بررسی مشخصات دانگ فنگ ریچ ۶، فامیل دور نیسان ناوارا

۹ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات دانگ فنگ ریچ ۶، فامیل دور نیسان ناوارا

نیسان پیکاپ که در اصل نیسان ناوارا نام دارد، یکی از محصولات گروه خودروسازی سایپا است که از دهه ۸۰ در ایران تولید می‌شود اما در اوایل دهه ۹۰ به دلیل تحریم‌ها تولید آن متوقف شد و جایش را به کپی چینی خود با نام ریچ داد. وانت ریچ محصول شرکت چینی دانگ فنگ است. حالا خبرهایی شنیده می‌شود که سایپا قصد دارد ریچ ۶، نسل سوم وانت چینی را که بر اساس نیسان ناوارا (نیسان پیکاپ) ساخته شده، روانه بازار داخلی کند.

مشخصات فنی دانگ فنگ ریچ ۶

دانگ فنگ ریچ ۶

دانگ فنگ ریچ ۶ در بازار چین دارای دو پیشرانه ۲.۴ لیتری بنزینی و ۲.۵ لیتری توربو دیزل است. قدرت موتور بنزینی به ۱۵۸ اسب بخار و گشتاور به ۲۳۰ نیوتن متر می‌رسد و از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند.

گیربکس اتوماتیک ریچ ۶ دارای حالت‌های رانندگی اقتصادی، اسپرت و برفی است و کمتر خودرویی در کلاس وانت‌های اندازه متوسط چنین قابلیتی دارد.

قدرت هر دو موتور دانگ فنگ ریچ ۶ از طریق جعبه دنده دستی و یا اتومات به چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود و به قفل دیفرانسیل عقب هوشمند مجهز است که می‌تواند در آفرود سواری به کار راننده بیاید.

سیستم تعلیق نسل جدید ریچ در جلو دو جناغی و در عقب فنر شمش است. این وانت چینی به ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب مجهز شده و زیر خودرو هم رینگ‌های ۱۶ اینچی قرار دارد.

با وجود اینکه دانگ فنگ ریچ ۶ روی پلتفرم نیسان ناوارا ساخته شده اما موتورهای ضعیف‌تری از همتای ژاپنی دارد و در حالی که از جعبه دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات استفاده می‌کند که نیسان ناوارا دارای گیربکس‌های ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک است.

مطالب مرتبط:

 مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دو دیفرانسیل
حجم موتور ۲.۴ لیتر بنزینی ۲.۵ لیتر توربو دیزل
نوع موتور —– —–
حداکثر قدرت ۱۵۸ اسب بخار ۱۴۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ۳۰۵ نیوتن متر
شتاب —– —–
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی / ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی —– —–
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان —–
سیستم تعلیق جلو دو جناغی
سیستم تعلیق عقب فنر شمش
نوع بدنه وانت اندازه متوسط
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی —–
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۵۲۹۰ میلیمتر
عرض ۱۸۵۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۸۱۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۳۱۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۸۱۰ – ۱۹۴۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۷۳ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ
چرخ جلو و عقب R16 255/70
حجم صندوق عقب ۱۵۱۰*۱۵۶۲*۴۷۵
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه دانگ فنگ ریچ ۶

دانگ فنگ ریچ ۶ سومین نسل پیکاپ ریچ، در کارخانه ژنگژو نیسان چین تولید می‌شود و بر اساس نیسان ناوارا ساخته شده است. نسل قبلی این وانت چینی شباهت بسیار زیادی به نسل دوم وانت نیسان داشت. اما با وجود اینکه ریچ ۶ هم روی پلتفرم ناوارا ساخته شده اما طراحان سعی کرده‌اند تا متفاوت از همتای ژاپنی باشد. نمای جلوی خودرو طراحی نو و تازه‌ای دارد و جلوپنجره کرومی بزرگ کاملا به چشم می‌آید.

پیکاپ جدید دانگ فنگ نه مثل مدل قبلی حالت مربعی دارد و نه مثل ناوارا به صورت منحنی طراحی شده است. چراغ‌های جلو از دو سمت جلوپنجره کشیده شده و قابلیت تنظیم ارتفاع نور را دارند. اما چراغ‌های LED روز فقط در تیپ‌های رده بالا و لوکس دیده می‌شود. مه‌شکن‌های گرد هم در دو طرف پایین سپر و درون یک قاب کرومی قرار گرفته است.

نمای جانبی پیکاپ دو کابینه ریچ ۶ کاملا شبیه به نیسان ناوارا است. چراغ‌های بغل دارای راهنما، رگ لاین روی سقف و دستگیره‌های کرومی درها از مواردی است که به چشم می‌خورد.

قسمت عقب هم مثل نمای جانبی شباهت زیادی به ناوارا ژاپنی دارد. چراغ‌های عقب عمودی بود و در دو طرف در فضای بار کشیده شده است. سپر عقب برعکس سپر جلو، هم‌رنگ بدنه نیست  و دستگیره در عقب هم داخل قاب مشکی رنگی نصب شده است.

فضای بار دانگ فنگ مجهز به قاب و قلاب شده تا بتوان بار و اسباب و اثانیه را در زمان حمل و نقل مهار کرد.

طراحی داخلی دانگ فنگ ریچ ۶

داشبرد دانگ فنگ ریچ ۶

کابین خودرو مطابق مد روز نیست اما خسته‌کننده هم به نظر نمی‌رسد. داشبرد هماهنگ با رودری‌ها و صندلی‌ها، دو رنگ است. دو دریچه دایره‌ای شکل تهویه مطبوع در دو سمت داشبرد قرار گرفته و دو دریچه مرکزی هم در بالای داشبرد وجود دارد و به نوعی از قاب آن بیرون زده است. به خاطر اینکه بهای تمام شده افزایش پیدا نکند، جنس قطعات کابین از جنس پلاستیک خشک است.

نمایشگر لمسی و دکمه‌ها و کنترل‌های سیستم اطلاعات و سرگرمی و تهویه مطبوع از دیگر بخش‌های طراحی داخلی است.

صفحه کیلومترشمار شامل دو دایره آنالوگ است و یک نمایشگر کوچک در بین نمایشگر سرعت و دور موتور اطلاعات کامپیوتری سفری (مصرف سوخت، کارکرد و مدت زمان رانندگی) را نشان می‌دهد. این وانت دو کابینه جزو پیکاپ‌های اندازه متوسط طبقه‌بندی می‌شود و با توجه به ابعادش، فضای کافی برای ۵ سرنشین را دارد.

امکانات و تجهیزات دانگ فنگ ریچ ۶

دانگ فنگ ریچ ۶

دانگ فنگ ریچ ۶ دارای یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی به همراه دکمه‌های و کنترل‌های فیزیکی است. تلفن همراه هوشمند را می‌توان از طریق بلوتوث و یا کابل به سیستم اطلاعات و سرگرمی متصل کرد.

مدل‌های لوکس ریچ ۶ مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک هستند که در بین رقبا بی‌نظیر است.

دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سنسور عقب، کامپیوتر سفری، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل در سربالایی و استارت دکمه‌ای از دیگر آپشن‌های پیکاپ چینی است.

دانگ فنگ ریچ ۶، جانشین پیکاپ‌های نیسان

دانگ فنگ ریچ ۶

وانت‌های ریچ زمانی به بازار آمدند که حضور نیسان در بازار کشور به پایان رسیده بود و جای خالی خودرویی مشابه با نیسان ناوارا حس می‌شد. در حال حاضر هم با توجه به محدودیت‌های کشور، فضای بسیار خوبی برای خودروهای تازه‌وارد مهیا است.

دانگ فنگ ریچ ۶ در بازار چین و روسیه ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار دلار قیمت دارد و به احتمال زیاد در پارس خودرو و یا زامیاد، زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا به تولید خواهد رسید.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو