بررسی مشخصات پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۲ آبان ۱۴۰۲ بررسی مشخصات پژو ۲۰۶ تیپ ۲

شاید وقتی پژو، مدل ۲۰۶ را روانه بازار اروپا می‌کرد، در بهترین حالت انتظار داشت بتواند به عنوان رقیبی قابل احترام در کلاس جهانی هاچ‌بک‌ها ظاهر شود. اما بدون شک انتظار نداشت که این خودرو هاچ‌بک به یکی از برترین محصولات تاریخ این شرکت بدل شده و رکورد‌های متعدد در زمینه تیراژ تولید و محبوبیت در سطح جهانی را بشکند.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت جهانی پژو ۲۰۶ سرمایه‌گذاری این شرکت برای مونتاژ و تولید این مدل در کشورهای در حال توسعه‌ای نظیر ایران بود، یعنی جایی که امروز نزدیک به دو دهه از تولید می‌گذرد و پس از پیکان و پراید به نوعی به نماد خودرو مردمی کشورمان بدل شده است.

مشخصات و عملکرد فنی

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی
نوع موتور TU3A
حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۸
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیکی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع بدنه هاچبک کوچک
نوع رینگ فولادی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه‌ای

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۳۸۳۵ میلیمتر
عرض ۱۶۵۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۲۶ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۴۴۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۰۲۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ
چرخ جلو و عقب R14 185/65
حجم صندوق عقب ۲۴۵ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

نوع و سبک طراحی بدنه ماشین  پژو ۲۰۶ باعث شد این خودرو جزو پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران باشد. بدنه گرد و تخم مرغی شکل این هاچبک کوچک کار دست جرارد والتر است و بر اساس زبان طراحی پژو در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ طراحی شده است.

چراغ‌های کشیده جلو، جلوپنجره باریک، ورودی هوای بزرگ و مه‌شکن‌های دایره‌ای شکل نمای جلوی خودرو را می‌سازند. نمای کناری کاملا ساده بوده و زه مشکی رنگی روی درها قرار گرفته است. طراحی نمای عقب هم مثل سایر بخش‌های خودرو طرحی گرد دارد و دو چراغ تخم مرغی شکل در دو طرف در عقب دیده می‌شود.

بیشتر از دو دهه از طراحی پژو ۲۰۶ می‌گذرد و هر چند کمی قدیمی شده اما همچنان جزو صدر نشینان بازار خرید و فروش خودرو است.

طراحی داخلی و کابین

کابین پژو ۲۰۶

طراحی ساده و گرد بدنه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کابین خودرو هم دیده می‌شود و هیچ نشانه‌ای از خطوط تند و تیز وجود ندارد. در مرکز داشبرد نمایشگر کوچک دیجیتال، ورودی‌های تهویه مطبوع، سیستم پخش و دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع قرار دارد و داشبرد را به دو قسمت مساوی و قرینه تقسیم کرده است.

تنها تزئینات کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پارچه‌ای است که روی صندلی‌ها، رودری‌ها و در داشبرد به کار رفته و خبری از زرق و برق نیست. قطعات کابین از جنس پلاستیک سخت ساخته شده‌اند که این مورد می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد. فرمان خودرو هم که در تیپ ۱ به صورت دو شاخه بود تبدیل به سه شاخه شده است.

راننده و سرنشین جلو فضای مناسبی را در اختیار دارند اما ابعاد و اندازه کوچک ۲۰۶ باعث زحمت سرنشینان عقب برای نشستن می‌شود و در صورتی که مسیر طولانی باشد، پای این افراد، به خصوص بزرگسالان اذیت خواهد شد.

امکانات و تجهیزات

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خودرویی است که دو دهه روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و از همان تجهیزات و امکانات اوایل دهه هشتاد استفاده می‌کند.

سیستم ترمز ABS، EBD، EBA، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه دستی، مه‌شکن جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، سیستم روشنایی ترک خودرو، بالابر برقی شیشه جلو، ایموبیلایزر، سیستم کنترل بخار بنزین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و صندلی تاشونده عقب از آپشن‌های این هاچبک کوچک است.

با وجود تیپ ۲ همچنان توسط ایران خودرو تولید می‌شود اما فاقد سنسور عقب، آینه بغل برقی و بالابر برقی شیشه‌های عقب است قیمت های ایران خودرو با توجه به آپشن های این محصول متفاوت است.

جمع بندی

اگر بخواهیم پژو ۲۰۶ را تعریف کنیم باید کلمات «پرطرفدارترین»، «محبوب‌ترین» و «پرفروش‌ترین» را به کار ببریم. این هاچبک فرانسوی نه تنها یکی از پرطرفدارترین محصولات پژو در بازار ایران است، بلکه محبوب‌ترین مدل پژو در فرانسه و دیگر کشورهای جهان محسوب می‌شود.

پژو ۲۰۶ هم‌زمان با جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه رونمایی و معرفی شد. خودروساز فرانسوی درگیر مشکلات مالی بود و عرضه این هاچبک توانست بازارهای جهانی را به تسخیر پژو دربیاورد. آغاز ماجرای پژو ۲۰۶ در ایران به سال ۱۳۸۰ و مونتاژ این هاچبک در کارخانه ایران خودرو برمی‌گردد. مصرف سوخت پایین، شتاب و سرعت قابل قبول و طراحی زیبا مشتریان را جذب ۲۰۶ کرد. در ابتدای دهه ۹۰ تحریم‌ها شدت گرفت و ایران خودرو مجبور شد به دلیل قطع همکاری پژو، اقدام به داخلی‌سازی کامل ۲۰۶ کند.

این خودرو در ۶ تیپ به بازار ایران عرضه شد اما حالا بعد از ۲۰ سال از عرضه اولین پژو ۲۰۶، فقط پژو 206 تیپ 2 و تیپ ۵ روی خط تولید ایران خودرو باقی مانده‌اند.

تیپ ۲ پژو ۲۰۶ یکی از پر تیراژترین و محبوب‌ترین تیپ‌های ۲۰۶است که از سال ۱۳۹۴روانه بازار ایران شد. این خودرو به دلیل تجهیز به پیشرانه ضعیف‌تر TU3 پژو، قیمت نهایی کمتری در مقایسه با نسخه قدرتمندتر تیپ ۵ دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو