بررسی مشخصات پژو ۳۰۰۸ مدل ۲۰۲۱

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات پژو ۳۰۰۸ مدل ۲۰۲۱

خودروهای کراس‌اوور کامپکت در حال حاضر به دلیل فاصله گرفتن خریداران از خودروهای سدان و هاچبک، تبدیل به انتخاب اصلی بازار شده‌اند و همه خودروسازان به دنبال سهم خود از این بازار هستند. بدون شک پژو جزو تولیدکنندگان اصلی کراس‌اوورها است و نسل دوم پژو ۳۰۰۸ هم یکی از خودروهای مهم این بازار است.

پژو ۳۰۰۸ که در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد، با عرضه مدل هیبریدی وارد دومین دوره تولید و عرضه خود شده است. نشانه‌هایی از پژو ۳۰۰۸ جدید قبلا در پژوهای ۲۰۸ و ۵۰۸ نیز دیده شده است.

 مشخصات فنی پژو ۳۰۰۸ (۲۰۲۱)

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور

۱۱۹۹ سی سی

۱۵۹۸ سی سی

۱۵۹۸ سی سی

نوع موتور

سه سیلندر خطی بنزینی توربو

چهار سیلندر خطی بنزینی توربو

چهار سیلندر خطی هیبرید

تنفس موتور توربوشارژ
حداکثر قدرت

۱۲۹ اسب بخار

۱۷۸ اسب بخار

۲۲۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۲۳۰ نیوتن متر

۲۵۰ نیوتن متر

۳۶۰ نیوتن متر

شتاب

۹.۵ ثانیه

۸ ثانیه

۸.۷ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۸ کیلومتر بر ساعت

۲۲۲ کیلومتر بر ساعت

۲۲۵ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۳

۴

۴

تعداد سوپاپ

۱۲

۱۶

۱۶

انتقال قدرت

۶ سرعته دستی

۶ سرعته اتومات

۸ سرعته اتومات

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۶ لیتر در صد کیلومتر

۸.۲ لیتر در صد کیلومتر

۶.۸ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
نوع بدنه شاسی بلند جمع و جور – کراس اوور
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی

طول ۴۴۵۰ میلیمتر
عرض ۱۸۴۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۲۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۵ میلیمتر
وزن خالص

۱۳۲۰ کیلوگرم

۱۴۲۹ کیلوگرم

۱۷۶۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۴۳ لیتر (هیبریدی)

۵۳ لیتر (بنزینی)

قطر رینگ

۱۷ اینچ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

R17 215/65

R18 225/55

حجم صندوق عقب

۵۲۰ – ۱۴۸۷ لیتر (بنزینی)

۳۹۵ – ۱۳۵۷ لیتر (هیبرید)

تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی ظاهری پژو ۳۰۰۸

طراحی ظاهری پژو ۳۰۰۸

تغییرات کمی در طراحی پژو ۳۰۰۸ جدید اعمال شده و البته هوشمندانه و به‌صورت مینیمال صورت گرفته است. فیس‌لیفت جدید به شکلی انجام شده تا چهره‌ای باهوش و مدرن به این کراس‌اوور کامپکت پژو بدهد. چراغ‌های جلو جدید، سپر جدید، جلو پنجره مشبک جدید با حاشیه‌های پلاستیکی، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. جلو پنجره جدید ۳۰۰۸ بین دو چراغ کشیده شده است و دو چراغ روز هم به طور عمودی در دو طرف سپر قرار گرفته‌اند. عقب خودرو تفاوت چندانی با نسل قبلی پیدا نکرده و فقط چراغ‌های ترمز از فناوری تمام ال ای دی استفاده می‌کنند.

در مدل‌های جی تی و جی تی پرمیوم می‌توان با سفارش پکیج بلک پک، بخش‌های براق نمای خودرو را با کروم تیره و مواد سیاه رنگ جایگزین کرد. تغییرات اعمال‌شده در طراحی ظاهری پژو ۳۰۰۸ جدید به‌گونه‌ای است تا خریداران بتوانند آن را با مدل قبلی مقایسه کنند و برای خرید آن دست به جیب شوند. البته این تغییرات آنقدر زیاد نیست که مدل قبلی را کاملا از دور خارج کند.

طراحی داخلی پژو ۳۰۰۸

طراحی داخلی پژو ۳۰۰۸

نسل قبلی پژو ۳۰۰۸ از طراحی داخلی خیلی خوبی برخوردار بود و خوشبختانه این نوع طراحی در نسل جدید این خودرو فرانسوی هم ادامه پیدا کرده است.

برای طراحی داخلی تعدادی طرح جدید برای صندلی‌ها و چند مورد تزئینات در نظر گرفته شده است که بنا بر سلیقه خریداران قابل سفارش است. اگرچه طراحی داشبورد بدون تغییر مانده است اما یک سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی بزرگ و همچنین تعدادی تجهیزات دیجیتال به‌روز و ابزارهایی برای راحتی راننده به کابین پژو ۳۰۰۸ جدید اضافه شده است.

کیلومتر شمار ۱۲.۳ اینچی دیجیتال همانی بود که در پژو ۳۰۰۸ قدیم به کار رفته بود، اما اندازه نمایشگر لمسی سیستم صوتی و تصویری از ۸ اینچ در مدل قبلی به ۱۰ اینچ در مدل جدید رسیده است.

امکانات پژو ۳۰۰۸

نمایی از پژو ۳۰۰۸

پژو مدل ۳۰۰۸ جدید را به سیستم دید در شب مجهز کرده است. این سیستم با استفاده از دوربین مادون قرمز موانع، دوچرخه‌سواران و حیوانات بزرگ را در شب شناسایی می‌کند و آن را در نمایشگر دیجیتال راننده به نمایش می‌گذارد.

خودروهای دارای جعبه دنده اتوماتیک را می‌توان به کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت تجهیز کرد. بدین شکل که خودرو می‌تواند در ترافیک سنگین فاصله خود را با اتومبیل جلویی حفظ کند. همچنین سیستم کمکی حرکت بین خطوط روی پژو ۳۰۰۸ جدید نصب شده است که می‌تواند در بزرگراه‌ها مسیر حرکت خودرو را بین خطوط کنترل کند.

 

نویسنده: میلاد قزللو