. برای تامین انرژی تجهیزات و آپشن‌های برقی، ۱۱۷ سلول خورشیدی روی سقف مرسدس بنز EQXX کار گذاشته شده و همچنین ۲۴ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.

انرژی خورشیدی در یک باتری لیتیوم-آهن-فسفات ذخیره می‌شود و انرژی لازم برای سیستم تهویه، چراغ‌ها، سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگر تجهیزات و آپشن‌ها را فراهم می‌کند.

طراحی ظاهری

طراحی مرسدس EQXX

طراحی ظاهری مرسدس بنز EQXX به گونه‌ای است که هم می‌توان آن را دوست داشت و هم می‌توان ایرادات زیادی گرفت. در طراحی این خودرو برقی از شکل و شمایل ابرخودرو مرسدس بنز وان الهام گرفته شده که خود آن نیز بر اساس ماشین‌های فرمول ۱ ساخته شده است.

مرسدس بنز EQXX را می‌توان در رده خودروهای گرن کوپه قرار داد. ظاهر این خودرو تفاوت‌های زیادی با مدل‌های فعلی بنز دارد و البته به خاطر همین طراحی خاص آیرودینامیک کمترین مقاومت در برابر هوا را ایجاد می‌کند.

در این ماشین برقی خبری از جلوپنجره نیست و فقط یک ورودی هوای باریک پایین سپر جلو دیده می‌شود. چراغ‌های جلو به هم پیوسته هستند و حالتی اخمو دارند. کاپوت سطح پایینی از لبه‌های کناری دارد و دو خروجی هوا روی آن دیده می‌شود. هوا از طریق دریچه پایین سپر وارد کاپوت شده و سپس از طریق دو خروجی روی در کاپوت خارج می‌شود. این بخشی از طراحی آیرودینامیک خودرو برقی بنز است.

در نمای کناری هم طراحی صاف و ساده‌ای می‌بینیم. سقف خودرو به خاطر طراحی خاصش با شیب بیشتری از مدل‌های معمول به سمت صندوق کشیده شده است و همان طور که گفته شد، سلول‌های خورشیدی روی سقف دیده می‌شود.

در نمای عقب خبری از دو چراغ در طرفین خودرو نیست و یک نوار نوری که از بالای سپر در سمت راست شروع شده و به بالای سپر در چپ خودرو می‌رود، نقش چراغ عقب و هم‌زمان اسپویلر را ایفا می‌کند و زیر آن کلمات VISION EQXX به چشم می‌خورد.

طراحی داخلی

کابین مرسدس EQXX

طراحی داخلی در مینیمال‌ترین حالت انجام شده است و هیچ خبری از دکمه‌های فیزیکی و اهرم تعویض دنده و غربیلک‌های مختلف نیست و فقط تعدادی دکمه روی فرمان دی کات قرار دارد.

کنسول وسط از پایین داشبرد شروع شده و تا وسط صندلی‌های عقب امتداد پیدا کرده و روی آن چهار جا لیوانی، ۲ تا در جلو و ۲ تا در بخش عقب قابل مشاهده است.

نمایشگر لمسی ۴۷.۵ اینچی سراسر طول داشبرد را تا پشت فرمان می‌پوشاند و دارای وضوح 8K است. از طریق این نمایشگر می‌توان به یک راهنمای مجازی دسترسی داشت که می‌تواند تغییر شکل دهد و پیش‌نمایشی از رابط کاربری Hey Mercedes است.

همچنین صحفه نمایش بزرگ امکان استفاده از ناوبری سه بعدی ماهواره‌ای را تا ارتفاع ۲.۵ متری بالای خودرو فراهم می‌کند.

مرسدس بنز EQXX؛ کارا و کارآمد

نمای عقب مرسدس EQXX

مرسدس بنز EQXX جدیدترین محصول و مدل مفهومی است که خودروساز آلمانی در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آلمانی‌ها تلاش کرده‌اند با این خودرو برقی، کارایی و بُرد خودروهای برقی را افزایش دهند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو