مشخصات فنی نیسان آریا، دومین ژاپنی با نام ایرانی

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ مشخصات فنی نیسان آریا، دومین ژاپنی با نام ایرانی

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن پیش‌تر با انتخاب نام قشقایی برای کراس اوور سایز کوچک شهری خود در سال 2006 نشان داد که علاقه زیادی به استفاده از نام‌های اصیل ایرانی در نام گذاری محصولات تولیدی خود دارد.

این خودروساز این بار در سال 2019 از نام با مسمای آریا برای نام گذاری کراس اوور تمام الکتریکی خود بهره گرفت تا دومین نام اصیل ایرانی باشد که بر طیف گسترده محصولات خود استفاده می‌کند. این خودرو تمام الکتریکی قرار است در سال 2021 روانه بازار جهانی شود.

مشخصات فنی نیسان آریا

نیسان ژاپن در نمایشگاه خودرو توکیو سال 2019، از کراس اوور تمام الکتریکی جدیدی با نام آریا (Ariya) رونمایی کرد که از دیدگاه کلاس بندی در سبد محصولات این خودروساز پرآوازه، جایی فراتر از نیسان قشقایی و پایین‌تر از نیسان اکس تریل (X-Trail) می‌ایستد.

یاسوهیرو یاموچی، نماینده اجرایی نیسان موتور درباره انتخاب نام آریا برای این خودرو الکتریکی گفته است که برای نام گذاری این محصول به دنبال اسمی بودیم که هم آینده درخشان و هم گذشته پر افتخار نیسان را به تصویر بکشد. در مواجهه با نام آریا، به دلیل برخورداری این نام از دو ویژگی مورد نظر، تصمیم بر آن شد تا این نام را برای محصول جدید خود انتخاب کنیم.

آریا کراس اوور شهری از کلاس سایز کوچک و از نوع تمام الکتریکی است که در سه نسخه متحرک جلو (FWD)، چهار چرخ متحرک (AWD) و چهارچرخ متحرک عملکرد محور (AWD Performance) و در دو تریم کلی پیمایش استاندارد و پیمایش ارتقا یافته به تولید خواهد رسید. مشخصات ان کراس اوور جدید به شرح جدول زیر است.

مشخصات فنی نیسان آریا
مدل پیمایش استاندارد پیمایش ارتقا یافته
انتقال نیرو FWD AWD FWD AWD

AWD

Performance

ظرفیت باتری 65 کیلووات.ساعت 90 کیلووات.ساعت
نوع باتری لیتیوم-یون (Li-Ion)
پیمایش (کیلومتر) 360 340 500 460 400
قدرت (اسب بخار) 215 275 239 302 389
گشتاور (نیوتون.متر) 300 560 300 600
گیربکس تک سرعت ضریب ثابت
شتاب 0 تا 100 (S) 7.5 5.9 7.6 5.7 5.1
حداکثر سرعت (Km/H) 160 200 160 200
فضای صندوق (L) 468 415 468 415

نیسان آریا، جایی میان قشقایی و اکس تریل

طراحی ظاهری نیسان آریا

بر اساس کلاس بندی‌ شاسی بلندهای موجود در سبد محصولات نیسان، آریا با ابعاد خارجی 4595×1850×1665 میلی‌متر و فاصله محورهای 2775 میلی‌متری از دیدگاه کلاس بندی، درست میان دو کراس اوور دیگر نیسان، یعنی قشقایی و اکس تریل قرار می‌گیرد.

طراحی ظاهری نسخه مفهومی آریا از زبان نوین طراحی نیسان بهره می‌برد که شامل طراحی V شکل جلو پنجره به عنوان امضای جدید طراحی نیسان در چند سال اخیر است. تفاوت بارز این جلوپنجره که با المان‌های نوین مد روز ترکیب شده است، استفاده از سیستم روشنایی در قست V و لوگو جلو است که ضمن تامین کاربرد به عنوان سیستم روشنایی در روز، نشانگر الکتریکی بودن این محصول جدید است.

انتظار می‌رود در تمامی محصولات الکتریکی آینده نزدیک برند نیسان، این سبک نورپردازی به وفور استفاده شود.

تصاویر در دسترس از نیسان آریا نمونه مفهومی این خودرو است. هنوز هیچ اطلاعاتی از تغییرات نهایی اعمال شده بر نسخه تولیدی نهایی در دست نیست اما با توجه به سابقه نیسان در اعمال تغییرات بسیار بر نسخه تولیدی در مقایسه با نمونه فهمومی، این طور انتظار می‌رود که آریا‌هایی که قرار است در سال 2021 به بعد روانه بازار آمریکا شوند، در جزئیات تغییرات محسوسی به خود ببینند. به عنوان مثال نسخه مفهومی سال 2019 سوار بر ریم‌های 21 اینچی به نمایش در آمد که بر خودروهای تولید انبود جهان کاربرد ندارد. همچنین بعید است که سیستم نورپردازی بخش جلوپنجره در نمونه‌های تولیدی حفظ شود. البته باید منتظر ماند و دید.

به هر حال نمی‌توان از المان‌های ظاهری کاملا جدیدی که در طراحی نمای خارجی آریا استفاده شده است چشم پوشی کرد اما بهتر بود نیسان در بخش طراحی چراغ‌های عقب آریا ذوق بیشتری از خود نشان می‌داد چرا که این سبک طراحی چراغ در میان بسیاری از خودروسازان جهان از جمله کیا، ام‌جی و برخی محصولات چینی به شکل قابل توجهی رایج و تکراری شده است.

نمای پشتی نیسان آریا

نوآوری و تمایزهای بسیار زیاد در نیسان آریا در حقیقت از پلتفرم بسیار جدید این خودرو نشات می‌گیرد که با نام CMF-EV شناخته می‌شود. آریا اولین خودروی نیسان است که بر این پلتفرم نوظهور طراحی و تولید می‌شود. هدف نیسان از ارائه این پلتفرم جدید جایگزینی کامل پلتفرم قدیمی EV است که برای طراحی نیسان لیفت از آن استفاده شد.

نیسان آریا، توجه به لذت و زمان

طراحی داخل کابین نیسان آریا

به نظر می‌رسد هدف نیسان در ارائه از آینده درخشان و گذشته پر افتخار در استفاده از نام آریا به خوبی تدایی شده است. اما با توجه به توان فنی که در نسخه عملکرد محور آریا به کار گرفته رفته است باید تاکید کرد که نیسان تلاش دارد مقوله سرعت و قدرت را با نام خودرو الکتریکی آشتی دهد چرا که خودروهای الکتریکی، چه بخواهیم و چه نخواهیم آینده صنعت خودرو جهانی را تشکیل می‌دهد.

در نتیجه ارائه ستاپ 390 اسب بخاری با پیمایش 400 کیلومتر و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 5.1 ثانیه‌ای در نسخه عملکرد محور آریا، توجه بسیار زیاد برند نیسان به حفظ تصویر اسپرت همیشگی برند نیسان، در ذهن مشتریان امروزی و فرزندان آینده است.

نتیجه گیری

نیسان آریا، جدیدترین محصول الکتریکی نیسان و دومین محصول این برند با نام ایرانی، هم اکنون در کشور گران قیمت و بسیار لوکس موناکو در فرانسه آخرین سری از تست‌های جاده‌ای خود را از سر می‌گذراند تا به زودی در سال 2021 با قیمت پایه در حدود 40 هزار دلار روانه بازار بزرگ آمریکای شمالی و سپس اروپا شود. با همه نوآوریهایی که از جانب آریا به بازار معرفی خواهد شد، این خودرو در بازار بسیار بزرگ آمریکا بدون رقیب نخواهد ماند. البته سابقه همکاری یا حضور نام و افراد ایرانی در کمپانی نیسان به واسطه حضور پیمان کارگر– مدیر ایرانی موفق در کمپانی نیسان نیز طی سال‌ها پرافتخار بوده است.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو کارکرده