مقایسه کوییک اتومات با ام وی ام ۳۱۵جدید

۱ آذر ۱۴۰۰ مقایسه کوییک اتومات با ام وی ام ۳۱۵جدید

این روزها ماشین‌های چینی، بخش بزرگی از بازار خودرو ایران را به خود اختصاص داده‌اند؛ در این شرایط، رقابت بین محصولات چینی با ماشین‌های تولید داخلی (محصولات مربوط به ایران خودرو یا سایپا) امری انکار ناپذیر است. در این راستا با ورود و موفقیت هاچ‌بک چینی ام وی ام ۳۱۵ به بازار، سایپا در صدد تولید یک خودرو ملی به نام کوییک درآمد تا سهمی از بازار را برای خود کرده و با محصولات چینی رقابت کند.

این درحالی است که خودرو کوییک با انواع کوییک اس و کوییک آر در حال ثبت نام و عرضه توسط طرح‌های پیش فروش محصولات سایپا است. همچنین محصولات مدیران خودرو به ویژه ام وی ام ۳۱۵ نیز در بازار خودروهای کارکرده بسیار پر طرفدار است.

سایپا کوییک اتومات یک خودرو ملی است که برای اولین بار در آخرین ماه از سال ۱۳۹۵، توسط کمپانی سایپا معرفی شد. پلت‌فرم استفاده شده در سومین خودرو ملی سایپا، همان پلت‌فرم خودروهای تیبا و ساینا یعنیX200 است.در حال حاضر ماشین کوییک در سه تیپ دستی، فول و فول‌پلاس به تولید می‌رسد که تیپ مورد بررسی ما در این مقاله، کامل‌ترین نسخه از هاچ‌بک ملی مذکور یعنی کوییک فول پلاس (اتومات) است.

معرفی ام وی ام ۳۱۵

ام وی ام ۳۱۵ محصول هاچ‌بک شهری شرکت چینی چری است که برای اولین بار با نام A16 در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. نکته مهم این است که این هاچ‌بک پرفروش به نمایندگی مدیران خودرو (شریک تجاری چری در ایران) وارد بازار کشورمان می‌شود؛ در حال حاضر MVM 315 جدید که در بازار خودرو چین تحت عنوان Chery Fulwin ۲ به فروش می‌رسد، توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ و ارائه می‌شود.

در ابتدا این ماشین جهت رقابت با خودروهای داخلی همچون پژو 206 وارد ایران شد؛ اما هم‌اکنون با تولید کوییک و واردات سایر خودروهای چینی، رقیبان زیادی برای این محصول چینی در بازار وجود دارد.

طراحی ظاهری کوییک

در ظاهر این خودرو هاچ‌بک که سایپا علاقه‌مند به معرفی آن تحت عنوان یک کراس‌اور هاچ‌بک است، شباهت‌های زیادی با سایر محصولات سایپا مثل انواع ساینا و تیبا وجود دارد. کوییک در ابعاد و فاصله محوری با تیبا۲ شبیه است؛ همچنین با ساینا در مواردی مثل درب موتور، گلگیر، چراغ‌ها، طراحی درها و مکان قرارگیری شیشه‌ها و ستون‌ها هیچ تفاوتی حس نمی‌شود.البته تغییراتی در طراحی جلو پنجره، سپر جلو و عقب، چراغ‌های مه‌شکن، دستگیره‌ها، ریل سقفی، زه پلاستیکی در نمای کناری و چراغ‌های عقب انجام شده تا کوییک بیشتر شبیه به یک کراس‌اور شود.

 طراحی ظاهری ام وی ام ۳۱۵

ام‌ وی ام ۳۱۵ دارای ظاهری ساده و اسپرت است. در کل طراحی ظاهری نمونه فیس‌لیفت شده این هاچ‌بک شهری، نمره خوبی به خود اختصاص می‌دهد.جلو پنجره کوچک، چراغ‌های جلو کشیده و آرایش هماهنگ ورودی دریچه هوا با سایر بخش‌های سیا‌‌ه‌ رنگ سپر از نمونه تغییرات در نمای روبه‌رو MVM 315 است.در نمای کناری و عقب خودرو شاهد تغییرات جزئی نسبت به نسخه پیشین آن هستیم که البته هماهنگی بین تمام نماها رعایت شده و اجزای ظاهری ام وی ام ۳۱۵ کنار هم، ظاهر خوبی به آن داده است.

 طراحی داخلی کوییک

با نگاه اول به داخل کابین خودرو کوییک، بدون شک شما به یاد ساینا خواهید افتاد؛ داخل این خودرو بسیار شبیه به محصول قبلی سایپا است و تنها تغییرات کوچکی در آن، توسط طراحان اعمال شده است.قابلیت تنظیمات چندگانه دستی صندلی‌های جلو، روکش‌پارچه‌ای مشکی با دوخت قرمز، استفاده از رنگ قرمز در برخی قطعات (دستگیره درها، کنترل‌های روی فرمان و کنسول مرکزی)، کیفیت بد پلاستیک استفاده ‌شده در داشبورد، غربیلک فرمان چرمی، کلیدهای کنترلی و کروز کنترل روی فرمان از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی داخلی سایپا کوییک است.

طراحی داخلی MVM 315

داخل کابین این ماشین، بسیار شیک و زیبا طراحی شده؛ مهم‌ترین نکته، فضای بسیار خوب و مناسبی است که ام وی ام 315 برای سرنشینان خود فراهم می‌کند. تمام تجهیزات به راحتی در دسترس سرنشینان قرار دارد و فضای تامینی برای افراد و حتی بار آن نسبت به ظاهر خودرو بسیار بیشتر است.در نمونه جدیدMVM315 از داشبورد جدید و مدرنی استفاده شده که تاثیر مثبتی بر طراحی داخلی آن گذاشته است. البته کیفیت متریال این محصول چینی پایین بوده و در بخش‌های زیادی از پلاستیک خشک استفاده شده که بزرگ‌ترین نقطه ضعف این خودرو است

مقایسه مشخصات فنی کوییک و MVM 315

مشخصات

کوییک فول پلاس (اتومات)

ام وی ام ۳۱۵

قدرت موتور

۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه

۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

۱۴۰ نیوتون متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه

حجم موتور

۱۵۰۳ سی‌سی

۱۴۹۷ سی‌سی

شتاب صفر تا صد

۱۵ ثانیه

۱۵ ثانیه

حداکثر سرعت

_

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر/ سوپاپ

۸.۴

۱۶.۴

جعبه دنده

انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته

5 دنده دستی

مصرف سوخت

_

۶.۵ لیتر

حجم مخزن سوخت (باک)

۴۱ لیتر

۵۰ لیتر

انتقال نیرو

موتور جلو دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو FWD

سیستم فرمان

برقی

هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع

تعلیق جلو

مک‌فرسون

تعلیق عقب

نیمه مستقل

سیستم ترمز

ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه‌ای

ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه‌ای

وزن

۱۱۰۵ کیلوگرم

۱۲۱۰ کیلوگرم

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۴

تجهیزات ایمنی و امنیتی

 ترمز ABS

 ترمز EBD

 کمک ترمز BAS

۲ عدد کیسه هوا

سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)

سیستم هشدار بسته نشدن کمربند ایمنی راننده (SBR)

سیستم هشدار سرقت با بوق (VAS)

ترمز  ABS

 ترمز EBD

 کمک ترمز BAS

۲ عدد کیسه هوا

سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)

سنسور دنده عقب

امکانات رفاهی

استارت و استاپ بدون کلید

غربیلک ۳ شاخه

پنل کنترل چندرسانه‌ای روی فرمان

سیستم تهویه مطبوع نیمه ‌اتوماتیک

کامپیوتر سفری

نمایش دمای محیط بیرون

دارای ۴ بلندگو
صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی

رادیو – USB – CD -Bluetooth

دارای سیستم مسیریاب

دوربین دید عقب

تنظیم دستی صندلی‌های جلو

 تنظیم ارتفاع صندلی‌های جلو

قابلیت تاشدن صندلی‌های عقب

آینه‌های کناری برقی

شیشه ‌بالابر برقی

دارای برف پاک‌کن شیشه عقب

شیشه‌های عقب دودی

 تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو

چراغ‌ مه‌شکن جلو و عقب

مجهز به چراغ روشنایی در روز

چراغ همراهی تا درب منزل

باز شدن برقی قفل صندوق عقب

دارای ۶ بلندگو

MP3 – USB – AUX

تنظیم دستی صندلی‌های جلو در ۴ جهت

سیستم تهویه مطبوع دستی

شیشه ‌‌بالابر برقی

تنظیم برقی آینه‌های کناری

چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب

رینگ‌های آلومینیومی

چراغ ترمز سوم

کامپیوتر سفری

چراغ‌ مه‌شکن جلو و عقب

قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان

فروش فوری خودرو

تهبه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45