مسیر بازارهای ارز و خودرو از هم جدا شد؟

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ مسیر بازارهای ارز و خودرو از هم جدا شد؟

بازارهای خودرو و ارز در طول ماه‌های گذشته در یک مسیر یکسان و هماهنگ با هم پیش رفته است. هر بار که بازار ارز به سمت افزایش سیر کرد، بازار خودرو هم از آن تاثیر گرفت و مسیر مشابه را گذراند. بسیاری از کارشناسان وقتی قصد تحلیل بازار خودرو را داشتند، نیم نگاهی هم به بازار ارز می‌انداختند تا راحت‌تر بتوانند تحلیلی از وضعیت بازار خودرو ارائه کنند. در واقع تاثیر بازار ارز بر خودرو انکارناپذیر بود.

با این حال، این مسیر در طول یک هفته گذشته روند معکوسی به خود گرفته است. درست در مانی که بازار ارز به یک ثبات نسبی رسیده، بازار خودرو کماکان از مسیر ثبات منحرف شده و تخت گاز به سمت روند افزایشی در حرکت است. این در حالی است که حتی در اردیبهشت ماه هم، این دو بازار هم مسیر بودند.

وابستگی خودرو به برنامه دولت آینده

اما حالا و در اواخر خرداد ماه این روال کاملا برعکس شده و به سمت و سوی دیگری رفته است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که وضعیت بازار خودرو به طور کلی مسیرش را از وضعیت نوسانات نرخ ارز جدا کرده است. با این حال، این پرسش مطرح می‌شود که آیا در چنین وضعیتی، تقاضای کاذب از بازار خودرو خارج می‌شود؟

آنطور که کارشناسان بیان می‌کنند، همه چیز به برنامه‌های دولت آینده در بازار خودرو بستگی دارد. بسیاری معتقدند که اگر دولت آینده برنامه‌ای برای بازار نداشته باشد و یک نقشه مدون در این حوزه در پیش نگیرد، این امکان جود دارد که سرمایه‌های سرگردان دوباره خودش را به سمت بازارهای سودده مثل بازار خودرو بکشاند. در چنین شرایطی، سرگردانی بازار خودرو از سرگرفته شده و مشخص نیست که به کدام سمت برود.

 

اما در احتمال دوم، اگر دولت آینده برنامه مشخصی در این بازار داشته باشد و بداند که برای سال‌های فعالیت خود قصد دارد بخش خودرو را به کدام سمت بکشاند، تاثیرپذیری بازار خودرو هم از این سیاست‌ها متفاوت خواهد بود.

بی ثباتی بازار خودرو تمام می شود؟

البته بخشی از این نوسانات بازار ارز به مساله توافق هسته‌ای و احتمال به نتیجه رسیدن آن وابسته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بیشتر از اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد، مساله توافق هسته‌ای این بازار را با تغییر روبرو خواهد کرد. هرچند که بخشی از این تاثیرپذیری به صورت روانی و حاکم بر جو بازارها خواهد بود.

با این حال، در فروردین ماه امسال و طبق اذعان گزارش یک خبرگزاری، نرخ ارز تنها عامل تاثیرگذار بر بازار خودرو بود. مساله‌ای که به نظر می‌رسد در این دو ماه قدری متفاوت شده و حالا در اواخر خردادماه، این دو بازار را از هم مجزا کرده است. خودرو۴۵ هم پیش از این در گزارشی به این مساله پرداخته و عنوان کرده بود که یکی از دلایل بی‌ثباتی در بازار خودرو، همین تاثیرپذیری آن از نرخ ارز است.

نتیجه گیری

در چنین شرایطی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا با جدا شدن مسیر دو بازار ارز و خودرو، می‌توان کمی به سرانجام رسیدن بازار خودرو و آرام و قرار گرفتن آن امید داشت؟ البته نباید فراموش کرد که این مساله در نهایت به برنامه‌های دولت آینده هم وابسته است و باید دید چه سیاستی برای مذاکره با خودروسازان خارجی و واردات خودرو در پیش گرفته می‌شود.

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو