مقایسه دلاری مرسدس E250 با مک لارن 570S

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ مقایسه دلاری مرسدس E250 با مک لارن 570S

قیمت خودرو همچنان بی مهابا بالا و بالاتر می‌رود. به نظر می‌رسد که در این صنعت، نه خودروساز تقصیر را به گردن می‌گیرد، نه شورای رقابت و نه باعث و بانی‌های تورم. قیمت خودرو هم که مقصر نمی‌شناسد و افسار گسیخته می‌تازد؛ تا جایی قیمت محصولی لوکس اما قدیمی همچون مرسدس E250 سال ۲۰۱۷، برابر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون است.

جدال‌ها همچنان بر سر پیدا کردن مسببان گرانی خودرو ادامه دارد. کارشناسان شورای رقابت را مقصر می‌دانند، شورای رقابت خودروساز را و خودروساز نیز تقصیر را بر گردن تورم می‌اندازد. حقیقت تلخ این است که بدون مهار تورم، کنترل قیمت خودرو ممکن نیست.

خودروسازان از هزینه‌های بالای تولید شاکی‌ هستند و معتقدند: این هزینه‌های تولید است که لاجرم قیمت خودروهای صفر و درب کارخانه‌ای را بالا می‌برد. در واقع هیچ کدام از قیمت‌های حال حاضر منطقی و واقعی نیست و این حباب که به نظر می‌رسد قصد ترکیدن ندارد، توسط تورم به وجود آمده است. با این وصف، قیمت هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم نیز مشکل‌ساز خواهد شد. طی شش ماه گذشته، یعنی از زمستان ۹۹ تا امروز که این مطلب را می‌خوانید، قیمت خودروهای داخلی در بازار به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

از نظر کارشناسان، نقدهای زیادی به عملکرد شورای رقابت وارد است. از آنجایی که صنعت خودروسازی کشور بیش از هر زمان دیگری انحصاری شده است، وجود شورای رقابت کمکی نمی‌کند. از نگاه صاحب نظران این صنعت، تنها راه کنترل قیمت خودرو افسار زدن به تورم است که آن هم کاری بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

این همه ماجرا نیست. مشکل خودروسازان تنها به بالا بودن هزینه‌های تولید و تورم ختم نمی‌شود. پای درد دلشان که بنشینی از مسائل دیگری از قبیل کمبود قطعات خودرو و نبود منابع مالی می‌گویند. گرانی ارز نیز به این مشکلات دامن زده و در نهایت آتش گرانی بازار خودرو را شعله‌ورتر کرده است.

بازار خودروهای خارجی نیز حال و روز خوشی ندارد. حدود سه سال می‌شود که این عرصه راکد است و هیچ مدل جدیدی به کشور وارد نمی‌شود، بنابراین مشتریان لوکس پسند یا کسانی که به دنبال خرید خودروهایی باکیفیت‌تر هستند، باید با هر آنچه که از روزهای خوش آزادی واردات باقی مانده، سر کنند. برای مثال، اگر بخواهید یک مرسدس بنز بخرید، یکی از گزینه‌های شما مدل E250 خواهد بود. این مدل سال ۲۰۱۶ تولید شد و پس از آن انواع و اقسام خودروهای لوکس و رنگارنگ به بازار جهانی خودرو رسید، اما هیچ کدام از مرز کشور رد نشد. ممنوعیت واردات خودرو و بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت خودرویی پنج ساله مانند مرسدس E250 را به پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسانده است. در حالی که با همین مقدار پول (۱۹۸ هزار دلار) می‌توانید جدیدترین مدل مایباخ یا یک مک لارن بخرید.

درباره مرسدس E250

نمایی از مرسدس E250

E250 یکی از گران‌ترین خودروهای لوکس بازار کشور و یادگار روزهای آزادی واردات است. این خودرو بین افراد لوکس پسند و طرفداران وطنی کمپانی مرسدس بنز، طرفداران بی‌شماری دارد.

با اینکه این محصول آلمانی در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ تولید شد، اما نسبتا از پیشرانه و قدرت خوبی برخوردار است، خصوصا در مقایسه با رقبای آلمانی دیگری همچون فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۷. E250 به یک موتور ۲.۰ لیتری مجهز است که می‌تواند ۲۱۱ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه قابل قبول با یک جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک همراه می‌شود و شتاب خودرو را در ۶.۹ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. با حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، این خودرو همه چیز تمام به نظر می‌رسد.

از لحاظ طراحی، مرسدس E250 یک خودرو لوکس تمام عیار است و به همین دلیل محبوبیت زیادی در بازار کشورمان دارد، خصوصا حالا که واردات ممنوع است و دیدن رنگ یک خودرو لوکس جدید، به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

مهم نیست E250 چقدر لوکس یا قدرتمند است، قیمتی که بازار ایران دارد به هیچ وجه منطقی نیست. در حال حاضر این خودرو آلمانی با پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (۱۹۸ هزار دلار) معامله می‌شود، در صورتی که با این مقدار پول در بازار جهانی، میتوانید جدیدترین مرسدس بنز مایباخ یا یک مک لارن فوق لوکس بخرید.

مک لارن 570S؛ محصول ۲۰۲۰

نمایی از مک لارن 570S

در تاریخ صنعت خودروسازی، همیشه از خودروهای برند مک لارن به عنوان گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروهای جهان یاد شده است. بنابراین این خودرو اسپرت خوش رنگ و لعاب که 570S نام دارد نیز از قاعده مستنثی نیست.

مک لارن 570S با یک پیشرانه قدرتمند همراه می‌شود که ۵۶۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و با بیشینه سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت، شتاب خودرو را در ۹.۵ ثانیه به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

نکته جالب توجه این است که قیمت مک لارن لوکس در بازار جهانی، چند هزار دلار از قیمت مرسدس E250 در بازار ایران ارزان‌تر است. اگر مایل به خرید این خودرو اسپرت لاکچری هستید، می‌توانید با ۱۹۲ هزار و ۵۰۰ دلار آن را به پارکینگ خانه خود بیاورید.

پورشه تایکان توربو اس

نمایی از پورشه تایکان توربو اس

یکی دیگر از خودروهای لوکسی که می‌توانید به جای E250 بخرید و بیش از ۱۰ هزار دلار هم در جیبتان بگذارید، پورشه تایکان توربو اس نام دارد. این خودرو ثابت کرد که یک پورشه برای قدرتمند بودن، لزوما به یک موتور درون سوز نیاز ندارد. می‌توان گفت که این مدل، استاندارد خودروهای لوکس و الکتریکی را جا به جا کرد.

موتور این خودرو آلمانی جذاب، لاکچری و قدرتمند شتاب را در ۲.۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. تایکان توربو اس یکی از قدرترین و جدی‌ترین رقبای تسلا مدل اس آمریکایی است و می‌توان آن را در بازار جهانی با قیمت ۱۸۵ هزار و ۵۰۰ دلار خریداری کرد.

مرسدس مایباخ اس کلاس

نمایی از مرسدس مایباخ اس کلاس

شاید خرید مرسدس مایباخ S 650 با قیمتی برای ۲۰۲ هزار و ۵۵۰ دلار برای هرکسی امکان پذیر نباشد، اما مدل S 560 4MATIC مقرون به صرفه‌تر است. این خودرو فوق لوکس و خوش قیافه با یک موتور ۴.۰ لیتری V8 ارائه می‌شود و می‌تواند ۴۶۳ اسب بخار نیرو کند. با اینکه این خودرو از E250 قدرتمندتر و جدیدتر است، اما ۱۸۱ هزار و ۱۹۵ دلار قیمت دارد. آنچه درباره این مرسدس اهمیت دارد قدرت و پیشرانه آن نیست، بلکه لوکس بودن و ظرافت طراحی آن است که در همان نگاه اول دل بیننده را آب می‌کند.

نتیجه گیری: مرسدس E250 یا مک لارن 570S؟

مک لارن 570S در سال ۲۰۲۰ به بازار وارد شد و با یک موتور بسیار قدرتمند و با ۵۶۲ اسب بخار نیرو، عملکردی بسیار عالی به همراه آورد. این خودرو از E250 که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد ارزان‌تر و لوکس‌تر است. با این حال از آنجایی که واردات خودروهای خارجی همچنان ممنوع است، به نظر می‌رسد که مجبوریم به حضور E250 بدون هیج رقابتی، بسنده کنیم.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان