چرا معاملات در بازار خودرو کم شد؟

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ چرا معاملات در بازار خودرو کم شد؟

با وجود تلاشی که سیاستگذاران حوزه خودرو برای رونق این بازار داشتند، به نظر می رسد که معاملات بازار خودرو در انتهای سال 99 دچار رکود عمیقی شده است. اما علت چیست؟

چندی است که برخی گزارش‌های بازار خودرو نشان از کاهش معاملات و میزان خرید و فروش‌های این بازار دارند. هرچند که بازار خودرو در یک سال گذشته تحولات بسیاری را به خود دیده و این برای اولین بار نیست که در طول یک سالی که پشت سر گذاشته، با تغییرات عجیب روبرو شده است. البته افت معاملات در این بازار، قابل پیش‌بینی بود چرا که برخی معتقد بودند انتظار در بازار خودرو برای رسیدن به یک ثبات، بیشتر شده و همین مساله مردم را از انجام معاملات بازداشته است.

مردم پول خرید خودرو را ندارند

برخی کارشناسان این مساله را عنوان می‌کنند که مردم هنوز هم توان لازم برای خرید خودرو را ندارند. این مساله با ادعای خودروسازان در خصوص زیان انباشته تولید خودرو در تناقض است. چرا که ادعای خودروسازان راه حلی همچون افزایش قیمت‌ها می‌طلبد و از طرفی هم مردم توان خریدشان کاهش یافته است. واقعیت اینجاست که هر دوی این گزاره‌ها در بازار خودرو به چشم می‌خورند؛ یعنی هم مردم قدرت خریدشان کم شده و هم خودروسازان به دلایل مختلف با زیان انباشته روبرو شده‌اند. اما علت چیست که معاملات تا حد زیادی قفل شده و بازار به رکود رسیده است؟

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو با تایید این مساله، از دلایل افت معاملات در بازار خودرو می‌گوید: دلیل اصلی افت معاملات این است که مردم پول خرید خودرو را ندارند و رکود بر معاملات حاکم است. با این سطح قیمت‌ها نهایت 400 تا 500 هزار دستگاه در بازار معامله شود. همین هم باعث می‌شود میزان معاملات کاهش یابد. در حقیقت قیمت فعلی خودرو متناسب با قدرت خرید مردم نیست. به همین خاطر باعث رکود بازار شده است. البته رکود بازار خودرو در سال آینده بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص تناقض زیان خودروسازان و قدرت خرید مردم به خودرو45 می‌گوید: این دو مورد ارتباطی با هم ندارند. بهای تمام شده، عامل تورمی در بازار خودرو است. به عنوان مثال در مورد گوشتِ مرغ هم همین است. مثلا قیمت تمام شده آن بالای 28 هزار تومان است اما مردم قدرت خرید بالاتر از 15 هزار تومان را ندارند. اینکه قدرت خرید مردم از تورم آسیب دیده، یک واقعیت است و از طرفی اینکه قیمت کالاها روز به روز بیشتر می‌شود هم واقعیت دیگری است. این دو مورد الزاما یکدیگر را نقض نمی‌کنند.

اما معنای آن برای خودروساز این است که روش‌های فروش متناقض می‌شود و باید چاره‌ای برای بدهی یا زیان انباشته خود کند.

فربد زاوه

فربد زاوه- کارشناس بازار و صنعت خودرو

رکود بهاری در راه است؟

زاوه در خصوص احتمال ادامه رکود بازار خودرو در بهار 1400 تاکید می‌کند: بخشی از رکود بازار خودرو به دلیل برجام است اما به هر شکل حجم بازار نسبت به دو سال قبل کمتر شده و در سال آینده هم انقباضی خواهد بود. البته به این معنا نیست که معاملات به طور کامل متوقف شود اما قطعا بازاری انقباضی خواهیم داشت. همانطور که گفتم مثل فروش مرغ است. اینطور نیست که کسی نخرد. اما به این معناست که همه قدرت خرید آن را ندارند.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو کارکرده