معامله خودروهای لوکس در بازار

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ معامله خودروهای لوکس در بازار

خرید و فروش خودرو یکی از داغ‌ترین معاملات در تمام بازارهای دنیا است. آسانی و سختی معاملات خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد.

گرچه خودروهای اقتصادی نیازهای روزمره را برطرف می‌کنند اما خودروهای لوکس هم طرفداران خودشان را دارند. ولی معامله این خودروها به سادگی خودروهای اقتصادی نیست. از این رو پیش از فروش خودرو کارکرده و یا صفر لوکس باید نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

کدام خودروها لوکس هستند؟

در دنیا تعریف دقیقی از خودروی لوکس وجود ندارد. باید معیارهای مختلفی را کنار هم سنجید تا بتوان به یک خودرو لقب لوکس را اختصاص داد. قیمت، آپشن‌های رفاهی، برند، حجم موتور و… از عواملی هستند که در کنار یکدیگر می‌توانند دسته یک خودرو را از اقتصادی به لوکس تغییر دهند.

ارزش گذاری خودروهای لوکس

با ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ ناگهان شاهد جهشی بزرگ در قیمت این دسته از خودروها بودیم. طبیعتا با بالا رفتن عجیب قیمت خودروهای لوکس، از تعداد کسانی که توانایی خرید آن‌ها را داشتند، کاسته شد. نوسانات نرخ ارز نیز هر بار شوک تازه‌ای به این بازار وارد می‌کرد.

این عوامل در کنار یکدیگر سبب شد تا معادلات معامله خودروهای لوکس پیچیدگی‌های خاص و متفاوت خود را داشته باشد و ارزش‌گذاری این خودروها را کمی متفاوت کند.

اهمیت سلامت فنی و ظاهری

وضعیت فنی و ظاهری خودروهای لوکس اهمیت بالایی در تعیین قیمت آن دارد. در فرآیند خرید و فروش خودروهای لوکس همانند سایر خودروها، عواملی همچون فرسودگی، کارکرد، سلامت فنی موتور و…. از جمله مواردی است که حتما باید توسط کارشناسان خبره انجام بگیرد.

رنگ‌شدگی بدنه هم از مواردی است که به شدت در قیمت خودرو موثر است. حتی جایگاه رنگ‌گذاری‌شده هم حائز اهمیت و در قیمت‌گذاری تاثیر‌گذار است. به عنوان مثال رنگ‌شدگی قسمت جلویی خودرو به نسبت رنگ‌شدگی اطراف خودرو تاثیر بیشتری در کاهش قیمت این خودروها می‌گذارد.

آپشن‌های اصل

خودروهای لوکس آپشن‌های متفاوتی دارند. تنوع این آپشن‌ها می‌تواند در قیمت خودروهای لوکس تاثیرگذار باشند. امکانات بیشتر در خودروهای لوکس به معنای بالا رفتن قیمت خودرو خواهد بود.

اما نکته حائز اهمیت در این میان، توجه به اصل بودن آپشن‌های نصب شده خودروی وارداتی است. چرا که ممکن است در ظاهر خودرویی فول آپشن باشد اما در حقیقت این آپشن‌ها به صورت تقلبی و در داخل کشور نصب شده باشند.

توجه به دفترچه راهنما خودرو و معرفی خودرو و آپشن‌های آن‌ها می‌تواند برای تشخیص اصل بودن یا نبودن آپشن‌ها کمک‌کننده باشد.

معامله خودروهای لوکس از نظر حقوقی

در حال حاضر سند منقول اصالتی ندارد و از شهریورماه ۱۳۹۹ برگ سبز خودرو حکم سند قطعی خودرو را دارد و نیازی نیست دفترخانه‌ها سند رسمی را جابه‌جا کنند.

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز هنگام معامله خودروهای لوکس، برگه گمرکی یا فاکتور فروش است. در صورتی که فردی شخصا خودرویی را وارد کشور کرده باشد، ارائه این برگه هنگام فروش خودرو ضروری است. اگر خودرویی توسط یک شرکت وارد شده باشد، فاکتور فروش را به خریدار ارائه می‌دهد.

مالیات خودروهای لوکس

تقریبا از اواخر سال ۱۳۹۹، زمزمه‌های اخذ مالیات از خودروهای لوکس شنیده می‌شد. اما اجرایی شدن این موضوع چند ماه به طول انجامید. سرانجام دی ماه ۱۴۰۰ دریافت مالیات از صاحبان خودروهای لوکس اجرا شد.

در سال ۱۴۰۱، با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، نرخ مالیات بر خودروهای لوکس مشخص شده است. این مالیات بر اساس مجموع ارزش خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی که در اختیار اشخاص حقیقی، خانواده و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور سرپرست خانوار قرار دارد، تعیین شده است.

  • خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نخواهد شد.
  • تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان: یک درصد
  • تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان: ۲ درصد
  • تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان: ۳ درصد
  • نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان: ۴ درصد
  • مالیات خودروهای وارداتی بر اساس ارزش گمرکی آنها محاسبه می‌شود.

در نهایت در معامله تمام خودروها، باید به تمامی نکات درج شده در قرارداد توجه کرد تا همه توافق‌های انجام شده میان دو طرف در آن قید شود. پرداخت‌های مالی نیز باید به صورت دقیق در مبایعه‌نامه ذکر شود. چه این مبادلات مالی به صورت نقدی، کارت به کارت یا چکی انجام و یک رسید و کپی از همه این مراحل انتقال وجه برای خود تهیه شود.

نحوه معامله خودروهای لوکس

• معامله خودروهای لوکس تفاوتی با خودروهای اقتصادی ندارد و برای خرید و فروش این خودروها باید همان روند معامله خودروهای عادی را طی کرد.
• تعویض پلاک خودرو لوکس دقیقا مانند تعویض پلاک خودروهای دیگر است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا