بررسی کیا ریو ۲۰۲۱، کره‌ای صاف و ساده

۲۲ اسفند ۱۳۹۹ بررسی کیا ریو ۲۰۲۱، کره‌ای صاف و ساده

کیا ریو برای رانندگان ایرانی نامی آشنا است. خودرویی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، به مدت ۷ سال در کارخانه سایپا تولید می‌شد و یکی از خودروهای خوب و باکیفیت بازار داخلی بود. هر چند هنوز هم می‌توان کیا ریو دست دوم را خریداری کرد.

کیا ریو ایرانی، مدل فیس‌لیفت نسل اول این خودرو بود. نسل اول ریو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و نسخه فیس‌لیفت آن سه سال بعد در کره جنوبی رونمایی شد. این اتومبیل کره‌ای با دو بدنه سدان و استیشن تولید می‌شد که فقط بدنه سدان آن به ایران رسید.

از آن زمان، کیا ریو دچار تغییرات و تحولات فراوانی شده و در حال حاضر نسل چهارم آن روی خط تولید این شرکت کره جنوبی قرار دارد.

کیا ریو ۲۰۲۱ جدیدترین مدل این خودرو کره‌ای است که با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود. ریو مثل نسل اول خود همچنان خودرو خوب و باکیفیتی به شمار می‌آید و هاچبک آن محبوبیت بیشتری دارد.

 

طراحی بدنه و نمای خارجی

کیا ریو ۲۰۲۱

کیا ریو ۲۰۲۱ با دو بدنه سدان و هاچبک عرضه می‌شود. در مقایسه با مدل ۲۰۲۰، جلوی خودرو از نو طراحی شده است. در این بازطراحی، جلوپنجره باریک‌تر شده و گرافیک چراغ‌های جلو نیز تغییر پیدا کرده و دارای هالی مشکی رنگ و از نوع LED است. در دو طرف پایین سپر جلو نیز مه‌شکن‌های گرد قرار گرفته است.

تغییرات جدید بدنه باعث شده تا طراحی و نمای خودرو ساده‌تر دیده شود. این سادگی در عقب خودرو نیز دیده می‌شود، جایی که خطوط کمتر شده و حالتی گردتر به آن داده و چراغ‌های عقب نیز به صورت دو تکه طراحی شده است.

 

کیا ریو ۲۰۲۱

پیشرانه و مشخصات فنی

موتور کیا ریو ۲۰۲۱

پیشرانه کیا یک موتور یک لیتری سه سیلندر است که در کنارش یک سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولت به کار گرفته شده است. شاید به نظرتان موتور یک لیتری کمی ضعیف به نظر برسد اما این پیشرانه ۱۱۸ اسب بخار قدرت دارد و نسبت به مدل قبلی ۱۶ درصد گشتاور بیشتری تولید می‌کند که گشتاور کیا ریو ۲۰۲۱ را به ۲۰۰ نیوتن متر می‌رساند.

سیستم نیمه هیبریدی ۴۸ ولت در سکوت به کار خود ادامه می‌دهد و انرژی را ذخیره می‌کند و هنگامی که موتور اصلی خاموش می‌شود، به کار می‌افتد. علاوه بر این، سیستم زمانبندی مداوم متغیر سوپاپ که به تازگی در شرکت کیا طراحی شده، میزان سوخت مصرفی را کنترل می‌کند.

این پیشرانه با استفاده از جعبه دنده دستی شش سرعته هوشمند کیا (IMT) قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. مشتریان می‌توانند یک جعبه دنده هفت سرعته اتومات دو کلاچ را نیز سفارش دهند.

البته مدل‌های ارزان‌تر کیا ریو از یک موتور ۱.۲۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۸۴ اسب بخار استفاده می‌کنند که به یک جعبه دنده CVT متصل است.

کابین و طراحی داخلی

کابین کیا ریو ۲۰۲۱

کابین کیا ریو ۲۰۲۱ هم مثل بدنه به معنای واقعی کلمه ساده طراحی شده، به طوری که یک داشبورد خلوت و خوش‌دست با یک نمایشگر و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع پیش روی راننده و سرنشینان قرار دارد. مواد به کار رفته برای ساخت داشبورد، از نوع پلاستیک بوده، با این حال به دلیل بافت زیبا، خیلی توی ذوق نمی‌زند.

راننده و سرنشین جلو، فضای کافی دارند و می‌توانند راحت بنشینند، اما این مورد درباره فضای صندلی‌های عقب صادق نیست و ممکن است افراد قدبلند را کمی به زحمت بیندازد.

صندوق عقب مدل هاچبک فضای بیشتری از مدل سدان را در اختیار راننده قرار می‌دهد، با این حال آنقدر زیاد نیست که بتوانید هر چه خواستید در آن قرار دهید. حتی با وجود جمع شدن صندلی‌های عقب، باز هم فضای بار، گنجایش خیلی زیادی پیدا نخواهد کرد.

امکانات و تجهیزات

نمایشگر لمسی کیا ریو ۲۰۲۱

کیا ریو ۲۰۲۱ دارای یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است که در مرکز داشبورد قرار گرفته و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی هم اطلاعات خودرو را به راننده نشان می‌دهد.

رادیو ماهواره‌ای SiriusXM، بلوتوث، درگاه‌های شارژ و سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو از امکانات استاندارد این هاچبک کره‌ای است.

تجهیزات ایمنی کیا ریو ۲۰۲۱ به خوبی رقبایی مثل نیسان ورسا و شورولت اسپارک نیست، با این حال هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری می‌تواند تا حدودی ایمنی راننده و سرنشینان را تامین کند.

کیا ریو ۲۰۲۱، خودرویی ساده

کیا ریو ۲۰۲۱

همان طور که دیدیم کیا ریو ۲۰۲۱ هم مثل نسل اولی که ایرانی‌ها با آن آشنا هستند، خودرو ساده اما خوب و باکیفیتی است و نباید از آن انتظارات خیلی زیاد حتی در حد رقبا را داشته باشید. با این حال کیا ریو ارزان قیمت می‌تواند راننده را با مصرف سوخت و هزینه پایین به هر جا که می‌خواهد برساند.

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده