مرسدس E کلاس نیوفیس، سدانی مجلل زیر سایه بی ام و سری 5

۲ شهریور ۱۳۹۹ مرسدس E کلاس نیوفیس، سدانی مجلل زیر سایه بی ام و سری 5

مرسدس بنز E کلاس یک سدان نسبتا لوکس است که از سال ۱۹۵۳به رسته محصولات کمپانی آلمانی دایملر بنز اضافه شد و تاکنون در قالب پنج نسل مختلف به بازار کشورهای مختلف راه پیدا کرده تا نیازهای مشتریان به ویژه افراد ثروتمند را پاسخگو شود.

نسل سوم مرسدس بنزهای ای کلاس به عنوان خودروهای پلیس روانه بازار کشورمان شدند و نامشان بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد؛ پس از آن نیز نمونه‌های مونتاژی مرسدس بنز ای کلاس توسط ایران خودرو مونتاژ شد که به عنوان محصولات لوکس به دست خریداران ایرانی رسید. نسل چهارم مرسدس بنز ای کلاس در بازار کشورمان حضور مناسبی داشت و علاوه بر مدل اولیه با چراغ‌های چهارضلعی جداگانه، نسخه فیس لیفت این مدل نیز مهمان جاده‌های ایران شد اما به دلایلی همچون محبوبیت بالای بی ام و سری ۵ نسل ششم، این خودرو علی‌رغم کیفیت بالا و امکانات مطلوب نتوانست به موفقیتی در سطح حریف هموطن خود دست یابد.

مرسدس بنز E کلاس در نسخه فیس لیفت خود با دو مدل E200 و E250 روانه بازار خودروهای لوکس ایران گشت و ما در ادامه مطلب قصد داریم تا  این دو مدل را از جنبه‌هایی همچون: طراحی ظاهری، مشخصات فنی، امکانات، وضعیت فروش و … مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری مرسدس بنز E کلاس مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

خودروهای مرسدس بنز در اکثر کلاس‌ها جزو زیباترین و جذاب‌ترین محصولات موجود در بازار بوده و به راحتی می‌توانند نیازهای بصری مشتریان را پاسخگو باشند؛ به ویژه پرستیژ بالای محصولات مرسدس بنز به عنوان خودروهایی لوکس توانسته حسی بسیار خوشایند در دل مالکان این محصولات پدید آورد. مرسدس بنز ای کلاس نیوفیس نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با تغییراتی که در بخش چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرها اعمال شده، نمایی کاملا لوکس، اسپرت، مهیج و در عین حال خانوادگی را از یک سدان لوکس به نمایش می‌گذارد.

در قسمت جلو شاهد بازگشت طراحی چراغ‌ها به حالت پیوسته بودیم و جلوپنجره نیز با وجود بهره‌بری از طرحی جدید، ریشه در المان‌های قدیمی‌تر جلوپنجره‌های مرسدس بنز دارد. طرح سپر جلو با دریچه‌های هواکش بزرگ نیز کاملاپ تهاجمی و مناسب به نظر می‌رسد. در نمای بغل شاهد فرم نسبتا ساده فریم پنجره‌ها و سایر بخش‌ها هستیم. در اینجا از خطوط برجسته بهره گرفته شده تا نمای ظاهری این سدان لوکس آلمانی تا حد امکان عضلانی و خوش‌تراش به نظر برسد. در بخش عقب خودرو فرم اصلی چراغ‌ها تغییر چندانی نسبت به مدل پیشین نداشته اما گرافیک داخلی آنها زیباتر شده و در کنار تغییرات سپر و سر اگزوزها، نمایی جذاب و در عین حال پخته را برای بخش عقب مرسدس بنز E250 پدید آورده است.

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی بدنه مرسدس بنز ای کلاس نیوفیس به عنوان یک سدان لوکس از نقاط قوت فراوانی برخوردار بوده و ناهماهنگی قابل توجهی در طراحی آن به چشم نمی‌خورد، به نحوی که با وجود گذشت چندین سال از زمان عرضه این خودرو، هنوز نیز با حضور آن در خیابان می‌توان هیجان خاصی را در چشمان بینندگان احساس کرد که در خودروهای جدیدتر به ویژه از برندهای کره یا چینی کمتر مشاهده می‌شود.

 

طراحی ظاهری مرسدس بنز E کلاس مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

طراحی داخلی مرسدس E  کلاس

پس از ورود به کابین مرسدس بنز E250 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ احتمالا با نوعی حس متناقض روبرو می‌شویم؛ به خصوص اگر طرفدار سرسخت این برند آلمانی باشید سادگی و تقریبا نازیبایی‌های نسبی داشبورد را نادیده گرفته و صرفا بر کیفیت بالا و سایر نقاط قوت کابین تمرکز خواهید کرد. اما به هر حال نمی‌توان حقیقت را نادیده گرفت؛ به ویژه اگر این سبک طراحی داشبورد را با محصولات بزرگترین رقیب مرسدس بنز یعنی کمپانی بی ام و مقایسه کنید، مشاهده خواهید کرد که طراحی داخلی مرسدس بنز ای کلاس نمی‌تواند به اندازه رقیب هم‌وطنش جذاب و اسپرت باشد.

طرح کنسول میانی داشبورد به ویژه دریچه‌های تهویه و سایر ادوات تعبیه شده روی این بخش چندان مدرن به نظر نمی‌رسند و بیشتر نوعی سادگی تشریفاتی در آن قابل احساس است که می‌تواند نیازهای مشتریان مسن‌تر را به نحو مناسب‌تری پاسخگو باشد. در این بین طرح غربیلک فرمان کاملا خوش‌دست جلوه می‌کند اما حالت سیلندری سه‌گانه پنل کیلومتر شمار پشت آن نمی‌تواند نیازهای بصری مشتریان جوان را به خوبی پاسخگو باشد. وجود ساعت آنالوگ در بین دریچه‌های تهویه میانی نیز گرچه در نوع خود مجلل و لاکچری به نظر می‌رسد اما تاثیر چندانی در ارتقاء بصری کابین مرسدس بنز نداشته است.

صندلی‌ها با روکش باکیفیت پوشش داده شده‌اند و فرم آنها بدن سرنشین را تا حد امکان در برگرفته و اصول ارگونومی را به خوبی رعایت کرده است. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین مرسدس بنز E200 و E250 کاملا مرغوب بوده و طبق انتظار می‌تواند نیازهای مشتریان این گونه سدان‌های گران‌قیمت را برآورده سازد. همچنین به دلیل ماهیت لوکس و فاصله محوری بالای این خودرو، سرنشینان ردیف عقب محدودیت چندانی از لحاظ فضای پا، سر و زانوها را احساس نخواهند کرد. صندوق عقب مرسدس بنز ای کلاس نیز تا حد امکان می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانواده‌ها باشد.

در مجموع باید عنوان داشت که فضای داخلی مرسدس بنز ای کلاس گرچه از لحاظ طراحی همسطح با محصولات مشابه کمپانی بی ام و ارزیابی نمی‌شود اما انتقادات گسترده‌ای را نیز نمی‌توان بر آن وارد دانست. تا این جای کار نیز توانسته رضایت مشتریان ثروتمند به ویژه اقشار مسن‌تر را که بیشتر با این خودرو سرکار دارند، نسبت به خود جلب کند.

 

طراحی داخلی مرسدس بنز E کلاس مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

آپشن ها و امکانات

مرسدس بنز E کلاس در دو مدل E250 و E200 به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. در این بین مرسدس E250 از امکانات رفاهی ایمنی زیر سود می‌برد:

کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، ۴ حالت رانندگی اکو- کامفورت- اسپرت و اسپرت پلاس، تعلیق هوشمند یا تعلیق بادی با تنظیم ارتفاع به صورت سفارشی، سنسورهای پارک در جلو و عقب، حسگر باران و فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور – تغییر لاین – تصادف از جلو – تصادف از عقب، سیستم تابلوخوان، سنسور پارک ۳۶۰ درجه، حسگر تشخیص عابر پیاده، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل ABS، ترمزهای کمکی و پارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهولد، دیلایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن عقب، چراغ چرخشی در سرپیچ، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع LED، نورپردازی داخلی سه حالته، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم از نوع حساس به سرعت، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، مموری فرمان، سیستم پخش بنگ اند اُلُفسن با ۱۵ اسپیکر و قدرت ۱۲۰۰ وات + تشخیص صدا و هندزفری، نمایشگر ۷ اینچی با کنترلر، مانیتور عقب، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین عقب – جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، 9 عدد کیسه هوا راننده – زانویی راننده – سرنشین جلو – پرده‌ای – جانبی جلو و عقب، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، وکیوم کمربند، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات ۱۲ حالته برقی و تنظیم گودی کمر به علاوه حافظه، صندلی عقب تاشونده سه تکه، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، ماساژور صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی هوشمند، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سقف پانوراما و سانروف، پرده برقی جانبی و پشت، مموری آینه.

لازم به ذکر است امکانات یاد شده ویژه نسخه فول آپشن مرسدس بنز E250 بوده و ممکن است برخی از مدل‌های این خودرو فاقد بعضی از امکانات یاد شده باشند.

مشخصات فنی مرسدس بنز E250 و E200

مرسدس بنز ای کلاس موجود در بازار ایران به یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ دو لیتری مجهز شده است. توان این پیشرانه در مدل ۲۵۰ معادل ۲۱۱ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن برابر با ۳۵۰ نیوتن متر است. شتاب صفر تا صد این سدان ۱۶۳۵ کیلوگرمی برابر با ۷.۴ ثانیه اعلام شده و بیشینه سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. میانگین مصرف سوخت ترکیبی مرسدس  بنز E250 نیوفیس نیز برابر با ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می‌شود.

از سوی دیگر مرسدس E200 دارای توانی معادل ۱۸۴ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور آن به رقم ۲۷۰ نیوتن متر می‌رسد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل برابر با ۸.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف ترکیبی مرسدس بنز e200 نیز چیزی در حدود ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی می شود. لازم به ذکر است که قوای حاصل از پیشرانه‌ در هر دو مدل توسط یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های عقب ارسال می شود.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های مرسدس بنز E کلاس نیوفیس می‌توان به مواردی همچون: طراحی ظاهری لوکس و تشریفاتی، کابین با کیفیت و جادار، امکانات رفاهی مطلوب به ویژه در نسخه فول آپشن، کیفیت ساخت بالا، ایمنی مطلوب، دوام فنی بسیار قابل قبول و عملکرد فنی مناسب پیشرانه و جعبه‌دنده اشاره کرد. از سوی دیگر هزینه نگهداری بالا، عرضه محدود و برخی آپشن‌های سفارشی گران‌قیمت را می‌توان به عنوان نقاط انتقادبرانگیز پیرامون مرسدس بنز ای کلاس نیوفیس تلقی کرد.

 

طراحی کناری مرسدس بنز E کلاس مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

 وضعیت فروش مرسدس بنز ای (E) کلاس در بازار ایران

محصولات مرسدس بنز در بازار ایران از اعتبار و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ با این حال مرسدس بنز E کلاس نیوفیس به دلیل همزمان شدن با عرضه نسل ششم بی ام و سری ۵ و همچنین برخی دلایل دیگر نتوانست آن‌طور که باید و شاید دل مشتریان ایرانی را به دست آورده و به جایگاه برتری نسبت به رقیب هم‌وطنش در کشورمان دست یابد. با این حال افراد مرفه و مشتریان ثروتمند که خواهان سواری بسیار باکیفیت از یک سدان مجلل آلمانی هستند، این خودرو را در بالای لیست گزینه‌های مورد نظر خود قرار داده و بابت خرید آن تمایل بالایی نشان می‌دهند. در مجموع باید عنوان داشت که وضعیت خرید و فروش مرسدس ای کلاس در بازار ایران تقریبا در سطوح متوسط به بالا ارزیابی می‌شود.

 

نوسنده: حسین باباپور