تویوتا آریون ۲۰۱۳ در برابر آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ تویوتا آریون ۲۰۱۳ در برابر آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳

در شرایط فعلی بازار، علاقه‌مندان به خودروهای خارجی یا باید به سراغ مدل‌های صفر کیلومتر چینی بروند، یا اینکه از بین ماشین‌های کارکرده غیرچینی که پا به سن گذاشته‌اند، گزینه‌ای را انتخاب کنند. در بازه تقریبی ۲ تا ۳ میلیارد تومان، خریداران، طیف گسترده‌ای از انواع مدل‌های صفر کیلومتر و کارکرده را پیش روی خود دارند. تویوتا آریون ۲۰۱۳ و آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳ دو خودروی کارکرده خارجی هستند که در این بازه قرار می‌گیرند. اگر چه این دو مدل هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند، اما قیمت مشابه می‌تواند برخی از مشتریان را برای انتخاب یکی از آنها مردد کند. در این مقاله قصد داریم سدان محبوب ژاپنی و هاچبک جذاب ایتالیایی را با هم مقایسه کنیم.

مشخصات فنی

تویوتا آریون بر مبنای سدان پرفروش کمری توسعه پیدا کرده، اما در مقایسه با آن لوکس‌تر و اسپرت‌تر است. این سدان ژاپنی در دو نسل تولید و مابین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ راهی بازار شده است. هر دو نسل آریون در بازار ایران حضور دارد، اما مدلی که در این مطلب بررسی می‌کنیم، به نسل دوم تعلق دارد. این نسل در سال ۲۰۱۲ وارد خطوط تولید شد.

زیر کاپوت تویوتا آریون یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد. این موتور V6 به لطف فناوری تزریق مستقیم سوخت، می‌تواند ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۳۶ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بر عهده دارد.

با اتکا به این مشخصات فنی، نسل دوم تویوتا آریون قادر است در ۷.۲ ثانیه صفر تا صد را طی کند. حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۲۲۹ کیلومتر بر ساعت است. با چنین مشخصاتی باید گفت آریون یکی از اسپرت‌ترین سدان‌های موجود در بازار ایران است و به‌همین خاطر بود که در بدو ورود با استقبال مناسبی روبرو شد.

اما در مقابل هاچبک خوش‌استیل ایتالیایی نیروی خود را از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ دریافت می‌کند. این موتور که حجمی برابر با ۱۳۶۸ سی‌سی دارد، می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. برای اینکه درک بهتری از تکنولوژی بالای این موتور داشته باشید، باید بگوییم با وجود حجمی مشابه با موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲، حدود ۲.۵ برابر آن قدرت دارد.

نیروی موتور کوچک اما قدرتمند آلفارومئو جولیتا توسط گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ دنده به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. صفر تا صد این هاچبک ۱۳۱۰ کیلوگرمی برابر با ۷.۷ ثانیه است. در مسیر مستقیم هم امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.

حجم کمتر موتور آلفارومئو مصرف سوخت بهینه‌تر را برای این خودرو به ارمغان آورده است. طبق کاتالوگ، این هاچبک در هر صد کیلومتر ترکیبی ۵.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. حال آنکه این فاکتور برای سدان ژاپنی مجهز به موتور حجیم V6 برابر با ۹.۳ لیتر است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که باک جولیتا ۶۰ لیتر و باک آریون ۷۰ لیتر حجم دارد.

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا آریون ۲۰۱۳

طراحی آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳

تویوتا آریون در دو تیپ گرند و اسپرت در بازار ایران موجود است. نسخه اسپرت به‌خاطر استفاده از کیت بدنه متفاوت ظاهر جوان‌پسندتری دارد. اما در تیپ گرند، همه چیز در نهایت سادگی طراحی شده است و حس خاصی به بیننده القا نمی‌شود. در این تیپ بین ظاهر خودرو و مشخصات فنی تضاد وجود دارد و به‌غیر از دو خروجی اگزوز، نمی‌توان هیچ المان هیجان‌‌انگیزی را در نمای بیرونی پیدا کرد. اما در تیپ اسپرت، استفاده از سپرهای عضلانی، رکاب‌های متورم‌تر و جلوپنجره مشکی چهره جذاب‌تری به خودرو بخشیده است.

فرم اتاق آریون گویای آن است که این خودرو نسبت خیلی نزدیکی با نسل هفتم کمری دارد. اکثر پنل‌ها و سطوح بدنه این خودرو صاف و یکدست است. در نمای روبرو، چراغ‌های بزرگ لوزی‌شکل بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کنند. در تیپ گرند جلوپنجره این خودرو از چند خط افقی کرومی تشکیل شده است، ولی در تیپ اسپرت جلوپنجره توری مشکی رنگ دارد. در نمای عقب به‌لطف چراغ‌های چند ضلعی و دو خروجی اگزوز، تویوتا آریون چهره خشن‌تری پیدا کرده است و بیننده را بیشتر به نشستن پشت فرمان خود ترغیب می‌کند.

بدون شک آلفارومئو جولیتا یکی از زیباترین هاچبک‌های خارجی موجود در بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو چهره متمایزی دارد و سبک طراحی آن به شکلی است که از تمامی زوایا، حسی مثبت ایجاد می‌کند. در نمای روبرو، جلوپنجره مثلثی‌شکل آلفارومئو همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است و گویی طراحان کار خود را با کشیدن این مثلث آغاز کرده‌اند.

جولیتا از لحاظ مکان نصب پلاک، متفاوت از سایر خودروهاست و به‌دلیل فرم خاص جلوپنجره، پلاک آن باید در سمت چپ سپر و هم‌راستا با فرمان نصب شود. قاب چراغ‌های اصلی فرم زیبایی دارد و سپر با بدنه یکپارچه است. به‌طور کلی آلفارومئو جولیتا در نمای جلو چهره دوست‌داشتنی و جذابی دارد و پتانسیل آن در جلب نظر مثبت مشتریان جوان و بانوان بسیار بیشتر از آریون است.

در نمای عقب جولیتا با ترکیبی به‌شدت آشنا مواجه می‌شویم، ترکیبی که لیفان X50 را تداعی می‌کند. البته خوب می‌دانیم که جولیتا زودتر از کراس اوور کوچک چینی‌ها معرفی شده، بنابراین، پاسخ این سوال که کدام شرکت دست به کپی‌کاری زده، مشخص است! مثل نمای جلو، جولیتا در این نما هم طراحی زیبا و دلپسندی دارد و بعید است کسی به آن خرده بگیرد.

طراحی داخلی

کابین تویوتا آریون ۲۰۱۳

کابین آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳

مثل نمای بیرونی، تویوتا آریون در کابین نیز طراحی ساده‌ای دارد. داشبورد این خودرو در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر ۷ اینچی (۶.۱ اینچی در حالت استاندارد) است که با استانداردهای روز خیلی کوچک به‌نظر می‌رسد. در اطراف این نمایشگر دکمه‌های فیزیکی پرتعدادی وجود دارد که راننده به کمک آنها می‌تواند امکانات مختلف خودرو را کنترل کند.

ارگونومی بالا یکی از نقاط قوت کابین آریون به حساب می‌آید و همه دکمه‌ها به‌راحتی در دسترس راننده قرار دارد. در کنار این‌ها باید گفت کیفیت مواد و عایق‌بندی صوتی کابین آریون ستودنی است و هیچ انتقادی به آن وارد نیست. همچنین تمامی سرنشینان از فضای کافی برخوردارند، در نتیجه آریون برای کسانی که زیاد به مسافرت‌های خانوادگی می‌روند، گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود.

برخلاف آریون، آلفارومئو جولیتا کابین اسپرت‌تر و جوان‌پسندتری دارد. داشبورد این هاچبک ایتالیایی، به‌خاطر خطوط برجسته و حجم‌پردازی قسمت‌های مختلف، هیجان بیشتری را به‌ راننده القا می‌کند. سیستم سرگرمی این خودرو از طریق یک نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی (۵ اینچی در حالت استاندارد) کنترل می‌شود. زیر این نمایشگر ۳ دکمه گرد بزرگ وجود دارد که به وسیله آنها می‌توان سیستم تهویه را مدیریت کرد. مثل آریون، کیفیت مواد به‌کاررفته در قسمت‌های مختلف کابین جولیتا نیز مطلوب است.

اما آلفارومئو جولیتا از لحاظ فضای داخلی قافیه را به تویوتا آریون واگذار می‌کند. البته این امر با توجه به ماهیت متفاوت دو مدل، به‌نوعی قابل چشم‌پوشی است. صندلی‌های عقب این خودرو خیلی جادار نیست و اگر سرنشینان آن بزرگسال باشند، در سفرهای بین‌شهری طولانی اذیت خواهند شد.

تویوتا آریون یا آلفارومئو جولیتا

نمای عقب تویوتا آریون ۲۰۱۳

نمای عقب آلفارومئو جولیتا ۲۰۱۳

انتخاب بین این دو خودروی کاملا متفاوت ارتباط مستقیمی با نیازها و انتظارات مشتری دارد. از نقاط قوت تویوتا آریون می‌توان به مواردی مثل کابین جادارتر، موتور قدرتمندتر و شتاب سریع‌تر، استهلاک کمتر و بازار فروش مناسب‌تر اشاره کرد. این سدان ژاپنی با نیازهای پدری که دوست دارد خودرویی کم‌دردسر خریداری کند و با خیال راحت با خانواده خود به دل جاده‌ها بزند، هماهنگ‌تر است.

در مقابل، آلفارومئو گزینه‌ای خاص و متمایز است. مشتریان این خودرو سلایق و ویژگی‌های شخصیتی مشابهی با مشتریان خودرویی مثل پژو ۲۰۶ دارند، با این تفاوت که به‌خاطر حمایت‌های مالی پدر گرامی با محدودیت بودجه روبرو نیستند. ذکر این نکته ضروری است که خریداران جولیتا باید مشکلاتی مثل حساسیت بیشتر موتور خودرو به کیفیت بنزین، استهلاک بالاتر قوای محرکه، هزینه زیاد تعمیرات، کمیابی قطعات و نقدشوندگی ضعیف‌تر را به جان بخرند.

با در نظر گرفتن همه فاکتورها، اگر قرار باشد از بین آریون و جولیتا گزینه‌ای را انتخاب کنیم، سدان ژاپنی گزینه منطقی‌تری خواهد بود. گفتنی است جولیتا میانگین قیمت کمتری دارد و در صورت محدودیت بودجه ناگزیر باید به سمت آن رفت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور