بررسی مشخصات فنی خانواده جیپ واگونییر

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی خانواده جیپ واگونییر

در ابتدای دهه ۱۹۶۰ میلادی، نه از مرسدس بنز کلاس G خبری بود، نه از کادیلاک اسکالید، نه رنج روور و نه حتی هامر. شاسی بلندها تنها به عنوان وسایل کمکی صنعت کشاورزی یا وسایل نقلیه ویژه عبور از بیراهه‌ها به کار گرفته می‌شدند. اما جیپ که در آن دوران فراتر از دو دهه در صنعت تخصصی ساخت انواع شاسی بلند تجربه داشت، اولین شاسی بلند جهان را با تمرکز بر لوکس‌گرایی روانه بازار کرد که واگونییر (Wagoneer) نام گرفت.

این نام حالا پس از گذر بیش از سه دهه، در سگمنت شاسی بلند لاکچری بار دیگر با دست پر به سبد محصولات جیپ بازگشته است.

مزایا و معایب

+ طراحی کاملا نوین و مدرن

+ تنوع مدل‌ها و آپشن‌ها

+ رقابت مستقیم با غول‌های لوکس جهان

+ قیمت رقابتی در سگمنت

+ ارائه پیشرانه‌های قدرتمند و اقتصادی

+استفاده از متریال بسیار باکیفیت و طبیعی

+ کیفیت ساخت خیره‌کننده

– ورود به بازه خودروهای بسیار لوکس

– افزایش قیمت در نسخه‌های فول آپشن

– دوری نسبی از سبک سنتی برند جیپ

آشنایی با واگونییر

واگونییر ابتدا در دوران تملک جیپ از سوی برند کایزر (Keiser/مالک وقت شرکت ویلیز اوورلند) به عنوان جانشین مدرن‌تر و پیشرفته‌تر ویلیز استیشن واگن، روانه بازار شد. کایزر دریافت که در رقابت با سه خودروساز هیولا آمریکا (جنرال موتورز/فورد/کرایسلر)، نیازمند یک شاسی بلند همه فن حریف و مدرن است تا بازار را در چنگ خود بگیرد. با خلق واگونییر در سال ۱۹۶۳ میلادی، سایر خودروسازان به خود آمده و تازه فهمیدند که لوکس‌گرایی تنها محدود به بازار خودروهای لیموزین نشده و یک شاسی بلند آفرود هم می‌تواند لوکس و کاربردی باشد.

از آن پس نام واگونییر در دوران تملک شرکت جیپ از سوی امریکن موتورز (AMC) و بعد‌ها کرایسلر، با نام‌های مختلفی چون واگونییر و گرند واگونییر، تا سال ۱۹۹۱ بر خط تولید قرار داشت. از ابتدای دهه ۱۹۹۰، شرکت کرایسلر دیگر محصولی با نام مشابه روانه بازار نکرد تا در ابتدای دهه ۲۰۲۰، این گروه بزرگ خودروساز خبر از بازگشت احتمالی نام واگونییر پس از بیش از سه دهه داد.

مشخصات فنی

با رونمایی رسمی در سال ۲۰۲۱، نام واگونییر در دو نوع مختلف واگونییر (Wagoneer) و گرند واگونییر (Grand Wagoneer) از سوی جیپ به جهان معرفی شد. به این ترتیب که نسخه واگونییر با وجود لوکس‌گرایی بسیار، در حقیقت نمونه کم آپشن به حساب می‌آید که بسیاری از ویژگی‌ها در آن به صورت سفارشی قابل نصب است. در مقابل، نسخه گرند واگونییر نمونه فول آپشن این خودرو به شمار می‌آید و تقریبا تمامی آپشن‌های قابل سفارش در مدل واگونییر را به صورت استاندارد با خود به همراه دارد و بسیار لوکس‌تر از آن است.

موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌ود که بدانید هر دو نسخه خودرو، دارای نمونه محور بلند یا Long Wheelbase نیز هستند که ضمن داشتن فضای داخلی به مراتب بزرگ‌تر و جادارتر، با حرف L شناخته شده و از دیدگاه آپشنی تا حدودی از نسخه‌های معمولی لوکس‌تر هستند. در نتیجه با افزوده شدن دو نمونه واگونییر L و گرند واگونییر L، این خانواده نوین تازه از راه رسیده، چهار مدل مجزا را در برگرفته که از خانواده مدل آفرودی گرند چروکی، کاملا مستقل و به مراتب لوکس‌تر هستند.

آنچه در بازگشت خانواده واگونییر به بازار مدرن امروزی پس از سه دهه اهمیت دارد، حضور این نام به عنوان یک برند مستقل از برند جیپ در سگمنت شاسی بلندهای لوکس نظیر کادیلاک و لینکن (در فارسی لینکلن) است. به تعبیر منتقدان جهانی، گرند واگونییر با ارائه برخی از آپشن‌های خیره کننده و فن‌آوری‌های نوین، تعریف جدیدی از لوکس‌گرایی را در سگمنت شاسی بلندهای لاکچری ارائه داده است که در بازار امروزی این سگمنت تعیین کننده و در بازار آینده آن خالق تغییرات و پیشرفت‌های بسیار در مدل‌های تولیدی برند‌های دیگر خواهد بود.

مدل واگونییر فقط با پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 مجهز به سیستم e-Torque (سیستم ژنراتور کمکی برقی) به بازار عرضه می‌شود اما گرند واگونییر با دو پیشرانه آپاچی ۶.۴ لیتری V8 و ۳.۰ لیتری تویین توربو شش سیلندر خطی از خانواده جدید پیشرانه‌های هاریکین (Hurricane) کرایسلر قابل سفارش است. در این مقاله، مشخصات فنی گرند واگونییر L، به عنوان بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین مدل مد نظر خواهد بود.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی تزریق مستقیم خطی

حجم موتور

۳.۰ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

تویین توربو
قدرت

۵۱۰ اسب بخار

گشتاور

۶۷۸ نیوتون.متر
گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل با کمک سنگین
شتاب

۵.۴ ثانیه (با پیشرانه ۶.۴ لیتر)

سرعت

مصرف سوخت

۱۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

شاسی بلند فول سایز لوکس
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۷۵۸ میلی‌متر

عرض

۲۱۲۳ میلی‌متر
ارتفاع

۱۹۲۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۳۰۲ میلی‌متر
وزن خالص

۳۰۴۱ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ و ۷ نفر
ظرفیت صندوق

۱۱۹۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۱۰۰ لیتر
قطر رینگ

۲۰ و ۲۲ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

آشنایی با واگونییر 1

خانواه واگونییر جدید همچنان همان طراحی ظاهری شناخته شده برند جیپ را با جلوپنجره دارای هفت شکاف عمودی با خود به همراه دارد. چراغ‌های تمام LED جلو اندکی به خانواده وانت‌های رم (RAM) شباهت پیدا کرده است که البته با قرارگیری بر پلتفرم DT خانواده رم و همچنین بهره‌گیری از زبان طراحی برند کرایسلر، چندان تعجب برانگیز نیست. نمای عقب خودرو همچنان از چراغ‌های دو تکه افقی بهره می‌گیرد که در مدل جدید هم باریک‌تر شده است و پهن‌تر. این موضوع در پهن جلوه دادن نمای عقب خودرو تاثیر بسیار شگرفی دارد.

نمای جانبی خانواده واگونییر کاملا جعبه‌ای و پیرو سنت دیرینه محصولات جیپ طراحی شده است. این سبک عضلانی و خشن، با توجه به بازه وزنی و ابعاد قابل توجه در ناحیه ستون‌های متصل به سقف به شدت تقویت شده است و از این رو چهار ستون جانبی در دو طرف خودرو بسیار پهن و قطور است. شیشه‌های خودرو به صورت استاندارد دارای رنگ تیره هستند و ریم‌های ۲۰ یا ۲۲ اینچی این خودرو جلوه نمای جانبی را در ترکیب با طاق گلگیرهای مربعی شکسته و نوشته بزرگ Grand Wagoneer تکمیل می‌کنند. تضاد رنگی سقف فول پانارومیک سه تکه و بخش دامن خودرو به رنگ مشکی با رنگ بدنه، یکی دیگر از ویژگی‌های سنتی برند جیپ از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است که از سوی بسیاری دیگر از خودروسازان جهان تقلید شد.

طراحی داخلی

آشنایی با واگونییر 2

ورود به کابین خودرو به معنای مواجه شدن با سطح نوینی از لوکس‌گرایی حداقل در سگمنت خودروهای شاسی بلند است. این حجم از آپشن‌های رفاهی و ایمنی و تلاش برای تاکید بر جلوه‌های لوکس هرگز در خودروهای دیگر، حتی کلاس G مرسدس بنز، رنج روور و بنتلی هم رویت نشده است. فضای داخلی گرند واگونییر در سه رنگ‌بندی متضاد با چرم کاملا طبیعی دست‌دوزی شده، پوشیده شده است. تریم تزئیناتی این فضا چوب گردو آمریکایی است که داشبرد، رودری‌ها و کنسول میانی را در بر می‌گیرد. صندلی‌های جلو سیستم ماساژو و قابلیت تنظیم در ۲۴ جهت مختلف را دارند و نسخه هفت نفره L این خودرو با صندلی‌های بسیار لوکس کاپیتانی در حالت پنج نفره نیز قابل سفارش است. سیستم تهویه مطبوع در دو بخش ردیف اول و دوم به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است و ردیف سوم نیز خروجی‌های تهویه مختص به خود را دارند.

در مجموع، هفت نمایشگر بسیار بزرگ در داخل کابین گرند واگونییر جای گرفته است که فضای قابل استفاده برای هر سرنشین را به یک فضای کاملا خصوصی بدل می‌کند. جای پای ردیف دوم و فضای کلی در دسترس سرنشینان و همچنین فضای بار این خودرو در کلاس خود برترین و بزرگ‌ترین است که با داشتن ظرفیت استاندارد ۱۱۹۲ لیتر در حالت باز بودن صندلی‌ها (پشت ردیف سوم)، رکوردار حجم فضای بار در خودروهای هم کلاس در جهان است. این در حالی است که صندلی‌های ردیف سوم و دوم به صورت الکترونیکی قابلیت خوابیدن دارند تا این فضا را تا حدود چهار برابر افزایش دهند.

سخن نهایی

آشنایی با واگونییر 3

واگونییر و گرند واگونییر در هر دو نسخه محور کوتاه (استاندارد) و محور بلند (نسخه L)، از استانداردهای جدید صنعت خودرو و از نوین‌ترین محصولات دهه اخیر هستند که با ورود به بازار، برخی از استانداردهای قدیمی را به ‌روزرسانی کرده و تعاریف جدیدی در زمینه لوکس‌گرایی در سگمنت شاسی بلندهای آفرودی دو دیفرانسیل ارائه دادند. از این رو انتظار می‌رود در سال‌های پیش رو، سایر خودروسازان مخصوصا از قاره اروپا در صدد رقابت با گرند واگونییر بر آیند.

برای خرید خودرو در حالت پایه باید حدود ۵۶ هزار دلار و  برای تهیه گرند واگونییر باید حدود ۸۸ هزار و ۶۰۰ دلار پرداخت کنید. اما در صورت انتخاب نسخه فول و لوکس‌ترین نمونه گرند واگونیر L، این رقم از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور خواهد کرد که مبلغ قابل توجهی است. اما باید در نظر داشت که رقبای این خودرو در بازار جهانی قیمتی فراتر از ۲۵۰ هزار دلار دارند. پس نمی‌توان خانواده واگونییر را گران قیمت خطاب کرد.

گرند واگونییر با داشتن پیشرانه قدرتمند، بهترین شتاب در کلاس، بهترین فضای داخلی در کلاس و برترین سطح آپشن‌های رفاهی در بازه قیمت، بدون تردید برای مرسدس بنز GLS، بی ام و X7، کادیلاک اسکالید و لینکن نویگیتر، جدی‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب خواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی