راه های افزایش عمر لاستیک خودرو

۱۰ مهر ۱۴۰۰ راه های افزایش عمر لاستیک خودرو

عمر مفید لاستیک خودرو موضوعی است که نمی‌توان برای آن، تاریخ مشخصی در نظر گرفت. طبق اعلام تعدادی از خودروسازی‌ها، این زمان حدود شش سال و برخی دیگر، ۱۰ سال است. البته پس از سه یا چهار سال اول و بعد از آن به صورت دوره‌ای، وضعیت آن‌ها باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود که تایرها همچنان قابلیت بهره‌وری دارند یا نه؟ از طرفی هم، این رقم به دلیل نحوه نگهداری بد یا رانندگی‌های طولانی، حتی تا سه یا چهار سال هم می‌تواند؛ پایین‌تر بیاید.

با توجه به تجربه رانندگی افراد در سطح دنیا و تمام تاریخ انقضای اعلام شده، زمان دقیقی برای عمر مفید لاستیک خودرو، قابل پیش‌بینی نیست. باور غلطی در میان مردم هست که می‌گوید: «سن تایر ماشین تنها با وضعیت آج، قابل تشخیص است»؛ اما تاریخ انقضای آن به عوامل متعددی بستگی دارد که هر یک، تاثیر خود را می‌گذارند و عمر لاستیک را تا چندین سال کم‌تر یا بیشتر می‌کنند.

مواردی مانند گرما و نور آفتاب، هوای شرجی، نحوه نگهداری از تایر زاپاس، فشار باد، آج لاستیک، شرایط و تعداد پنچرگیری در تغییر تاریخ انقضای این قطعه مهم در رابطه مستقیم قرار دارند. ما در این مطلب، روش‌های افزایش عمر مفید لاستیک خودرو را برای شما شرح دادیم تا با کمک آن‌ها، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و امنیت خود را بالا ببرید.

تاثیر فشار باد بر عمر لاستیک خودرو

 فشار باد لاستیک

فشار باد استاندارد تایر، درست کنار در راننده و روی یک برچسب قرار گرفته است. البته اگر برچسبی در آن محل وجود نداشت؛ باید به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه کنید. برخی خودروها توسط سازنده‌شان در نسخه‌های مختلف یا با رینگ و لاستیک‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند؛ در نتیجه، فشار باد آن‌ها با هم فرق دارد. پس هنگام مطالعه دفترچه، میزان باد مخصوص وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید و باد چهار تایر را متناسب با آن، تنظیم کنید.

لاستیک پس از شروع رانندگی، گرم شده و فشار آن متناسب با حرارت، افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، میزان باد اعلامی توسط شرکت برای هوای سرد تعیین شده تا با حرکت خودرو و گرم‌شدن تایرها به فشار باد مطلوب برسد. بنابراین بسیار دقت کنید که برای آماده سازی خودرو در زمستان و یا حتی در فصول گرم سال، میزان باد در حدی باشد که حین رانندگی به درجه استاندارد برسد تا عمر مفید لاستیک ماشین بیشتر شود.

اهمیت فشار باد مناسب در تایر چیست؟

میزان باد مناسب، رابطه مستقیمی با ایمنی ماشین و سرنشینان آن دارد. در صورتی که فشار باد، کم‌تر یا بیشتر از حد معمول باشد؛ لاستیک تحت فشار قرار گرفته و با ترکیدن یا پنچر شدن، امنیت پایین می‌آید و حتی امکان تصادف هم وجود دارد. این موضوع علاوه بر آسیب رسیدن به تایر، سواری خودرو را سخت و مصرف سوخت را بیشتر خواهد کرد.

 تاثیر بار اضافه بر کاهش عمر مفید تایر

بار سنگین ماشین

اگر قصد حمل بار اضافه با اتومبیل خود دارید؛ حتما به دفترچه راهنمای آن مراجعه و شرایط را با دقت بررسی کنید. بعضی از خودروسازان برای اینکه لاستیک، آسیبی نبیند؛ توصیه می‌کنند که فشار باد متفاوتی را بر تایرهای جلو و عقب اعمال کنید تا تعادل آن‌ها حفظ شود.

نکته مهم: در خصوص تنظیم باد متفاوت برای لاستیک‌های جلو و عقب، بدون مطالعه دفترچه هیچ اقدامی نکنید؛ زیرا شرایط انواع خودروها با هم فرق دارد.

 تاثیر تنظیم بودن باد تایر بر عمر لاستیک

تنظیم چرخ خودرو

چهار چرخ خودرو باید در راستای یکسان با محور اصلی و در زاویه مناسب قرار گیرند. اگر چرخ‌ها به درستی تنظیم نشده باشند؛ تایر چرخی که در سطح پایین‌تری قرار دارد، به روی زمین کشیده می‌شود. در نتیجه علاوه بر کاهش عمر مفید لاستیک مورد نظر، مصرف سوخت هم بالا می‌رود. فراموش نکنید که فرمان و چرخ‌ها را در هر 25 هزار کیلومتر مسافت، باید تنظیم کنید.

نحوه تنظیم لاستیک خودروها

برای این هدف در جاده یا محلی که سطح آن به طور کامل صاف است؛ شروع به رانندگی با سرعت کم کنید. سپس فرمان را کم‌کم رها کنید؛ اگر چرخ‌ها تنظیم باشند، فرمان به هیچ جهتی کشیده نمی‌شود.

مراقبت از لاستیک زاپاس

جهت نگهداری تایری که قصد استفاده از آن را ندارید؛ برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر مفید لاستیک، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • در صورتی که لاستیک را روی رینگ قرار داده‌اید؛ جهت پیش‌گیری از ترک خوردگی، فشار باد آن را به میزان 15 psi تنظیم کنید.
  • از موتورهای الکتریکی که اوزون تولید می‌کنند، دور نگه‌دارید.
  • در معرض محیطی که هیدرو کربن منتشر می‌شود، قرار ندهید.
  • در محیطی پاکیزه، به دور از نور مستقیم و گرما انبار کنید.
  • آن را به حالت عمودی روی دیوار نگهداری کنید.

جابه‌جا کردن لاستیک‌های جلو و عقب

تعویض لاستیک خودرو

تایرهای جلو به دلیل آن‌که هنگام دور زدن ماشین، فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ زودتر از عقبی‌ها، آج خود را از دست داده و به اصطلاح ساییده می‌شوند. این میزان در خودروهایی که اکسل جلو هستند، بسیار بیشتر هم اتفاق می‌افتد.

با توجه به تعریف بالا، بهترین کار این است که در هر۱۰ هزار کیلومتری که ماشین‌تان حرکت می‌کند؛ تایرهای جلو و عقب آن را با هم جابه‌جا کنید. در غیر این صورت، عمر مفید لاستیک‌های جلو خودرو کمتر و عقبی‌ها، بیشتر می‌شود. بهتر است که از هر چهار تایر به درستی نگهداری کنید که همزمان، نیاز به تعویض داشته باشند.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45