مشخصات فنی سانتافه نسل سوم DM ۲۰۱۸ (ix45)

۵ تیر ۱۴۰۰ مشخصات فنی سانتافه نسل سوم DM ۲۰۱۸ (ix45)

سانتافه، شاسی بلند هیوندای از کلاس کراس اوورهای سایز متوسط، با داشتن محبوبیت بالا و سابقه فروش بسیار خوب در ایران به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشور تبدیل شد که حلقه رقابت را برای رقبای ژاپنی خود تنگ کرده بود.

قبل از آن که واردات خودرو خارجی به کشور ممنوع شود، خودروهای کره‌ای داغ‌ترین بازار فروش در ایران را به خود اختصاص می‌دادند. این خودرو‌ها با بهره بردن از ستاپ فنی قابل قبول و سطح آپشن‌های رفاهی بالا آن هم در بازه قیمتی به مراتب کمتر از خودروهای وارداتی ژاپنی و اروپایی، برترین گزینه‌های مورد انتخاب مشتریان ایرانی بودند.

مشخصات فنی سانتافه ۲۰۱۸ (ix45)

اولین نسل وارداتی سانتافه به ایران با کد شناسایی CM از نسل دوم بود که بیش از یک دهه پیش از سوی آسان موتور، نماینده رسمی واردات هیوندای در ایران در بازار کشور تزریق شد. تکیه این خودرو بر اتاق جادار و بزرگ، پیشرانه V6 و سطح قابل توجهی از آپشن‌های رفاهی، آن را به یکی از پرفروش‌ترین کراس اوورهای ایران بدل و فروش بالا در نسخه صفر کیلومتر و بازار داغ فروش دست دوم آن را تضمین کرد.

سانتافه DM نسل سوم (۲۰۱۲-۲۰۱۸) این خودرو بود که هم از سوی آسان موتور و هم از سوی کرمان موتور روانه بازار ایران شد. این خودرو به دلیل وضع لایحه منع واردات خودروهای لوکس (خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر) شانس عرضه در نسخه‌های V6 را از دست داد اما در عین حال به دلیل داشتن محبوبیت بسیار زیاد در بازار ایران، همچنان توانست با پیشرانه‌‌های چهار سیلندر خطی به کشور وارد شود و استقبال بسیار گرمی را شاهد باشد.

سانتافه DM بین سال‌‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روانه بازار ایران شد که مشخصات فنی آن به شرح جدول زیر است.

مشخصات فنی هیوندای سانتافه DM (نسل سوم)

کد پیشرانه/نوع سیستم سوخت رسانی تتا ۲ (Theta II)/تزریق مستقیم (GDI)
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۱۶/۲.۴
نوع تنفس طبیعی (فاقد سیستم پرخوران)
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM) ۶۳۰۰/۱۹۰
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM) ۴۲۵۰/۲۴۵
گیربکس شش سرعت اتوماتیک
انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائم هوشمند (AWD)
وزن (Kg) ۱۶۵۰
شتاب اولیه 0-100 (S) ۱۱
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۱۱.۵

نسل سوم سانتافه با سیستم سوخت‌رسانی سنتی‌تر MPI نیز به بازار ایران راه یافت اما بیشترین حجم واردات را نسخه GDI تشکیل می‌دهد که به دلیل داشتن توان و گشتاور تولیدی بالاتر، ضعف فنی پیشرانه چهار سیلندر را به میزان محسوس‌تری پنهان می‌کند.

سیستم تزریق سوخت مستقیم GDI قادر است توان و گشتاور بیشتری را با مصرف سوخت کمتر ارائه دهد اما در عین حال هزینه‌های نگهداری و میزان بروز آسیب‌های پیشرانه در آن بیشتر از نسخه MPI است. به همین دلیل یافتن نمونه‌های MPI سانتافه DM در ایران کار دشواری است.

طراحی نمای سانتافه ۲۰۱۸(ix45)

طراحی ظاهری سانتافه ۲۰۱۸ (ix45)

سانتافه‌های وارداتی نسل سوم به بازار ایران در حقیقت نسخه محور کوتاه (SWB) این خودرو به شمار می‌آیند که با نام سانتافه اسپرت در جهان شناخته می‌شوند. نسخه محور بلند (LWB) سانتافه DM که با نام مکس کروز (Maxcruz) یا سانتافه گرند نیز شناخته می‌شود، در حقیقت ویژه بازار آمریکای شمالی به تولید رسید و هرگز به صورت رسمی و در تیراژ قابل توجه در بازار ایران حضور نیافت.

تمایز طراحی سانتافه اسپرت و سانتافه گرند در بخش ستون C (سومین ستون سقف خودرو از جلو به عقب) است که طراحی لچکی‌های جانبی در آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. البته سانتافه گرند از دیدگاه طول معادل ۲۱۵ میلی‌متر و فاصله محورها برابر با ۱۰۰ میلی‌متر کشیده‌تر از سانتافه اسپرت است. همچنین سانتافه گرند از چراغ‌های عقب با طراحی متمایز بهره می‌گیرد که در حقیقت سومین المان متمایز کننده دو مدل از یکدیگر به حساب می‌آید.

جدای از این تمایز‌ها، سانتافه (اسپرت و گرند) از طراحی بسیار متفاوتی نسبت به نسل دوم خود (CM) بهره می‌گیرند که مهم‌ترین المان آن خروج از حالت برجسته و تخم‌مرغی و ورود به سبک طراحی اسپرت‌تر و جسورانه بود. این سبک طراحی به خوبی بر دل مشتریان بازار جهانی سانتافه نشست و این خودرو همچنان به فروش قابل توجه خود در بازارهای جهانی ادامه داد.

به صورت کلی می‌توان ظاهر نسل سوم سانتافه را در مقایسه با نسل دوم پخته‌تر و اسپرت‌تر توصیف کرد. این سبک طراحی به نمای داخلی سانتافه نیز نفوذ کرد. از این رو نسل دوم سانتافه از نمای داخلی بهبود یافته و زیباتری بهره گرفت که با وجود رعایت کامل الگو‌های متقارن، نه تنها با المان‌های مدرنیته جهان خودرو هماهنگ‌تر بود بلکه زیبایی بصری به مراتب بیشتری با خود به همراه داشت.

مزایا و معایب سانتافه ۲۰۱۸(ix45)

نمای داخلی سانتافه ۲۰۱۸ (ix45)

سانتافه یکی از بهتری مثال‌ها در میان خودروهای وارداتی کره‌ای بود که به دلیل داشتن سطح آپشن‌های رفاهی به مراتب بیشتر از رقبای ژاپنی و اروپایی خود با استقبال بسیار گرمی در بازار ایران مواجه شد. اگرچه این خودرو ویژگی برتر داشتن پیشرانه V6 را پس از ممنوعیت واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر از دست داد اما با تکیه بر سطح گسترده‌ای از آپشن‌ها نظیر سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت درسرازیری، کنترل کشش، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور باران، سنسور پارک عقب، سیستم روشنایی و نور بالا اتوماتیک مجهز به سیستم روشنایی در روز LED، سانروف یا سقف پانوراما، فرمان برقی، نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم مولتی مدیا، سیستم صوتی باکیفیت با شش بلندگو (10 بلندگو در نسخه سفارشی برند مشهور اینفینیتی)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ردیف سوم صندلی‌ها با ظرفیت حمل مجموع هفت سرنشین، صندلی‌های تنظیم شونده الکتریکی جلو، گرم کن و سرد کن صندلی (سفارشی)، روکش چرم در نمای داخلی به همراه تریم دو رنگ و بسیاری دیگر از آپشن‌‌های استاندارد و قابل سفارش دیگر، برتری خود بر محصولات ژاپنی گران قیمت‌تر موجود در بازار ایران را ثابت کرد.

البته باید یادآورد شویم که نسل سوم سانتافه وابسته به مدل، فیس لیفت بودن یا نبودن و واردات از سوی کرمان موتور یا آسان موتور، می‌تواند در سطح آپشن‌های ارائه دهنده بامدل‌های دیگر متفاوت باشد.

با این وجود سانتافه DM به دلیل عرضه اجباری با پیشرانه چهار سیلندر به جای نمونه‌های V6، همانند نسل پیشین خود چابک و تند و تیز به حساب نمی‌آید. متریال داخلی آن همانند بیشتر محصولات کره‌ای عرضه شده در آن دوران از جنس پلاستیک فشرده است و با وجود داشتن بازار دست دوم بسیار خوب همچنان به هنگام خرید نمونه دست دوم باید در انتخاب نسخه وارداتی کرمان موتور یا آسان موتور (با توجه به تفاوت در میزان آپشن‌ها) دقت بسیار زیادی به عمل آورد.

نتیجه گیری

نمای پشتی سانتافه ۲۰۱۸ (ix45)

همانطور که نام‌گذاری محصولات هیوندای بر اساس نام مناطق مختلف در آمریکای شمالی نظیر توسان، سانتافه و موهاوی (بورِگو) نشان می‌دهد، این خودروساز بازار هدف اصلی خود را منطقه بزرگ آمریکای شمالی می‌داند. در نتیجه هیوندای باید محصولات کراس اوور خود را با وسواس بیشتری به تولید می‌رساند تا در رقابت با رقبای قدرتمند آمریکایی و ژاپنی حاضر در آن منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد. بنابراین جای تعجب ندارد که سانتافه همواره در بازار ایران به عنوان یک کراس اوور کامل و بی‌نقص مورد استقبال قرار گرفت و همچنان یکی از داغ‌ترین بازارهای دست دوم در میان خودروهای وارداتی سابق بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

نسل چهارم سانتافه با کد شناسایی TM با طراحی کاملا متمایز و نوین در سال ۲۰۱۹ روانه خط تولید شد اما این خودرو با توجه به محدودیت‌های وارداتی هرگز نتوانست به بازار خودرو کشور راه یابد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی