خداحافظی سیتروئن با موتورهای دیزلی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ خداحافظی سیتروئن با موتورهای دیزلی

خبری که این روزها بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد، خبر خداحافظی برندها و خودروسازان بزرگ و مختلف با محصولات دیزلی و غیر پاک است. این لیست هر روز با پیوستن کمپانی‌هایی جدید به جمع خودروسازان الکتریکی طولانی‌تر شده و برندهای بیشتری در رقم زدن آینده‌ای پاک برای این صنعت، سهیم می‌شوند.

بدون شک سرنوشتی که در انتظار پیشرانه‌های دیزلی نشسته، سرنوشتی تلخ و بی رحمی است و نمی‌توان نقش فولکس واگن آلمانی را در تسریع روند نابودی آن‌ها، نادیده گرفت. این برند با رسوایی Dieselgate در سال 2015، این موتورها را آن هم زمانی که بسیار پرطرفدار بودند، محکوم به مرگ کرد. حالا جایی ایستاده‌ایم که اکثر خودروسازان بزرگ این صنعت و برندهای نام آشنا، در صدد خداحافظی با این پیشرانه‌ها و روی آوردن به محصولات و انرژی پاک هستند. برند Citroen، یکی از این کمپانی‌ها بود که اخیرا اعلام کرد در روند کنار گذاشتن این موتورها بسیار سنگ دل است و هیچ رحم و مروتی نخواهد داشت.

این خودروساز به تازگی از یکی از جدیدترین محصولات کمپانی سیتروئن، یعنی C5 X رونمایی کرده است. این پرچمدار جذاب و خوش ساخت مجهز به یک سیستم قدرت هیبریدی یا بنزینی خواهد بود و بر خلاف خواهر و برادرهای بزرگ‌‌تر خود و دیگر اعضای خانواده، با موتور دیزلی ارائه نمی‌شود. سیتروئن که روزی عرضه کننده بهترین و با کیفیت‌ترین خودروهای دیزلی بازار بود، حالا به این باور رسیده است که عمر این موتورها رو به پایان بوده و زمان جایگزینی آن‌ها با پیشرانه‌های پاک فرا رسیده است. به نظر می‌رسد که مدیر عامل و دیگر سران این برند فرانسوی پرطرفدار از تصمیم خود بسیار راضی و خوشحال بوده و به آن افتخار می‌کنند.

نمایی از سیتروئن C5 X

Vincent Cobée، مدیر عامل این شرکت در یکی از جدیدترین مصاحبه‌های خود با مجله خودرو Autocar می‌گوید: «من در رابطه با موتورهای دیزلی سنگ دل هستم. پنج سال پیش، دیزل 80 درصد بازار را تشکیل می‌داد و امسال این رقم به 50 درصد رسیده است. تا سه یا چهار سال دیگر این مقدار به 15 درصد خواهد رسید.»

لازم به ذکر است که هنوز محصولات دیزلی این برند در بازار حضور پر رنگی دارند. اگر به بازار کشوری مانند بریتانیا نگاه کنید، هنوز هم می‌توانید C4, C5 Aircross, and C4 SpaceTourer را با پیشرانه‌های دیزلی پیدا کنید. بنابراین می‌توان گفت که این کمپانی قصد ندارد هزینه بیشتری صرف این خودروها کرده و روی آن‌ها سرمایه گذاری کند. با این حال محصولات دیزلی‌اش همچنان تا زمان خارج شدن از رده، در بازار وجود دارند.

کمپانی سیتروئن، اولین و آخرین خودروسازی نبود که یک چنین تصمیم بزرگی گرفت. پیش‌تر برند هم وطن سیتروئن، یعنی کمپانی رنو نیز اعلام کرد، قصد دارد مانند دیگر خودروسازانی همچون نیسان و هیوندای این پیشرانه‌های غیر پاک را از خط تولید خود کنار گذارد. با این حال هنوز شرکت‌های بزرگی (همچون مرسدس بنز، فولکس واگن، آئودی و بی ام و ) هستند که به این پیشرانه‌ها فرصتی دوباره داده و باور دارند که همچنان کورسوی امیدی برای محصولات دیزلی بازار وجود دارد.

 

منبع: motor1

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده