مرسدس بنز F 100، پیشگوی بزرگ خودروسازی امروز

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ مرسدس بنز F 100، پیشگوی بزرگ خودروسازی امروز

مرسدس بنز F 100 یکی از مدل‌های مفهومی مهم و تاریخی کمپانی مرسدس بنز است که برای اولین بار تکنولوژی‌هایی مانند تشخیص نقطه کور، کنترل از راه دور و حتی تصویری اولیه‌ از سیستم کروز کنترل انطباقی را به اجرا گذاشته بود.

خودروهایی که در طول زمان طراحی و تولید می‌شوند، همیشه هم برای بازار و مشتریان نیستند. برخی از آن‌ها تنها مدل مفهومی باقی مانده و به خاطره‌ها می‌پیوندند. برخی دیگر، تبدیل به خودروهای اصطلاحا «تحقیقاتی و آزمایشی» می‌شوند. این گروه دوم، بیشتر شبیه گوی‌های مرموزنی هستند که می‌توان با نگاه به آن‌ها، آینده ماشین‌های صنعت خودروسازی را پیشگویی کرد.

مرسدس بنز F 100 (1991 Mercedes-Benz F 100) هم که در سال 1991 در نمایشگاه خودروی بین‌المللی آمریکای شمالی (North American International Auto Show/NAIAS) دیترویت رونمایی شد، دقیقا به همین شکل بود. این خودرو تحقیقاتی بسیار مهم، انگار که از سال 2021 به سال 1991 سفر کرده بود تا مردم را با تکنولوژی‌های چندین سال بعد آشنا کند.

این خودرو مرسدس بنز، پر از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌هایی بود که مردم حتی نمی‌توانستند تصور کنند. مرسدس بنز F 100 نسبت به مدل‌های مفهومی تحقیقاتی گذشته، بسیار غنی‌تر و پربارتر ظاهر شد. تقریبا اکثر فناوری‌هایی که امروزه به صورت استاندارد ارائه می‌شوند، حیات خود را مدیون مرسدس بنز F 100 هستند. این محصول، یک پایه‌گذار مهم در صنعت است.

نکته جالب اینجاست تکنولوژی‌هایی که با این خودرو تحقیقاتی عرضه شدند همگی کاربردی بودند و مردم را به آینده امیدوار کردند. این فناوری‌ها، از خودروهایی راحت‌تر و ایمن‌تر نوید می‌دانند. قصد مهندسان از طراحی این مدل، نشان دادن تاثیرات مثبت تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های ایمنی روی طراحی این صنعت مهم بود.

طراحی مرسدس بنز اف 100

اگر به تصاویر دقت کنید، متوجه می‌شوید که صندلی راننده، درست وسط بخش جلویی کابین قرار دارد. طراحان عقیده داشتند که این نقطه از کابین، دقیقا امن‌ترین جایگاه برای راننده است. طبق تحقیقات انجام شده، اگر راننده و صندلی او در این نقطه قرار بگیرد، هنگام تصادف کمترین آسیب را خواهد دید. نکته جالب اینجاست که صندلی شاگرد، هیچ معنا و مفهومی برای F 100 نداشته است!

برخی از بخش‌های سقف و کف ماشین نیز در صورت نیاز باز می‌شدند تا اگر در ترافیک گیر کردند بتوانند به راحتی خودرو را ترک کنند.

پشت صندلی راننده، دو صندلی برای مسافران تعبیه شده بود. از آنجایی که در این مدل از ستون B استفاده نشده بود، مسافران نیز به هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو، هیچ دشواری و سختی نداشتند. نکته جالب دیگر F 100، درهای آن بودند که به درهای معمول و رایج قدیمی‌تر، هیچ شباهتی نداشتند.

یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب این مرسدس بنز جایگاه صفحه نمایش آن بود. این صفحه درست وسط و پشت فرمان قرار داشت. ترکیب رنگ صفحه با فرمان و تمامی دکمه‌های تعبیه شده، تکنولوژی‌ کشتی‌های فضایی و فیلم‌های علمی-تخیلی را تداعی می‌کند. دلیل انتخاب این جایگاه خاص برای سیستم، قرارگیری آن در دیدرس راننده است که می‌تواند تمامی اطلاعات لازم مانند سرعت و… را در صورت نیاز بدون چرخاندن سرش ببیند.

 

طراحی داخلی مرسدس بنز اف 100

شاید باور این موضوع سخت باشد، اما بیشتر تکنولوژی‌های استانداردی که امروز در بهترین خودروهای بازار ارائه می‌شوند، برای اولین بار توسط این خودرو ارائه شدند؛ تکنولوژی‌هایی مثل تشخیص نقطه کور، کنترل از راه دور و حتی تصویری اولیه‌ از سیستم کروز کنترل انطباقی.

حتی دوربین مخصوص دنده عقب که با مرسدس بنز کلاس S 2005 (2005 Mercedes-Benz S-Class) به بازار آمد، برای نخستین بار روی F 100 دیده شد. این تکنولوژی 14 سال پس از رونمایی جان گرفت.

این کمپانی برای به رخ کشیدن قدرت، از علم و امکانات خود در چراغ‌های زنون برای طراحی این خودرو تحقیقاتی استفاده کرده است. شدت و رنگ نور لامپ چراغ‌های پشت و عقب، قابل تغییر بود. این خودرو مرسدس، تنها یک برف پاک کن داشت و به قدری بزرگ بود که به سمت دیگر شیشه می‌رسید. اگر زمانی باران می‌بارید، سیستم پاک کردن شیشه به صورت اتوماتیک از طریق سنسور تشخیص باران فعال می‌شد و قطرات باران را پاک می‌کرد.

طراحان و مهندسان وقت زیادی را صرف طراحی و توسعه این مدل کردند، بنابراین وسواس و دقت زیادی نیز به خرج دادند. آن‌‎ها راضی نبودند که از هر موتوری برای تکمیل Mercedes-Benz F 100 استفاده کنند، بنابراین پس از تحقیقات، تفکر و مشورت طولانی مدت، سرانجام از یک موتور گازسوز ICE کمک گرفتند.

این موتور با سیستمی ارائه شد که در آن زمان اصلا معمول نبود، یعنی سیستم FWD. این سیستم به قدری ناملموس بود که تا شش سال پس از تولد F 100 وارد بازار نشد. سیستم کنترل فشار تایرها، سیستم کنترل صدا و استفاده از کارت به جای کلید، همگی به لطف این خودرو در بازار حضور پیدا کردند.

نمای عقب مرسدس بنز اف 100

 

خودروهای تحقیقاتی بخش بزرگی از تاریخ موفقیت کمپانی بزرگ مرسدس بنز هستند. تنها کافی است نگاهی به بنز پتنت موتور واگن 1886 (1886 Patent Motorwagen) بیاندازید که توسط کارل بنز (Carl Benz) ارائه شد، یا ویژن AVTR 2020 (2020 VISION AVTR) را بررسی کنید تا خودتان نیز به این باور برسید. بدون شک دنیای فناوری این صنعت بزرگ، خیلی از نوآوری‌های تاریخی خود را مدیون کارل بنز و کمپانی مرسدس بنز است. هیچ کسی به اندازه این دو، در پیشگویی و شکل دادن به آینده دنیای خودروها خوب نبوده و نخواهد بود!

 

منبع: autoevolution

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

 

فروش خودرو