اسم‌های خاص ایرانی برای خودروهای نوستالژیک خارجی

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ اسم‌های خاص ایرانی برای خودروهای نوستالژیک خارجی

ورود خودرو به ایران تاریخ دیرینه‌ای دارد. این چهارچرخ‌های محبوب تقریبا از بیشتر کشورها رنگ جاده‌ها و خیابان‌های ایران را دیده‌اند. برخی خودرو‌ها در ایران محبوب شدند و برخی به حافظه تاریخ سپرده شدند و نام آنها فراموش شد. ایرانی‌ها با علاقه و سلیقه خود نام‌های خاصی را برای آنها انتخاب کردند.

فولکس قورباغه‌ای

فولکس قورباغه تقریبا اولین خودرو سواری فولکس واگن است. این خودرو نقلی در اواخر دهه ۳۰ میلادی روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو تا سال ۲۰۰۳ با بیش از ۲۱ میلیون دستگاه بعد از تویوتا کرولا، پرفروش‌ترین خودرو در تاریخ این صنعت بود.

نام اصلی این خودرو «فولکس بیتل» به معنی سوسک است و احتمالا ایرانی‌ها به دلیل شکل ظاهری این خودرو محبوب نام «قورباغه» را روی آن گذاشته‌اند.

 

فولکس قورباغه‌ای

تویوتا عراقی

تویوتا عراقی با نام اصلی «تویوتا کرونا» در جریان جنگ تحمیلی از عراق به ایران وارد می‌شد. به همین دلیل این خودرو با نام تویوتا عراقی در بین ایرانیان معروف شد. گفتنی است که این خودرو در آن سال‌ها در قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر ضعف بسیار شدیدی داشت.

تویوتا عراقی

جیپ آهو

این خودرو شاسی بلند محبوب در دهه‌های ۵۰ تا اواخر دهه ۶۰ روی خط شرکت پارس خودرو «سهامی جیپ ایران» قرار داشت. این خودرو در دوران خود یک خودرو قدرتمند و کاربردی بود.

این خودرو در سال ۱۹۶۳ روی خط تولید تولید شرکت خودروسازی جیپ قرار گرفت. بسیاری جیپ آهو را نخستن خودرو شاسی بلند لوکس دنیا می‌شناسند. شرکت سهامی جیپ ایران نام‌ «آهو» را برای بهبود روند تبلیغات این خودرو انتخاب کرد.

جیپ آهو

تویوتا کالسکه

تویوتا لندکروز سری G40 احتمالا به دلیل طراحی با نام «کالسکه» شناخته شده است. این خوردو در سال‌های جنگ تحمیلی مورد استفاده نیروهای ایرانی قرار می‌گرفت.

تویوتا کالسکه

جیپ سیمرغ

در دروان تولید خودروهای جیپ آهو، شرکت خودروسازی سهامی جیپ تولید «جیپ سیمرغ» را نیز در دستور کار قرار داد. این وانت بار قدرتمند در بازارهای جهانی با نام گلادیاتور، پیکاپ  و سری جی شناخته می شد. بسیاری از خودروهای وانت بار در اختیار اداره برق بود که مردم آنها را «جیپ سیمرغ اداره برقی» می‌شناختند.

جیپ سیمرغ

سیتروئن ژیان

ژیان، نامی است که خاطرات زیادی را در ذهن ایرانیان تداعی می‌کند. این خوردو مینی در دهه ۱۹۶۰ روی خط تولید سیتروئن قرار گرفت. این هاچ بک مینی «دیان» نام داشت و بعد از قرار گرفتن در خط تولید سایپای فعلی‌ (شرکت سهامی سیتروئن)، نام ژیان را برای آن انتخاب کردند.

سیتروئن ژیان

ولوو سوسماری

این عنوان برای خودروها سنگین ولوو ان ۸۶ و ۸۸ که پیش از انقلاب اسلامی ایران در بازار عرضه می‌شد. این خودرو نیز به دلیل ظاهرش که شبیه «سوسمار» بود در بین رانندگان شناخته می‌شد.

ولوو سوسماری

نیسان آبی

این خودرو یکی از قدیمی ترین خودرو‌های بازار ایران است. این خودرو از نسل نیسان جونیور روی خط نیسان قرار گرفت و تا سال ۱۹۸۲، تولید آن ادامه داشت.

زامیاد با ایجاد تغییر همچنان وانت بار تولید می‌کند. علت شناخته شدن خودرو با عنوان «نیسان آبی» به دلیل رنگ آن در بین افراد شناخته شد. زامیاد در طی سال‌های گذشته اقدام به تولید وانت نیسان با رنگ‌های دیگر کرد که با استقبال مواجه نشد.

نیسان آبی

 

نویسنده:‌ شقایق صفی خانی