معرفی کیا پیکانتو S 2021، دوست داشتنی خوش قیمت

۱۱ دی ۱۴۰۰ معرفی کیا پیکانتو S 2021، دوست داشتنی خوش قیمت

امروزه خودروهای کمی پیدا می‌شوند که در عین باکیفیت بودن، قیمت مناسب و منطقی داشته باشند. خوشبختانه نسل این ماشین‌های دوست داشتنی هنوز به طور کامل منقرض نشده است. کیا پیکانتو S 2021 (Kia Picanto S 2021)، نسل جدید سری بسیار پرطرفدار کیا پیکانتو، یکی از ارزان قیمت‌ترین و در عین حال باکیفیت‌های روزگار است. این محصول جذاب و دوست داشتنی، یکی از ارزان‌ترین محصولات کمپانی محبوب کیا موتورز (Kia Motors) نیز محسوب می‌شود.

مدل پیکانتو نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر، در دوران همه گیری ویروس کرونا، محبوبیت‌اش دو چندان شد، زیرا در زمانی که مردم برای حفظ سلامت خود از وسایل نقلیه دوری می‌کنند، این ماشین مقرون به صرفه مانند یک ابر قهرمان به فریاد آن‌ها رسیده و مثل فرشته نجات، آن‌ها را از خطر بیماری دور می‌کند. حتی بسیاری از موتور سواران نیز ترجیح می‌دهند در دوران کرونا، پش فرمان این خودرو بنشینند. در بازار امروز، کیا پیکانتو یکی از مهم‌ترین محصولات سگمنت خود است، اما هر موفقیتی، رازی دارد.

نسل فعلی کیا پیکانتو، برای نخستین بار در سال 2017 وارد بازار شد. با این حال DNA مخصوص کمپانی کیا برای این مدل جمع و جور، به سال 2011 باز می‌گردد. یکی از دلایل اهمیت مدل جدید نیز همین است، ایجاد تغییر در ویژگی‌هایی که ما را از سال‌ها پیش همراهی می‌کنند.

تغییراتی که در مدل پایه ایجاد شده است، آنچنان جلب توجه نمی‌کند. بیشتر شبیه به آرایشی هستند که در طول زمان حرفه‌ای‌تر و زیباتر شده باشد. این تغییرات، مواردی را مانند چرخ‌های متفاوت، صفحه نمایش 8 اینچی و صفحه نمایش سرعت دیجیتالی در بر می‌گیرد. مدل‌های پرچمدار GT و GT-Line که نسبت به مدل‌ پایه در سطوح بالاتری قرار می‌گیرند، تغییراتی جسورانه‌ای را در طراحی و چراغ‌های جلو تجربه کرده‌اند.

تا همین چند سال پیش، اگر کسی قصد داشت که یک ماشین شهری بخرد، می‌توانست از میان یک لیست بلند بالا محصول مورد نظر خود را انتخاب کند. با اینکه زمانی این ماشین‌ها حسابی در بازار جولان می‌دادند، تا امروز شاهد خداحافظی بسیاری از مدل‌های جمع و جور و هاچ‌بک، مانند هولدن بارینا (Holden Barina)، فورد فیستا (Ford Fiesta)، هیوندای i20 (Hyundai i20)، هیوندای اکسنت (Hyundai Accent)، سوزوکی سِلِریو (Suzuki Celerio) و نیسان میکرا (Nissan Micra) بوده‌ایم. در همین حین، کمپانی هوندا نیز اعلام کرده است که پس دیگر نسلی بعدی برای مدل جز (Jazz) وجود نخواهد داشت.

اما دلیل پایان سلطنت این جمع و جورهای شهری چیست؟ حقیقت این است که این مدل‌ها، خودشان خود را از رده خارج کردند. شاید چیزی که برای برخی از مشتریان قابل درک نباشد، این است که هزینه‌های طراحی، ساخت و تولید هر هاچ‌بکی که هم اندازه پیکانتو باشد، با این ماشین کیا یکسان است. با این حال برخی از مشتریان، علاقه‌ای به پرداخت حق بیمه ندارند. سوال اینجاست که راز موفقیت کیا پیکانتو در چیست؟

با اینکه این روزها، هرچه تکنولوژی‌ها، سیستم‌ها و دستیارهای ایمنی تعبیه شده در یک خودرو بیشتر باشد، به طبع قیمت آن هم بالاتر است. بنابراین اصلی‌ترین دلیل حضور این ماشین در بازار، قیمت کم و ایمنی قابل قبول آن است. شما با پرداخت تنها 20 هزار دلار، می‌توانید این مدل جدید، ایمن و به روز شده را خریداری کنید.

تکنولوژی و سیستم‌های ایمنی

طراحی ظاهری کیا پیکانتو S 2021

مدل فعلی این محصول از سال 2017 تاکنون در بازار حضور داشته است، در تست‌های ایمنی نمره 4 از 5 را دریافت کرد. لازم به ذکر است که حضور سیستم‌های ایمنی در خودروهای کوچک‌تر حیاتی‌تر از خودرهای بزرگ است. اگر مدل‌های دیگری که سال‌های پیش (به طور مثال سال 2013)، تست شده و نمره 5 گرفته بودند با معیارهای سال 2017 آزمایش می‌شدند، قطعا نمره پایین‌تری نسبت به نسل فعلی پیکانتو دریافت می‌کردند.

پکیج استانداردی که برای مدل پایه نسل جدید این محصول ارائه شده است، مواردی را مانند سیستم تصفیه هوا، قابلیت قفل کردن خودرو از راه دور، پنجره‌های برقی (بالا و پایین کردن شیشه تنها با یک لمس ساده)، آینه‌های برقی، دوربین پشت، سنسورهای پشتی، Apple CarPlay، Android Auto، بلوتوث، سیستم کروز کنترل و… شامل می‌شود.

از تکنولوژی‌های ایمنی این مدل، می‌توان به وجود شش ایربگ و ترمز اتوماتیک اضطراری سیستم شهری اشاره کرد. متاسفانه سیستم‌هایی مانند اخطار نقطه کور، هنوز برای این مدل در نظر گرفته نشده است.

مشخصات کیا پیکانتو S 2021

مشخصات کیا پیکانتو S 2021

کیا پیکانتو S 2021، مجهز به یک موتور بنزینی 1.5 لیتری و چهار سیلندر است که 83 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. گشتاور این مدل فرز و چابک، معادل 122 نیوتون.متر است. موتور کوچک این ماشین کیا با یک جعبه سرعت پنج سرعته همراه می‌شود و از طریق آن، قدرت را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. فاصله کف این خودروی 1011 کیلوگرمی از زمین، 141 میلی متر است.

عملکرد کیا پیکانتو S 2021

نمای عقب کیا پیکانتو 2021

عملکرد این خودرو در جاده قابل قبول و تا حدودی عالی بوده و رانندگی با آن هیجان انگیز است، حتی با اینکه از بیشتر خودروهای بازار کم سرعت‌تر محسوب می‌شود. سیستم تعلیق، ترمز‌ها و فرمان همگی در جای درست خود قرار داشته و همانطور عمل می‌کنند که انتظار دارید، دقیق و صحیح.

در طول مسیر، صدای بسیار کمی از موتور به گوش می‌رسد، با این حال اصلا آزارتان نمی‌دهد. سرعت با دنده پنج، به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در جاده‌های صاف و خلوت، می‌توانید از دنده شش و سرعت گرفتن، حسابی لذت ببرید.

رانندگی با پیکانتو S 2020  لذت بخش و آسان است، خصوصا که از اعداد قید شده بر روی کاغذ سریع‌تر و چابک‌تر به‌ نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید سرعت را 100 کیلومتر بر ساعت برسانید، باید حدودا 11.5 ثانیه منتظر بمانید. این در تویوتا یاریس (Toyota Yaris)، رقیب سرسخت پیکانتو، کمتر است.

بر روی زمین خشک، تایرها عملکرد بسیار خوبی دارند، اما در روزهای برفی و بارانی، حسابی لیز می‌شوند. با این حال، جنس لاستیک استفاده شده در آن‌ها بسیار مرغوب است.

در کل، این نسل از پیکانتو برای کسانی که به دنبال یک خودروی ارزان و باکیفیت برای رانندگی‌های روزانه در اطراف شهر هستند، بسیار گزینه خوبی به نظر می‌رسد. شاید تصور کنید که سیستم‌های ایمنی آن مثل دیگر مدل‌های بازار پیشرفته نیست، اما باید بدانید هرآنچه را که برای حفاظت از سرنشیان به هنگام وقوع تصادف لازم است، در بر می‌گیرد.

با این حال، زندگی خودروهای شهری، در دو راهی سرنوشت سازی قرار دارد. برخی از آن‌ها یا رو به انقراض هستند، یا تا به امروز به کلی نابود شده و به خاطره‌ها پیوسته‌اند. برخی دیگر هم میدان را به ماشین‌هایی مانند این محصول از کمپانی کیا تحویل می‌دهند چرا که توانست خود را با بازار و نیازهای روز آن وقف دهد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان