یکه تازی خودروهای مفهومی در نمایشگاه خودرو پکن 2020

۱۶ مهر ۱۳۹۹ یکه تازی خودروهای مفهومی در نمایشگاه خودرو پکن 2020

بدون شک طرفداران دنیای وسیع و پهناور ماشین‌ها، با نمایشگاه خودروی پکن که یکی از معروف‌ترین و البته قابل اعتمادترین نمایشگاه‌های خودرویی است، آشنایی دارند. این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه خودروی دیترویت و دیگر ایونت‌های خودرویی، به صورت سالیانه برگزار می‌شود امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و پاندمی که بر روی صنایع مختلف جهان، از جمله صنعت خودروسازی را فرا گرفته است، تقریبا تمامی نمایشگاه‌های خودرویی کنسل شدند.

 

در سال جاری، تولیدات خودرو به دلیل محدودیت‌های ایمنی اعلام شده، وقفه‌ای نسبتا طولانی مدت را تجربه کرد. با این حال، در برخی از نقاط جهان، از جمله چین، اوضاع رو بهبود است. بنابراین نمایشگاه پکن تنها رویدادی بود که در زیر سایه این پاندمی برگزار شد. نکته قابل توجه، حضور نسبتا پررنگ برخی از برندها در این رویداد بود که به رونمایی از مدل‌های مفهومی دیوانه کننده و ماشین‌های بسیار جذاب و لوکس منجر شد. در این مطلب، 14 محصولی که در این نمایشگاه رونمایی شدند را بررسی می‌کنیم.

 

بیوک اِلِکترا  (Buick Electra)

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد بیوک در این رویداد، رونمایی از الکترا بود. الکترای جذاب و دوست داشتنی، یک شاسی بلند تمام الکتریک با 538 اسب بخار قدرت و طیفی برابر 410 مایل است. این دختر دوست داشتنی، از یکی از پیشرانه‌های GM، یعنی التیوم (Ultium) بهره می‌برد.

آن طور که به نظر می‌رسد، قرار است مدل هامر (GM Hummer) نیز به موتور مجهز شود. کادیلاک لیریک (Cadillac Lyriq)، یکی دیگر از محصولاتی است که به کمک این موتور حرکت می‌کند.

 

بیوک اِلِکترا  (Buick Electra)

شورولت مِنلو  (Chevrolet Menlo)

مدت‌ها بود که خبر تولد یک شِوی تمام الکتریک جدید و رقیبی سرسخت برای مدل هامر، گوشه و کنار خبرگزاری‌های خودرویی را پر کرده بود. حالا در این نمایشگاه، از این مدل رمزآلود و البته زیبا رونمایی شد. شورولت منلو که طیف سرعتی برابر 250 مایل دارد، هم اکنون در بازار چین قابل تهیه است. این مدل از شوی بولت (Chevy Bolt) الکتریکی بزرگ‌تر بوده و در نتیجه فضای بار بییشتری هم دارد. نکته جالب این است که با توجه به جثه بزرگ‌ترش نسبت به بولت، قیمت کمتری دارد.

 

شورولت مِنلو  (Chevrolet Menlo)

فوتون   (Foton G9)

فوتون برندی است که تا همین امسال، برای کامیون‌های تجاری و لوازم و تجهیزات کشاورزی شناخته می‌شد. حالا این برند تصمیم گرفته است با تولید پیک‌آپ‌های بزرگ، به بازار چین وارد شود. آن‌ها برای کسب محبوبیت، مدل G9 خود را شبیه به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار، یعنی سیزدهمین نسل فورد F-150 (Ford F-150) طراحی کرده‌اند. از قرار معلوم این محصول به سه پیشرانه مختلف ارائه خواهد شد.

 

فوتون   (Foton G9)

 

گریت وال و مدل مفهومی فیوچریست  (Great Wall Motors Futurist)

شاید بر خلاف نامش که فیوچریست (آینده نگر) نام دارد، بهتر باشد این مدل را یک خودروی تمام الکتریکی که از گذشته به امروز سفر کرده است بدانیم. طراحی این مدل به طرز جال و قابل توجهی شبیه به خودروهای قدیمی است. حتی رنگ آن هم خاص است. باتری‌های این سدان تمام الکتریکی بدون کبالت هستند و طیف سرعت 430 مایلی را برای راننده فراهم می‌کنند.

گریت وال و مدل مفهومی فیوچریست

مدل مفهومی هوندا شاسی بلند  (Honda SUV e)

در این نمایشگاه، هوندا یکی از برندهایی بود که از مدلی مفهومی رونمایی کرد. این مدل، شاسی بلند e نام دارد. از این شاسی بلند تمام الکتریک، برای بازار چین رونمایی شد. چرخ‌های بزرگ، عدم وجود جلوپنجره و لوگوی بزرگ هوندا، از ویژگی‌های بارز این محصول خوش قیافه و جدید است. با اینکه مدل مفهومی تنها دو در داشت، اما انتظار می‌رود که محصول نهایی، چهار در ورودی داشته باشد.

 

مدل مفهومی هوندا شاسی بلند

هانگکی (Hongqi E-HS9)

شاید در نگاه اول تصور کنید که با یکی از محصولات لوکس برند لینکن مواجه شده‌اید، اما اینطور نیست. در واقع، این مدل محصولی لاکچری از یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان چینی، یعنی هانگکی است. این برند حدودا 62 سال سن دارد. E-HS9 که شباهت زیادی به خودروهای برون شهری آمریکایی دارد، توانسته به گران قیمت‌ترین محصول بازار خود، یعنی بازار چین، تبدیل شود. این ماشین الکتریکی بزرگ که موتوری دوگانه دارد، تقریبا هم اندازه مرسدس-بنز GLS (Mercedes-Benz GLS) است. برخی معتقد هستند که این محصول، بیشتر به رادیاتورهای اواخر دوران ویکتوریایی شباهت دارد تا یک ماشین!

 

مدل مفهومی هانگکی

مدل مفهومی هانگکی  (Hongqi 2.0)

برند هانگکی در کنار مدلE-HS9، از مدل مفهومی یک مینی‌بوس خودران نیز رونمایی کرد که شباهت زیادی به تستر دارد. درهای شیشه‌ای بزرگ به محض تشخیص حضور مسافر، مانند درهای شیشه‌ای اتوماتیک باز می‌شوند. در داخل، تنها دو صندلی برای نشستن و فضای نسبتا زیادی برای ایستادن وجود دارد.

هانگکی

هانگسَنگ دلفین  (Hongsang Dolphin SS)

شوی C1 (Chevy C1) که در سال 1958 تولید شد، در واقع چهار عدد چراغ جلو داشت و 290 اسب بخار خود را از یک موتور V8 تامین می‌کرد. در رویداد اخیر، مدل چینی معرفی شد که شباهت زیادی به این شوی قدیمی دارد. البته که این مدل، یک کوپه پلاگین هیبرید است. پیشرانه‌های هانگسنگ دلفین SS را یک موتور توربوشارژ 1.5 لیتری گازوئیلی و یک موتور الکتریکی تشکیل می‌دهد.

 

هانگسَنگ دلفین

مدل مفهومی هوآوی شفاف  (Huawei Transparent)

هوآوی با حضور در این نمایشگاه نشان داد که نه تنها در زمینه گوشی‌های هوشمند حرفی برای زدن دارد، بلکه برای ورود به صنعت خودروسازی هم نقشه‌های جالبی کشیده است. این مدل مفهومی کاملا شفاف، الکتریکی بوده و دو پیشرانه دارد. تکنولوژی‌های تعبیه شده، همگی از ماژول‌های هوآوی هستند.

مدل مفهومی هوآوی شفاف

 

کیوی‌گوگو  (Kiwigogo A-One)

هدف کیوی‌گوگو، به تصویر کشیدن دنیایی بدون قطار، اتوبوس و حتی اسکوتر است، دنیایی که در آن شهروندان به راحتی در یک چشم به هم زدن می‌توانند پرواز کنند. این محصول دقیقا شبیه به یک خودرو نیست. آنطور که معلوم اس، این شبه ماشین با سرعتی برابر با 45 مایل بر ساعت دارد. شاید کارآگاه گجت از پرواز/رانندگی با A-One لذت ببرد.

 

کیوی‌گوگو

مدل مفهومی نِتا یوریکا 03

نتا امیدوار است با رونمایی و تولید یوریکا 03، بتواند پوز کمپانی تسلا (Tesla) و باتری‌های قدرتمندش را به خاک بمالد. یوریکا به گونه‌ای طراحی شده است طیفی معادل با 500 مایل داشته باشد. متاسفانه مدل مفهومی رونمایی شده در نمایشگاه، اطلاعات زیادی از فضا و طراحی داخلی آن به دست ما نمی‌دهد. بدون شک طراحی بیرونی آن نماد خودرویی از آینده است. آینه بغل‌های یوریکا دیجیتالی و چراغ‌های آن LED هستند.

 

مدل مفهومی نِتا یوریکا 03

اورا  (Ora GT)

اورا GT که یک ماشین الکتریکی جمع و جور و وچک است، تقریبا اندازه‌ای برابر یا فیات 500X (Fiat 500X)  دارد. همچنین در نگاه اول انگار خواهر دوقلوی مینی کوپر (Mini Cooper) است. در این رویداد محصولات زیادی ار اورا به چشم می‌خورد، اما هیچ کدام نتوانستند به اندازه GT، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنند.

 

اورا  (Ora GT)

پل‌استار پریسِپت  (Polestar Precept)

پریسپت کم کم برای ورود به دنیای واقعی (مرحله تولید) آماده می‌شود. کمپانی پل‌استار اعلام کرد که پایگاهی جداگانه برای ساخت این محصول جالب در نظر گرفته است و تولید آن از سپتامبر سال جاری آغاز شد.

 

پل‌استار پریسِپت

وُیا (Voyah iFree)

ویا برندی چینی و لاکچری است که در واقع صاحب اصلی آن، کمپانی دانگفِنگ (Dongfeng Motor) محسوب می‌شود. این مدل دومین مدل مفهومی ویا است و اندازه و ظاهرش می‌توان حدس زد که در کابین، سه ردیف صندلی داشته باشد. این مدل یکی از پرافتخارترین مدل‌های نمایشگاه پکن امسال بود، چرا که بر خلاف بسیاری از محصولات دیگر، طراحی اصیل و خلاقانه داشت. هنوز اطلاعاتی از سرعت، قدرت پیشرانه و قیمت این مدل در دسترس نیست.

 

وُیا

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

منبع: https://www.caranddriver.com/news/gmp34238715/2020-beijing-auto-show-cars/