آیا نمایشگاه خودرو بین المللی SEMA 2020 برگزار می‌شود؟

۱۰ آبان ۱۳۹۹ آیا نمایشگاه خودرو بین المللی SEMA 2020 برگزار می‌شود؟

میان هزاران هزار نمایشگاه بین المللی که سالانه در سراسر دنیا برگزار می‌شود، نمایشگاه‌های خودرویی اولویت اول خودرو دوستان، خبرنگاران خودرویی و شرکت‌های خودروساز است. غیر ممکن است خودروسازان جهانی فرصت‌های مهمی چون نمایشگاه بین المللی دیترویت، فرانکفورت، ژنو، پاریس و توکیو، معرف به “5 بزرگ” (Big Five)، از بزرگترین نمایشگاه‌های خودرویی در جهان را از دست بدهند.

اما همه چیز در نمایش محصولات جدید تولیدی یا مفهومی‌های آینده‌گرایانه خودروسازان محدود نمی‌شود. در نتیجه برخی نمایشگاه‌های جانبی وابسته به صنعت خودرو نیز برگزار می‌شود که معمولا به نمایشگاه قطعات خودرو یا عبارت جهانی Auto Part Expo مشهور هستند و به صورت بین المللی در کشورهای مختلف و معمولا در کنار نمایشگاه‌های خودرو محلی به صورت همزمان، یا به عنوان نمایشگاه‌های انحصاری در کشورهای بزرگ برگزار می‌شوند.

در میان تمامی این نمایشگاه‌ها که دنبال کردن تک تک آن‌ها کاری بسیار دشوار و شرکت در تمامی آن‌ها بدون شک غیر ممکن است، برخی از نمایشگاه‌ها همواره در ذهن مخاطبان جهانی ثبت شده و شرکت در آن‌ها از نان شب نیز واجب‌تر است. یکی از مهم‌ترین این نمایشگاه‌ها SEMA Show با تلفظ “نمایشگاه سیما” است که در ایالات متحده آمریکا برگزار شده و یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های وابسته به صنعت خودرو است که متاسفانه در ایران به سِما مشهور شده است. از این رو در این مطلب سما را با تلفظ ایرانی‌اش بررسی می‌کنیم که اصلا نمایشگاه سما چیست و چه اندازه اهمیت دارد؟

 

نمایشگاه سما 2019

سما (SEMA) چیست؟

برای درک بهتر ماهیت وجودی نمایشگاه سما، ابتدا لازم است رویه طراحی و تولید خودرو در بزرگ‌ترین کشور خودروساز جهان، یعنی ایالات متحده آمریکا را بشناسیم. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خودروسازان جهان است که در بازه‌ای بسیار طولانی رکورد‌دار بالاترین تیراژ تولید خودرو در جهان بوده است. اما صنعت خودروسازی آمریکا تنها به تیراژ و تعداد مشهور نیست. این کشور طراح و سازنده قدرتمندترین، سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروهای استاندارد خیابانی تولید انبوه جهان است و با این اوصاف داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

با ورود صنعت خودروسازی آمریکا به دهه‌های 1920 و 1930 میلادی و فراگیری مهندسی و شیوه عملکرد پیشرانه‌های درون‌سوز پیستونی، بسیاری از علاقه‌مندان تلاش داشتند تا محصولات استاندارد خودروسازان را ارتقا داده و با آن‌ها در رقابت‌های اتومبیلرانی شرکت کنند. جلمه‌ای مشهور در صنعت خودرو آن است که می‌گوید: “پس از ساخت دومین اتومبیل، کار بعدی مسابقه دادن بود.”

در نتیجه جای تعجب نداشت که بسیار سریع افرادی پا به میدان گذاشتند تا خودروهای استاندارد تولیدی خودروسازان را بلافاصله پس از تولید ارتقا دهند و تقویت کنند. این مهم با ورود به دهه 1950 میلادی بسیار اوج گرفت و مهم شد و با ورود به دهه 1960 میلادی، عده‌ای از مالکان شرکت‌های مهم وابسته به خودرو و رانندگان مسابقات اتومبیلرانی دریافتند که برگزاری نمایشگاه اختصاصی وابسته به صنعت ارتقا و تقویت خودرو یک نیاز غیر قابل چشم‌پوشی است و این‌گونه بود که اولین نمایشگاه وابسته به قطعات افترمارکت (After Market/قطعات تولید شده از سوی شرکت‌های جانبی غیر از شرکت سازنده خودرو) در سال 1963 از سوی پاره‌ای از افراد سرشناس نظیر ادوارد اسکندریان (از رانندگان کلاس هات راد و مسابقات دریاچه نمک)، روی ریکتر (راننده حرفه‌ای، خالق برند کلاه ایمنی بِل و صنایع کِرَگِر)، ویکتور اِدِلبراک جونیور (خلبان جت‌های جنگنده و تنها فرزند ویکتور ادلبراک بزرگ، بنیانگذار گروه صنعتی ادلبراک) وبرخی دیگر از اسطوره‌های صنعتی و خودرویی آن دوران تشکیل شد تا بسط و گسترش دهنده فرهنگ ارتقا فنی خودروها در جهان باشد.

نام اختصاری سما (SEMA) در ابتدا مخفف واژگان “اتحادیه تولید کننده تجهیزات مربوط به سرعت” بود که اولین بار در سال 1967 و در زیر زمین ورزشگاه داجرز در شهر لس آنجلس برگزار شد. در آن سال تنها 98 شرکت و پنج خودرو در این نمایشگاه حضور داشتند که جمعیت بازدیدکننده آن تنها سه هزار نفر بود. با ورود به دهه 1970 و ایجاد قوانین جدید و سیاست‌های سازمانی، تصمیم بر آن شد که نام SEMA با تغییری اساسی به “اتحادیه بازار ابزارآلات تخصصی” تغییر یابد تا کلمه “سرعت” به کار رفته در نام این نمایشگاه برای آن‌ها دردسرساز نشود.

در نتیجه امروز با بیش از نیم قرن سابقه در برگزاری این نمایشگاه، سما محل گرد هم آمدن مجموعه بزرگی متشکل از بیش از شش هزار شرکت تولید کننده قطعات بازار جانبی (افتر مارکت/After Market)، قطعات اصلی خودروسازان (OEM معروف به قطعات خط تولید)، شبکه توزیع ابزارآلات تخصصی، متخصصین خودرویی در زمینه تیونینگ و بازسازی خودروهای کلاسیک، نمایشگاه‌دارهای خودرویی، نصاب انواع قطعات خودرویی، تعمیرکارها، خرده فروش‌ها و رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو است. جالب آن‌که شرکت در این نمایشگاه عظیم که از سال 1977 در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شهر لاس وگاس در ایالت نوادا برگزار می‌شود، به روی عوام باز نیست و حضور در آن نیازمند ثبت نام و دریافت دعوتنامه پیش از شرکت در نمایشگاه است. این نمایشگاه حیاتی از سال 1998 تاکنون به صورت سالانه رشد چشمگیری دارد و رکوردهای مختلفی را به ثبت می‌رساند. امروزه این نمایشگاه در بیش از 90 هزار متر مربع، با حضور بیش از 60 هزار خریدار تخصصی، 3 هزار خبرنگار حوزه خودرو، معرفی بیش از 2 هزار ابزار و قطعات جدید، بیش از 2 هزار غرفه‌دار در بیش از 11 هزار غرفه مجزا برگزار می‌شود که در مجموع 150 هزار فرد فعال در زمینه خودرو را در محیطی کاملا تخصصی گرد‌ هم می‌آورد تا این صنعت بی‌انتها را وسعت بیشتر بخشند.

 

نمایشگاه خودرو سما 2019

نمایشگاه سما و کرونا

نمایشگاه سما جولانگاه تیونرها، خودروسازان و تولید کنندگان قطعات تخصصی صنعت خودرو و نمایشگاهی غیرقابل چشم‌پوشی است. اما متاسفانه با فراگیری کووید- 19 (ویروس کرونا) در سراسر جهان، مسئولان برگزاری نمایشگاه سما سال 2020 از مردادماه جاری اعلام کردند که نمایشگاه امسال بدون حضور هیچ شرکت کننده‌ای و تنها از طریق آنلاین و به صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد. از این رو نام سما 2020 (SEMA 2020) به منظور همخوانی بیشتر با شرایط برگزاری، به سما 360 (SEMA 360) تغییر پیدا کرد تا بیانگر پوشش کامل و همه‌ جانبه این نمایشگاه مهم از طریق رسانه‌های اجتماعی و به صورت مجازی باشد. طبق گفته مقامات ارشد سما، عدم برگزاری این نمایشگاه به صورت حضوری و از طریق مجازی، در تاریخ بیش از نیم قرن این نمایشگاه بی‌سابقه است.

پوشش خبری خودرو 45

علاقه‌مندان صنعت خودرو می‌توانند به منظور آگاهی از مهم‌ترین رویدادهای سما 360 مرتبط با صنعت خودرو داخل، با خودرو 45 همراه شوند. نمایشگاه سما 2020 امسال با نام سما 360 از روز دوشنبه، دوم آبان‌ماه تا روز جمعه، ششم آبان‌ماه جاری برگزار خواهد شد و بلاگ خودرو 45 از امروز تا پایان هفته اخبار مربوط به این نمایشگاه مهم و در ارتباط با صنعت خودرو داخلی کشور را پوشش خواهد داد.

 

 

نویسنده: شهاب انیسی