معرفی مشخصات هیوندا i20 N 2021

۵ آبان ۱۳۹۹ معرفی مشخصات هیوندا i20 N 2021

به ظاهر کوچک و جمع و جور هیوندای i20 N 2021 (Hyundai i20 N 2021) نگاه نکنید، چرا که به قول معروف «نصف آن زیر میز است!» این هاچ‌بک دوست داشتنی که یکی از جدیدترین مدل‌های کمپانی هیوندا (Hyundai) محسوب می‌شود.

اکنون در دوره و زمانه‌ای به سر می‌بریم که به عقیده خیلی‌ها، نسل ماشین‌های کوچک و قدرتمند هم مانند بسیاری از مدل‌های دیگر، رو به انقراض است. از این گروه، تنها فورد فیِستا ST (Ford Fiesta ST) و فولکس واگن پولو GTI (Volkswagen Polo GTI) باقی مانده‌اند که هر دو رقیب سرسخت و قابلی برای این هیوندای جدید هستند. مدل‌های دیگری مانند کوپرا ایبیزا (Cupra Ibiza)، آئودی S1 (Audi S1) و رنو کلیو (Renault Clio)، با بازار جهانی خداحافظی کرده‌اند. شاید به همین دلیل باشد که همه بی صبرانه منتظر ورود هیوندای i20 N جدید به دنیای خودروسازی هستند.

سوالی که شاید ذهن خیلی‌ها را درگیر کند، این است که چرا حالا که موتورهای درون سوز نسبت به همیشه از محبوبیت کمتری برخوردار هستند، این کمپانی کره‌ای تصمیم می‌گیرد که یک مدل N کوچک معرفی کند؟ جواب آن بسیار ساده است. اولا، این شرکت محبوب و موفق، در ساخت و ارائه مدل‌های الکتریکی از دیگر رقبا کم ندارد، خصوصا حالا که مدل ایونیک (Hyundai Ioniq) به یک الگو و مرجع برای اعضای دنیای ماشین‌های الکتریکی تبدیل شده است. دوما، سری N و مدل‌هایش، برای این برند نقش یک هاله نور و عضوی بسیار حیاتی دارد. بنابراین از تولید آن پشیمان نخواهد شد، حتی حالا که عبارت «خودروی بنزینی» حکم حرفی توهین آمیز دارد!

طراحی خارجی هیوندا i20 N

طراحی خارجی هیوندا i20 N

با نگاه کردن به تصاویر این هاچ ‌بک جذاب، اولین نکته‌ای که نظرتان را جلب می‌کند، رنگ فوق‌العاده زیبا و چشم گیر آن است. این رنگ نیلی ملایم، در دنیای خودروها، به رنگ «Performance Blue» یا همان آبی پرفورمنس معروف است. رینگ‌های براق آن 18 اینچی و از جنی آلومینیوم است. سقف بزرگ و وسیع آن، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. همانطور که می‌بینید، در نزدیکی سپر جلو، یک هواکش اضافی تعبیه شده است. جلوپنجره و لوگوی N، از دیگر جزئیات این بخش از ماشین هستند. چراغ‌های عقب با طراحی جدیدی نمایان شده و چراغ‌ مه شکن به شکل مثلث است. دامن‌های دو طرف و ترکیبی از هفت رنگ برای بدنه، طراحی خارجی این مدل‌ را کامل می‌کنند. این جزئیات مهم و انتخاب رنگی خاص برای بدنه، باعث شده اند که i20 N ظاهری تک به خود بگیرد.

 

نمای کناری هیوندا i20 N

طراحی داخلی i20 N

در داخل کابین، از رنگ سیاه و سایه‌هایی از آبی پرفورمانس استفاده شده است. هم صندلی‌ها و هم فرمان اسپرت هستند. پدال‌ها از جنس فلز بوده و یک دستگیره در خاص، به همراه صفحه نمایش خودنمایی می‌کنند.

 

طراحی داخلی i20 N

موتور و نیرو محرکه هیوندا i20 N

پیشرانه آن، یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر است که از خنک کننده داخلی و یک پمپ آب مخصوص بهره می‌برد. پیشرانه i20 N، 204 اسب بخار نیرو 275 نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند. بر اساس ظاهر و شنیده‌ها، این ماشین هیوندای حدودا 1.200 کیلوگرم (2.645 پوند) وزن دارد. کمپانی سازنده هنوز اطلاعات دقیقی از حداکثر سرعت مدل جدیدش در اختیار قرار نداده است، اما با مقایسه‌های کوچکی، می‌توان آن را حدودی حدس زد. کیا سید (Kia Ceed) از این مدل سنگین‌تر است، با این حال 204 اسب بخار نیرو دارد و سرعت آن در عرض 7.4 ثانیه از صفر به 100 کلیومتر بر ساعت (62 مایل بر ساعت) می‌رسد. این مدت زمان در فورد فیستا ST برابر با 6.5 ثانیه است.

به هنگام خرید این مدل، تنها یک گزینه برای گیربکس دارید، گیربکس شش سرعته دستی.

موتور و نیرو محرکه هیوندا i20 N

 

بر اساس گفته‌های هیوندا، اگر مشتری‌ها و طرفداران مایل باشند، یک گیربکس هشت سرعته دوال-کلاچ به گزینه‌های این مدل اضافه خواهد شد، اما در حال حاضر همه چیز به تقاضای بازار بستگی دارد. این گیربکس دستی به واسطه یک کلاچ سفت و سخت همراهی می‌شود.

تکنولوژی این هاچ‌بک جدید، شامل انواع حالات رانندگی از جمله معمولی، اکو، اسپرت، N و N Custom می‌شود. یکی از نکات جالب حالت آخر این است که به راننده اجازه می‌دهد تنظیماتی مانند صدای موتور و… را به دلخواه تغییر دهند. بر اساس شرکت سازنده، شاسی i20 معمولی به روزرسانی و قوی‌تر شده تا بتواند از این مدل جدید به راحتی و بدون هیچ مشکلی پشتیبانی کند. سیستم تعلیق نیز فنر و کمک فنرهای جدیدی دارد.

 

نمای عقب هیوندا i20 N

طرفداران این مدل جدید، بی صبرانه در انتظار اوایل سال 2021 و زمان ارائه هیوندای i20 N به بازار هستند.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان