هزار دستان آزادسازی واردات خودرو

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ هزار دستان آزادسازی واردات خودرو

صنعت خودرو در ایران جمع اضداد است. همه نهادهای متولی شعار حمایت از صنعت خودرو را سر می‌دهند، رفتارهایشان اما هیچ تناسبی با وعده‌هایی که می‌دهند،  ندارد. برای درک بهتر این گفته، مثال‌ روشنی وجود دارد؛ تعلل در آزادسازی واردات خودرو.

در حالی که اکثر دست‌اندرکاران بازار خودرو، کارشناسان صنعتی، مجلس و حتی برخی مدیران خودروسازی، بر این باور هستند که آزادسازی واردات خودرو با رقابتی کردن بازار، موجب آرام گرفتن قیمت‌ خودرو  در بازار می‌شود، اما در عمل، در روی همان پاشنه سابق می‌چرخد؛ تداوم ممنوعیت واردات خودرو.

سود و زیان آزادسازی واردات خودرو

از سال 97 که واردات خودرو به کشور ممنوع شد تا به امروز، بازار چشم‌ انتظار آزادسازی دوباره است. درباره سود و زیان واردات خودرو به کشور اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد.

طرح آزادسازی واردات خودرو حالا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی و رفع ایراد است.

گرچه هنوز مشخص نیست این طرح جنجالی چه زمان و با چه شروطی انجام می‌شود، اما به باور بسیاری از صاحب‌نظران بازار خودرو همه چیز باید به روال سابق باز گردد.

کاهش قیمت یا به قول فعالان بازار خودرو، ایجاد تعادل در بازار خرید خودرو کارکرده؛  اصلی‌ترین انتظاری است که از تصمیم به از سر گیری واردات می‌تواند برآورده کند.

حال این پرسش اساسی قابل طرح است که سود و زیان آزادسازی واردات خودرو برای صنعت و بازار خودرو چیست؟

مزایای آزادسازی واردات خودرو

  • آرام شدن التهابات بازار خودرو
  • قدرت انتخاب بالا برای گروه‌های مصرف
  • در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
  • کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
  • ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا

مصائب آزادسازی واردات خودرو

اگر عینک خوش بینی را از چشم برداریم می‌توانیم زیان‌های آزادسازی واردات خودرو را نیز سبک و سنگین کنیم. نکته قابل تامل در این‌باره صنعت انحصاری خودرو در ایران است که می‌تواند به واردات خودرو نیز سرایت کند.

معایب آزادسازی واردات خودرو

  • ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
  • انحصار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
  • آماده نبودن زیرساخت‌های گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که کفه سود آزادسازی واردات خودرو از زیان آن سنگین‌تر است.

درآمدی که از دست رفت!

نکته قابل تامل در این‌باره آن است که دولت برای بودجه سال جاری،  رقمی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد را از محل حقوق گمرکی واردات خودرو در نظر گرفته است، اما به دلایلی مبهم و به شکلی کاملا زیر پوستی،  به یکی از چندین موانع در مسیر آزاد سازی واردات خودرو تبدیل شده است.

یک بام و دو هوای مجلس

به نظر می‎رسد نمایندگان مردم  در خانه ملت هنوز بر سر آزادسازی واردات خودرو به اتفاق نظر نرسیده‌اند. عجیب آنکه، اخبار جسته و گریخته‌‌ای از امضاهای طلایی برای ارائه مجوز در خصوص واردات خودروهای لوکس شنیده می‌شود.

اگر مجلس با واردات خودرو مخالف است، به چه علت به وارد کنندگان خودروهای لوکس چراغ سبز نشان می‌دهد؟ نکته مهمتر آنکه آیا بازار خودرو در ایران نیامند واردات خودروهای لوکس است یا  ورود خودروهایی که بتواند نیاز اقشار متوسط جامعه را پاسخ دهد؟

آمار واردات خودرو به کشور طی سال‌های ۹۰  تا ۹۹

سال

میزان واردات

۹۰

۳۹ هزار دستگاه خودرو

۹۱

۴۴ هزار و ۳۳۱ دستگاه خودرو

۹۲

۷۸ هزارو ۶۷۳ دستگاه خودرو

۹۳

۷۶ هزار دستگاه خودرو

۹۴

۲۰ هزار دستگا خودرو

۹۵

۵۲ هزار دستگاه خودرو

۹۶

۶۲ هزار دستگاه خودرو

۹۷

۱۵ هزار دستگاه خودرو

۹۸

۹۹

آزاد سازی واردات خودرو و گرانی ارز !

این تعلل نه تنها باعث شده که بخش قابل توجهی از درآمد قابل پیش‌بینی دولت برای سال ۱۴۰۰ محقق نشود، بلکه سبب تشدید جو روانی تورم در بازار خودرو نیز شده است.

در این‌باره نیز اظهار نظرهای متفاوتی شنیده می‌شود. در حالی که بسیاری از آگاهان اقتصادی می‌گویند: با آزادسازی واردات خودرو، جو روانی تورم آرام می‌گیرد؛ گروهی دیگر از کارشناسان معتقد هستند به دلیل عدم ثبات نرخ ارز در اقتصادایران، آزادسازی واردات خودرو موجب تشدید نرخ انواع ارز در بازار آزاد خواهد شد.

واردات آزاد می‌شود یا خیر؟

آزادسازی واردات خودرو حکایت داستان هزار دستان شده است. تا همین چند سال پیش هربار صحبت از واردات خودرو پیش می‌آمد، صدای اعتراض خودروسازان بلند می‌شد. حالا با وجود آنکه خودروسازان هم تلویحا با آزاد سازی موافق هستند، هنوز مشکلات به قوت خود باقی است.

این در حالی است که قرار بود ممنوعیت واردات خودرو دست کم در سال جاری بر داشته شود. حال باید این پرسش اساسی مطرح شود که متولی اصلی واردات خودرو به کشور، کدام نهاد و سازمان است؟

چه خواهد شد؟ پرسشی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. با این همه این اوصاف با  وجود نابسامانی‌های موجود، همین امروز هم برای آزاد سازی واردات خودرو دیر است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک