سرنوشت‌ خودروسازان در مواجه با کمبود جهانی میکروچیپ

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ سرنوشت‌ خودروسازان در مواجه با کمبود جهانی میکروچیپ

قاعدتا پیشرفت تکنولوژی و تلاش برای توسعه آن، مشکلات مربوط به خود را به همراه دارد. دنیای خودروهای امروزی هم از این این قاعده مستثنی نیست، چرا که تکنولوژی صنعت خودرو هر روز از روز گذشته پیشرفته‌تر می‌شود، اما مشکلی که ظاهرا صنعت امروزی خودرو در سطح جهانی با آن رو به روست، کمبود جهانی میکروچیپ‌های لازم برای ساخت و توسعه برخی از ماشین‌های پیشرفته و روز بازار است.

خودروسازان چه می گویند؟

استفاده از میکروچیپ ها در خودروسازی

کمپانی ژاپنی هوندا گفته است که قصد دارد تولیدات خود را در کشورش کاهش دهد. دلیل این تصمیم، کاهش و کمبود جهانی میکروچیپ‌های کامپیوتری مخصوص به بعضی از خودروهای سواری بوده و آنطور که به نظر می‌رسد، برخی دیگر از برندهای مطرح مثل تویوتا (Toyota)، نیسان (Nissan) و برندهای آلمانی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس گزارشی از روزنامه Nikkei، Honda قصد دارد در ماه جاری، تولیدات داخلی کشور خود را تقریبا تا ۴ هزار دستگاه کاهش دهد. از قرار معلوم، این تغییرات در آمار تولید و توسعه، بیش از هر مدل دیگر بر روی مدل‌ فیت (Fit) که یک هاچبک کوچک است و در کارخانه سوزوکا (Suzuka plant) این کشور تولید می‌شود، اثر می‌گذارد. طبق این گزارش، تولیدات داخلی این برند محبوب در ژاپن تا ماه مارچ به طرز چشمیگری کاهش پیدا خواهد کرد.

البته سخنگوی هوندا اعلام کرده است که این کمبود تنها متوجه این برند نبوده و بر روی غول‌های خودروسازی بزرگی تاثیر می‌گذارد. بنابراین از آنجا که این مشکل برای تامین کنندگان قطعات و کمپانی‌ها دردسر ساز شده است، این برند قصد دارد در روند تولیدات خود تغییراتی ایجاد کند. او همچنین گفت هنوز مشخص نیست که تاثیرات این کمبود جهانی تا چه حد گسترده خواهد بود یا چند دستگاه ماشین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین برای اعلام اعداد و ارقام هنوز زود است.

از طرفی به کارمندان کارخانه تولید پیکاپ‌های برند تویوتا در سن آنتونیوی تکزاس نیز اعلام شده است که احتمالا در طول ماه ژانویه، تولیدات مدل توندرا (Tundra)، که یک پیکاپ بزرگ است، تا ۴۰ درصد کاهش خواهد داشت. طبق گفته‌های سخنگوی تویوتا، در روند تولیدات پیکاپ متوسط تاکوما (Tacoma) تغییری ایجاد نخواهد شد و با همان سرعت معمول و همیشگی ادامه پیدا خواهد کرد. مدل تاکوما نیز در همان خط تولید و کارخانه ساخته می‌شود و در ساخت آن، از همان میکروچیپ مخصوص به توندرا استفاده می‌شود.

اما سوال اینجاست که چرا برای این کمپانی ژاپنی، تولید مدل تاکوما بر ساخت توندرا ارجحیت دارد؟ جواب این سوال بر کسی پوشیده نیست. تنها کافیست تا نگاهی به آمار فروش این دو محصول در بازار ایالات متحده آمریکا بیاندازید. در دسامبر سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰هزار دستگاه از پیکاپ تاکوما در این کشور به فروش رفت. این آمار نسبت به اعداد و ارقام سال ۲۰۱۹، حدودا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. از طرفی آمار فروش مدل توندرا تنها ۳۹ درصد و برابر با فروش ۱۲ هزار دستگاه از این پیکاپ است.

از طرفی مدل توندرا که زمانی سوگلی بازار جهانی بود، کم کم با اعلام طراحی یک نسل جدید برای بازار آینده، به پایان زندگی خود نزدیک می‌شود. بنابراین چندان ارزش ریسک و سرمایه‌گذاری، چه از لحاظ مالی و چه زمانی، ندارد.

البته که این بدان معنا نیست که برای تولید تاکوما، به اندازه کافی میکروچیپ در دسترس است. تویوتا می‌گوید که برای توندرا به اندازه ۲۰ روز و برای تولید تاکوما تنها به اندازه ۱۹ روز میکروچیپ دارد.

خودروسازان اروپایی و مشکل میکروچیپ

نکته اینجاست که این مشکل، تنها به برندهای آسیایی بازار جهانی ختم نمی‌شود. تاکنون از خودروسازان اروپایی/آلمانی، مرسدس بنز و فولکس واگن اعلام کرده اند که این مشکل جهانی، گریبان‌گیر آن‌ها نیز شده است. البته هنوز هیچ آمار و عددی منتشر نکرده و از وسعت تاثیر آن حرفی نزده‌اند. نیسان نیز اعلام کرد که در حال ریختن برنامه‌های جدیدی برای تولید برخی از مدل‌های خود، خصوصا هاچبک نوت (Note) است.

کمپانی محبوب و دوست‌داشتنی فولکس واگن که در حال حاضر در جایگاه بزرگ‌ترین خودروساز دنیا ایستاده است، ماه گذشته عنوان کرد که به دلیل این مشکل، قصد دارد در روند تولیدات خود در سه ماهه اول سال میلادی جدید، تغییراتی اعمال کند. بر اساس گفته برخی از منابع نزدیک، آمار تولیدات Volkswagen ممکن است تا شش رقم نیز کاهش پیدا کند.

از قرار معلوم کمپانی‌های سوزوکی و بی ام و  نیز به تک و تا افتاده و در تلاش هستند با بهترین برنامه‌ریزی، تبعات این مشکل جهانی را به بهترین نحو ممکن مدیریت کرده و ضرر و زیان حاصل را تا حد ممکن کاهش دهند. کمپانی‌های GAC و دانگ فنگ نیز از گزند این بحران صنعتی جهانی در امان نمانده اند.

یکی از اتفاقاتی که به این مشکل دامن زد، در اکتبر گذشته رخ داد. در این حادثه، یکی از انبارهای تامین کننده این ریز دستگاه‌ها در بخش شمالی ژاپن آتش گرفت. از طرفی دیگر ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که با خود به همراه آورد بی تاثیر نبوده و تولیدات میکروچیپ‌ها را به طرز چشمگیری کاهش داده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان