بررسی لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ بررسی لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) بود که اولین نسل کراس اوور لوکس لکسوس NX به بازار آمد. این خودرو از سه پیشرانه مختلف بنزینی و بنزینی هیبریدی در تیپ‌های ۲۰۰t/۳۰۰، ۳۰۰h و ۳۰۰ به دست مشتریان رسید و در این مدت فقط تغییرات جزئی روی بدنه و کابین این خودرو اعمال شده و به عبارتی فیس لیفت این کراس اوور لوکس به فروش رسیده.

لکسوس NX در این هفت سالی که عرضه شده، شاهد شاسی بلندها و کراس اوورهای لوکسی بوده که به بازار آمده‌اند و وارد رقابت شده‌اند. حالا لکسوس از نسل دوم این شاسی بلند کوچک ژاپنی رونمایی کرده است.

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲، خودرو کاملا جدیدی است و طراحی ساده‌تری نسبت به نسل اول خود دارد و مجهز به چراغ‌های جلو LED شده و چهره‌ای تهاجمی‌تر و خشن‌تر پیدا کرده است. اگرچه شاسی و پیشرانه کراس اوور جدید با تویوتا راو۴ مشترک است اما بیشتر به کراس اوور لکسوس UX شبیه شده، البته بلندتر و عریض‌تر است. چهار پیشرانه مختلف برای لکسوس NX مدل ۲۰۲۲ در نظر گرفته شده، دو پیشرانه بنزینی و دو پیشرانه هیبریدی که یکی از آنها پلاگین هیبریدی است.

لکسوس NX جدید رقیب جدی‌تر نسبت به نسل قبلی خود برای کراس اوورهای کوچکی مثل آئودی Q3، بی ام و X1 و مرسدس بنز کلاس GLA است.

مشخصات فنی لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

مشخصات فنی لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

نسل دوم لکسوس NX نسبت به نسل اول ۲۰ میلیمتر درازتر، ۲۰ میلیمتر پهن‌تر و ۵ میلیمتر بلندتر است و فاصله بین محورهای جلو و عقب هم ۳۰ میلیمتر بیشتر شده تا ۵ سرنشین فضای بیشتری در اختیار داشته باشند.

بدین ترتیب این کراس اوور لوکس که مثل تویوتا رافور روی پلتفرم TNGA-K ساخته شده، ۴۶۶۰ میلیمتر طول، ۱۸۶۵ میلیمتر عرض و ۱۶۵۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور ۲۶۹۰ میلیمتر است.

برعکس نسل قبلی که فقط دو نوع پیشرانه بنزینی و هیبریدی داشت، لکسوس NX ۲۰۲۲ با چهار نوع پیشرانه عرضه می‌شود.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو / تمام چرخ متحرک
حجم موتور ۲۴۰۰ سی سی توربوشارژ / ۲۵۰۰ سی سی
نوع موتور A25A-FKS / T24A-FTS
حداکثر قدرت

۲۰۳ اسب بخار (NX 250)

۲۷۵ اسب بخار (NX 350)

۲۳۹ اسب بخار (NX 350h)

۳۰۲ اسب بخار (NX 450h+)

حداکثر گشتاور

۲۴۹ نیوتن متر (NX 250)

۴۳۰ نیوتن متر (NX 350)

شتاب

۸.۲ ثانیه (NX 250)

۶.۸ ثانیه (NX 350)

۷.۲ ثانیه (NX 350h)

۶ ثانیه (NX 450h+)

تعداد سیلندر ۴
انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک eCVT
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب دو جناغی
نوع بدنه کراس اوور
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۶۶۰ میلیمتر
عرض ۱۸۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۵۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۹۰ میلیمتر
قطر رینگ ۲۰ اینچ
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

مدل پایه NX 250 دارای پیشرانه چهار سلیندر با حجم ۲.۵ لیتر، جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک eCVT، قدرت ۲۰۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۹ نیوتن متر است، در صورتی که NX 350 از موتور چهار سیلندر با حجم ۲.۴ لیتر توربوشارژ، جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک eCVT، قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن متر استفاده می‌کند. مدل NX 250 را می‌توان با دیفرانسیل جلو یا تمام چرخ متحرک سفارش داد اما NX 350 دارای تمام چرخ متحرک است.

دو مدل بعدی لکسوس NX دارای پیشرانه‌های هیبریدی هستند. پیشرانه NX 350h ترکیبی از دو موتور برقی و یک موتور چهار سیلندر با حجم ۲.۵ لیتر، جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک eCVT و قدرت ۲۳۹ اسب بخار است. NX 450h+ پیشرانه هیبریدی پلاگین تویوتا راو۴ را قرض گرفته که شامل دو موتور برقی و یک موتور چهار سیلندر با حجم ۲.۵ لیتر، جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک eCVT و قدرت ۳۰۲ اسب بخار است. هر دو مدل هیبریدی مجهز به سیستم تمام چرخ متحرک هستند.

طبق اعلام لکسوس، مدل NX 450h+ با هر بار شارژ می‌تواند ۵۸ کیلومتر مسیر را طی کند و همراه با موتور بنزینی، میزان پیمایش این کراس اوور لوکس بیشتر از دیگر مدل‌ها است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل‌های مختلف لکسوس NX به ترتیب ۸.۲ ثانیه (NX 250)، ۶.۸ ثانیه (NX 350)، ۷.۲ ثانیه (NX 350h) و ۶ ثانیه (NX 450h+) است.

بدنه و طراحی خارجی لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲ تفاوت خیلی زیادی با نسل قبلی ندارد، با این حال چهره‌ای خشن‌تر و تهاجمی‌تر پیدا کرده است.

جلوپنجره مخصوص لکسوس کل نمای جلوی خودرو را از بالا تا پایین سپر را پوشانده و چراغ‌های LED جلو هر چند طرحی شبیه به نسل اول دارد اما گرافیک متفاوتی پیدا کرده و چراغ‌های روز که در مدل قبلی به صورت مجزا در پایین چراغ‌های جلو قرار داشتند به درون قاب چراغ‌ها منتقل شده و در حکم ابروی لکسوس NX دیده می‌شوند.

برآمدگی‌های جلو و عقب بدنه حالتی جعبه کبریتی به پایین این کراس اوور ژاپنی داده و می‌توان از رینگ‌های ۲۰ اینچی برای چرخ‌های لکسوس NX استفاده کرد.

نمای جانبی بدنه ساده و با استفاده از دو سه خط صاف طراحی شده و اشکال و حجم پیچیده‌ای دیده نمی‌شود و سقف خودرو هم شیب ملایمی به سمت عقب دارد.

چراغ‌های عقب از سطح بدنه بیرون زده و باعث می‌شوند خودرو عریض‌تر دیده شود و بین آنها، چراغ نواری روی در صندوق عقب کشیده شده است. کیت سیاه رنگی که دور تا دور پایین بدنه را پوشانده، قسمت بیشتری از سپر عقب را شکل می‌دهد.

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲ به صورت استاندارد دارای سانروف است اما مشتریان می‌توانند این کراس اوور را با سقف پانوراما نیز سفارش دهند.

کابین و طراحی داخلی لکسوس NX

کابین لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

مهم‌ترین نکته‌ای که در کراس اوورها اهمیت دارد، فضای داخلی است. لکسوس برای طراحی داخلی NX از طرح تازونا استفاده کرده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در خودرو مفهومی LF-30 دیده شد.

کابین تازونا ابزار لازم برای رانندگی آسان و راحت را در اختیار راننده قرار می‌دهد و در عین حال فضای کافی برای سرنشینان را نیز فراهم می‌کند. در کابین لکسوس NX جدید داشبرد، کنسول مرکزی و نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی به سمت راننده قرار دارد. همین طور دکمه‌های کنترلی حساس روی فرمان باعث می‌شود تا نگاه راننده به جاده باشد.

لکسوس فقط تمرکزش را روی مشخصات فنی محصول جدیدش نگذاشته بلکه به راحتی سرنشینان در کابین نیز توجه کرده و به همین خاطر صدای کمتری از موتور و جاده به داخل خودرو منتقل می‌شود و ۱۴ حالت و ۶۴ رنگ برای نورپردازی داخلی در نظر گرفته است.

تزئینات خودرو شامل تودری‌ها، جای آرنج و بازو جنس چرم هستند که در صورت دلخواه مشتری می‌توان از جنس چوب هم استفاده کرد.

امکانات و آپشن‌های لکسوس NX

همه مدل‌های لکسوس NX به نمایشگرهای لمسی جدید مجهز شده‌اند. مدل‌های پایه از نمایشگرهای ۹.۸ اینچی استفاده می‌کنند و برای مدل‌های لوکس نمایشگر ۱۴ اینچی در نظر گرفته شده. سیستم «خدمات هوشمند» لکسوس شامل ردیاب، اطلاعات مسیر و ترافیک و همین طور سیستم صوتی «Hey Lexus» از طریق این نمایشگر در دسترس راننده خواهد بود.

سیستم‌های اپل کار پلی (بی‌سیم) و اندروید اتو (با سیم) به صورت استاندارد روی سیستم اطلاعات و سرگرمی نصب شده‌اند و یک پد شارژ بی‌سیم و دو پورت USB هم در بخش پایینی داشبرد و دو پورت هم در بخش سرنشینان عقب دیده می‌شود.

اپلیکیشن «Lexus Link» که روی تلفن‌های همراه هوشمند قابل نصب است این امکان را در اختیار راننده قرار می‌دهد تا حالت چراغ خوش‌آمدگویی را مشخص کنند و برای نور محیطی هم می‌توان از بین ۶۴ رنگ مختلف انتخاب کرد و همچنین راننده می‌تواند درهای خودرو را از این طریق قفل کند و کنترل دمای کابین را هم در دست داشته باشد.

سقف پانوراما و صندلی‌های گرم‌شونده عقب نیز از آپشن‌هایی است که مشتریان می‌توانند در هنگام خرید، سفارش دهند.

لکسوس NX اولین محصول خودروساز ژاپنی است که از سیستم ایمنی لکسوس ۳.۰+ در آن استفاده می‌شود. ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، تشخیص خودرو در مسیر پیش رو، اتولایت، دستیار علائم رانندگی، دستیار خروج ایمن، دستیار رانندگی در خط مستقیم، هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی امکانات ایمنی است که در همه مدل‌ها وجود دارد.

زمان عرضه و قیمت لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲

لکسوس NX مدل ۲۰۲۲ در اواخر سال جاری میلادی (پاییز ۱۴۰۰ خورشیدی) عرضه می‌شود و مدل پایه NX 250 احتمالا ۴۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. قیمت احتمالی NX 350 حدود ۴۳ هزار دلار خواهد بود و مدل‌های هیبریدی هم با قیمت‌های ۴۷ هزار و ۵۱ هزار دلار به فروش خواهند رسید.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو کارکرده