مزایا و معایب دنا پلاس، خودرو اسپرت ایران خودرو

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ مزایا و معایب دنا پلاس، خودرو اسپرت ایران خودرو

دنا سومین خودرویی است که با عنوان خودرو ملی در سال ۱۳۹۳ توسط کارخانه ایران خودرو معرفی شد. این خودرو روی همان پلتفرم سمند ساخته شده بود و از همان موتور EF7 استفاده می‌کرد. به خاطر نقص‌ها و ایراداتی که در این ماشین وجود داشت، ایران خودرو مدل جدیدتری از آن را به بازار عرضه کرد.

در سال ۱۳۹۵، نسخه اسپرت و آپشن‌دار آن یعنی دنا پلاس روی خط تولید قرار گرفت و یک سال بعد به دست مشتریان رسید. چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره اسپرت و خطوط روی درها از مهم‌ترین تغییرات خودرو جدید نسبت به دنا معمولی است.

اولین مدل دنا پلاس هم مثل دنا معمولی از موتور EF7 و جعبه دنده دستی استفاده می‌کرد اما به دلیل اینکه این مشخصات فنی با ظاهر اسپرت و همچنین وزن این خودرو همخوانی نداشت، بعدها دنا پلاس توربو با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک عرضه شد.

 

طراحی داخلی دنا پلاس

مزایای دنا پلاس

اولین نکته مثبتی که در دنا پلاس به چشم می‌خورد، طراحی بدنه این خودرو است. هر چند طرح کلی شبیه به سورن است اما خطوط و حجم‌پردازی‌ها و بدنه کشیده باعث شده تا این محصول ایران خودرو شکل و شمایلی اسپرت‌تر نسبت به دیگر اتومبیل‌های داخلی داشته باشد.

افزایش ایمنی و امکانات دیگر مزیت این خودرو نسبت به هم‌رده‌های داخلی خودش است. دنا پلاس اولین خودروی داخلی است که به ایربگ‌های جانبی مجهز می‌شود تا همراه با ایربگ‌های اصلی، به راننده و سرنشیان حس امنیت بیشتری بدهد. حسگر و دوربین عقب آپشن دیگری است که میزان ایمنی این خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین در هنگام تصادفات، سیستم سوخت خودرو به طور اتوماتیک قطع می‌شود تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری کند.

صندلی راننده دنا پلاس را می‌توان به صورت برقی و در هشت جهت تنظیم کرد که برای خودرویی در این سطح، یک امتیاز محسوب می‌شود. سانروف هم دیگر آپشنی است که مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس در نظر گرفته‌اند.

 

سانروف دنا پلاس

معایب دنا پلاس

با وجود موارد مثبتی که درباره این خودرو ملی وجود دارد اما نکات منفی هم در دنا پلاس به چشم می‌خورند.

پیشرانه دنا پلاس معمولی از نوع EF7 است. این موتور ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنا پلاس نیاز به ۱۳ ثانیه زمان است و خودرو چندان چابک و چالاکی نیست. بعدها با استفاده از موتور توربوشارژ در دنا پلاس توربو این نقص برطرف شد.

دنا پلاس دارای جعبه دنده پنج سرعته دستی است که روی خودروهای قدیمی‌تر خانواده سمند نصب شده بود و چندان سنخیتی با شکل و شمایل اسپرت این خودرو ندارد. این نکته منفی هم با عرضه دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک از بین رفت.

 

موتور دنا پلاس

ایراد دیگری که خریداران به این خودرو وارد می‌کنند، کیفیت پایین مونتاژ است. بعضی از قطعات این خودرو مثل در صندوق عقب، در عقب و سپر دنا پلاس با بی‌دقتی مونتاژ شده است. این کیفیت پایین مونتاژ روی سر و صدای داخل کابین هم تاثیر گذاشته و آن طور که مالکان دنا پلاس گفته‌اند هنگام رد شدن از روی دست‌اندازها و ناهمواری‌ها، داشبرد، رودری‌ها و سانروف صداهای ناخوشایندی تولید می‌کنند.

 

نمای ظاهری دنا پلاس

دنا پلاس، یک قدم به جلو و دو قدم به عقب

دنا پلاس خودرویی بود که با هدف پوشاندن ایرادات و نقص‌های دنا معمولی تولید و عرضه شد و ظاهر اسپرت و آپشن‌های آن نشان از خودرو بهتری داشت و توانست مشتریان را به سمت خود جلب کند. با این حال، به دلیل ضرر و زیان ایران خودرو، این شرکت سانروف، ترمز دیسکی عقب و رینگ اسپرت را از فهرست امکانات دنا پلاس حذف کرد.

 

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو کارکرده