معرفی ولوو XC60 2021 یک گام جلوتر

۱۴ دی ۱۳۹۹ معرفی ولوو XC60 2021 یک گام جلوتر

شرکت صنایع سنگین سوئدی ولوو از سال 1927 میلادی دست به کار تولید اتومبیل‌های سنگین و سواری شد. خلاقیت و دقت این شرکت ماشین سازی به جایی رسید که توانست مدعی تولید ایمن‌ترین خودروهای جهان شود. امروز در آستانه سال 2021 میلادی، خبر ورود خودرویی به نام ولوو XC60 که محصول همین شرکت است به گوش می‌رسد. فناوری به کار رفته در این اتومبیل و طراحی بروز آن نشان دهنده نبوغ این برند سوئدی است. عده‌ای که ولوو XC90 را می‌شناسند بی شک این سوال برای‌شان پیش می‌آید که تا وقتی ولوو XC90 هست چرا پول‌مان را خرج خرید ولوو XC60 کنیم؟ خوب باید گفت که XC60 یک سر و گردن از XC90، برادر بزرگ‌ترش از تمام جوانب بالاتر است. با این اوصاف بهتر است وقت را تلف نکنیم و هر چه زودتر به سراغ بررسی این USV تازه نفس برویم.

طراحی داخلی ولوو XC60

طراحی ظاهری ولوو XC60

اولین نکته‌ای که طراحی داخلی ولوو XC60 نسبت به XC های دیگر کمپانی ولوو دارد داشبورد آن است که صورت شیک‌تری دارد. امکاناتی که در طراحی داخلی این خودرو استفاده شده است نیز از فناوری بروزتری بهره‌مند است. به عنوان مثال می‌توان به صفحه نمایش لمسی این خودرو که در کنسول میانی کار گذاشته شده است اشاره کرد که از امکاناتی مانند Navigation یا همان مسیریابی، برقراری تماس تلفنی، تنظیم گرمایش صندلی‌ها به صورت جداگانه برخوردار است. از روکش داشبورد XC60 هم نمی‌توان غافل شد. چرم تریم معروف به نام ((پاشا)) برای پوشش این قسمت استفاده شده است که از نرمی بسیار بالایی برخوردار است. از همین چرم در صندلی‌های خودرو – با بافت ضد تعریق – استفاده شده است. طراحی داخلی این خودرو در دسته بندی منحصر به فرد اسپورت قرار گرفته است.

در قسمت‌های دستگیره داخلی درب‌ها از یک ورق نازک فولادی استفاده شده است که روی آن نام ولوو حک شده و هویت خاصی به خودرو داده است. در صفحه نمایش خودرو امکانی به نام Advanced Massage seats تعبیه شده است که با استفاده از آن سرنشینان می‌توانند از ماساژ الکترونیکی صندلی‌ها استفاده کنند.

صفحه نمایش این خودرو کمی بزرگ‌تر از صفحه نمایش XC90 است؛ بنابراین کار کردن با آن راحت‌تر است. میان صندلی راننده و صندلی کناری آن، درست در کنار دسته دنده یک محفظه سرپوش‌دار قرار دارد که می‌توان از آن برای قرار دادن بطری آب و یا لیوان چای استفاده کرد. باید گفت این میزان از امکانات داخل کابین زمانی میسر است که فضای داخلی به اندازه کافی بزرگ باشد. برای این که از بابت جادار بودن این اتومبیل بیش‌تر مطمئن شویم، سری هم به صندلی‌ها عقب می‌زنیم. خوشبختانه و برخلاف بسیاری از خودروها، صندلی‌های عقب ولوو XC60 از گنجایش خوبی برخوردار هستند و افراد بالغ به راحتی می‌توانند در جای خود مستقر شوند. هم قسمت سر و هم زانوان به اندازه 4 انگشت با سقف و صندلی جلو فاصله دارد. سانروف پاناروما درست در بالای سر شما قرار گرفته است.

اگر در صندلی‌های عقب نشسته‌اید و بخواهید از یک سمت به سمت دیگری جا به جا شوید هیچ مانعی سد راه شما نخواهد بود و به راحتی و با کوچک‌ترین حرکت می‌توانید برای نفر بعدی جا باز کنید. حتی اگر بخواهید در قسمت میانی صندلی عقب بنشینید بازهم هیچ برآمدگی و ناهمواری شما را آزار نخواهد داد. حالا که در مورد قسمت میانی صندلی عقب صحبت می‌کنیم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که تنها با فشار دادن یک دکمه مکانیکی، میان شما و نفر کنار‌تان یک میز باز می‌شود که می‌توانید از آن برای قرار دادن لیوان و مجله و تلفن همراه استفاده کنید و حتی آن را تبدیل به تکیه گاه دست‌تان کنید. این نرمی و لطافت و هموار بودن شامل حال فضای صندوق عقب این خودرو نیز می‌شود. سطح صندوق عقب کاملا مسطح است و برای بیرون آوردن وسایل نیاز به هیچ سعی و تلاشی نداریم. حتی می‌توان با دریچه‌ای که در صندلی عقب تعبیه شده است به فضای صندوق عقب دسترسی داشت. دو پریز مخصوص هم در صندوق عقب وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای روشنایی در کمپینگ و شارژ تلفن همراه استفاده کرد. یکی از نقص‌های SUV های قدیمی این بود که تایر زاپاس آن‌ها به بدنه متصل بودند و همین امر باعث به سرقت رفتن تایر زاپاس می‌شد. اما ولوو XC60 در صندوق عقب خود و زیر سطح صندوق برای تایر زاپاس جا باز کرده است. صندلی‌های عقب برای باز شدن فضای بیش‌تر صندوق عقب خاصیت تاشوندگی دارند.

تجربه رانندگی با XC60

طراحی داخلی ولوو XC60

بعد از توضیحات در مورد امکانات ولوو XC60 نوبت به سوار شدن و رانندگی با آن است. یکی از اولین ویژگی‌هایی که هنگام رانندگی با این خودرو متوجه می‌شویم، فرمان بسیار نرمی است که زیر دستان‌مان قرار گرفته است. دومین نکته، درست قرار گرفتن ستون‌های خودرو است که باعث شده تا حد قابل توجه‌ای، میزان نقطه کور کاهش پیدا کند. زمانی که پشت فرمان می‎‌نشینید، در کنار دست شما در قسمتی که دنده قرار گرفته است، دکمه‌ای به نام (Drive Mode) قرار دارد. این دکمه، خودرو را با شرایط جاده و ناهمواری‌های آن هماهنگ می‌کند تا شما رانندگی پر از آرامشی را تجربه کنید. یکی از مشکلاتی که در رانندگی با این خودرو مواجه می‌‎شوید سفت بودن گیربکس آن است. شما برای گاز دادن باید کمی تقلا کنید.

اما از هر چیزی بگذریم از قدرت و روان بودن این خودرو در جاده‌های کوهستانی نمی‌توان گذشت. تکان‌هایی که ناهمواری جاده باعث آن است در این خودرو به طور ناملموسی پوشانده می‌شود.

مشخصات فنی ولوو XC60

نمای عقب ولوو XC60

حال که در مورد شتاب و قدرت این خودرو در رانندگی صحبت کردیم بد نیست نگاهی به فنی ولوو XC60 هم بیاندازیم و با ساز و کار آن آشنا شویم. موتور این خودرو 4 سلیندر است و 16 سوپاپ دارد. حجم موتور 1999 سی سی است و انتقال نیرو در دو دیفرانسیل آن انجام می‌شود. 240 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه حداکثر قدرت این SUV است و گشتاور 320 نیوتن در متر دارد. 6 دنده اتوماتیک در جعبه دنده آن به کار رفته است. شتاب 0 تا صد این خودرو نیز در 8.1 ثانیه انجام می‌شود و حداکثر سرعت آن به 235 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حجم باک 70 لیتر است و صرف سوخت ترکیبی آن 8.1 لیتر است. استاندارد آلایندگی که این خودرو توانسته از آن خود کند یورو 5 است. برتی سرنشینان جلو کیسه هوا مجزا دارد و کیسه‌های هوا دیگر نیز در قسمت‌های جانبی کابین هم به کار رفته‌اند. سنسور باران، چراغ های دی لایت، استارت دکمه‌ای از دیگر امکانات این خودرو به حساب می‌آیند. رینگ‌های ولوو XC60 نیز در اندازه‌های 17، 18، 19 و 20 اینچی در بازار موجود است.

نام نویسنده: احسان والیان