مفقودی پلاک ماشین و اقدامات پس از آن

۴ بهمن ۱۴۰۲ مفقودی پلاک ماشین و اقدامات پس از آن

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پلاک ماشین‌تان مفقود شده یا به سرقت رفته باشد. در چنین مواردی چه باید کرد؟ بهتر است بدانید در چنین شرایطی در سریع‌ترین زمان ممکن باید اقدام کنید چون در غیر این صورت ممکن است با مشکلاتی بسیار جدی مواجه شوید.

اقدامات لازم پس از سرقت پلاک خودرو

یکی از مشکلات جدی احتمالی رانندگان، مفقودی پلاک ماشین یا سرقت آن است. در این صورت لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • تماس با پلیس ۱۱۰
  • قرار گرفتن پلاک در لیست سیاه
  • تحویل پلاک دوم (در صورت وجود)
  • دریافت نامه تردد کوتاه‌مدت (فرصت ۴۸ ساته برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک)
  • مراجعه به مراکز تعویض پلاک

اما در صورتی که پلاک گم یا مخدوش شده باشد، مالک خودرو باید با مراجعه به مراکز تعویض پلاک درخواست مفقودی بدهد. در این صورت پلاک دیگر هم فک شده و شماره پلاک وارد لیست سیاه می‌شود.

در صورت مفقودی هر دو پلاک، مالک حتما باید به کلانتری مراجعه کند تا شماره پلاک از طریق پلیس آگاهی در لیست سیاه قرار بگیرد.

مدارک لازم برای دریافت پلاک جدید

مراحل دریافت پلاک جدید

افرادی که پلاک‌شان مفقود شده یا به سرقت رفته، برای دریافت پلاک جدید مانند تعویض پلاک عادی است. برای این کار باید همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند تا درخواست‌شان ثبت شود. همراه داشتن مدارکی که پیش‌تر اشاره کردیم، برای صدور پلاک جدید ضروری است. می‌توانید با در دست داشتن این مدارک، به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنید و درخواست پلاک جدید کنید.

در صورت تایید اصالت رنگ بدنه، شاسی، هم‌خوانی شماره‌های موتور و… توسط کارشناسان فنی پلیس، پلاک جدید برای ماشین شما صادر می‌شود. کارت ماشین هم بعد از تعویض پلاک باید تغییر کند و پلاک جدید در آن ذکر شود.

آیا پلاک قبلی قابل استفاده است؟

ممکن است در برخی موارد، پلاک قبلی پیدا ‌شود و مالک نداند که آیا امکان استفاده مجدد از آن را دارد یا خیر. پلاک قدیمی به دلیل امحا شدن توسط پلیس، دیگر اعتبار ندارد و حتی مالک هم نباید از آن استفاده کند.

در چنین مواردی، باید مورد را به پلیس اطلاع داد و تنها از شماره تازه دریافت شده استفاده کرد. در حقیقت با اعلام مفقودی و سرقت، پلاک قبلی شما وارد لیست سیاه شده و امکان تردد با آن وجود ندارد. این کار برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی انجام می‌شود. اما باز هم در صورت پیدا شدن پلاک سرقتی یا مفقودی، امکان استفاده مجدد از آن برای مالک خودرو هم وجود ندارد.

کلام آخر

دریافت پلاک جدید، هنگام مفقودی یا سرقت پلاک خودرو کار چندان پیچیده‌ای نیست. فقط حتما باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از گم شدن یا دزدیده شدن پلاک ماشین، به پلیس اطلاع دهید تا در صورت سواستفاده از آن، مشکلی برای شما پیش نیاید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا