نکات مهم در خرید خودرو دست دوم

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ نکات مهم در خرید خودرو دست دوم

خرید خودرو دست دوم نسبت به انواع اتومبیل صفر در بازار ایران و حتی جهان، رونق بسیاری دارد و افراد به دلایل مختلف، بیشتر تمایل به این نوع معامله‌ها دارند. قیمت پایین ماشین کارکرده، مهم‌ترین علتی است که توجه افراد را به سمت معامله وسیله نقلیه به این شکل جلب می‌کند.

البته خرید ماشین دست دوم، همیشه سودآور نیست و گاهی افراد را حتی دچار ضررهای بسیار هم می‌کند. متاسفانه بسیاری از فروشندگان، سعی بر پنهان‌کردن نقص‌های اتومبیل دارند و از روش‌های مختلفی جهت گمراه‌کردن خریدار استفاده می‌کنند. در این میان، شما هستید که به عنوان متقاضی، باید به چند نکته مهم در معامله خودرو کارکرده توجه کرده تا معامله امنی را تجربه کنید یا به عبارتی دچار ضررهای مالی و حتی جانی نشوید.

رعایت موارد ضروری هنگام خرید خودرو کارکرده

اگر قصد خرید ماشین دست دوم دارید؛ توصیه می‌کنیم که به تمام موارد زیر دقت کرده و آن را از هر لحاظ، مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که اتومبیل مدنظر از چک لیستی که شامل نکات زیر می‌شود، نمره خوبی کسب کند و با معامله آن، تجربه موفقی کسب خواهید کرد.

1.       کارکرد خودرو

میزان کارکرد هر ماشینی، ارتباط مستقیمی با عمر مفید آن دارد. به نظر شما در قیاس بین یک خودرو مدل سال 98 که حدود 20 هزار کیلومتر کار کرده با اتومبیل مدل سال 97 که فقط 15 هزار کیلومتر با آن رانندگی شده، کدام یک عمر مفید‌تری دارند؟ بله درسته که سال ساخت، یکی از موارد مهم در تعیین قیمت و سلامت وسیله نقلیه است. اما به احتمال زیاد خرید ماشینی که بیش از حد استاندارد، کارکرد سالیانه داشته؛ نسبت به گزینه‌ای که سال ساخت آن بیشتر است، اما حداقل کارکرد را داشته؛ ارجحیت ندارد.

نکته: کارکرد استاندارد یک اتومبیل سواری به صورت سالیانه، حدود 15 تا 20 هزار کیلومتر است.

2.     قیمت خرید ماشین کارکرده

مبلغ خودرو دست دوم بر اساس موارد زیادی مشخص می‌شود که بیشتر آن‌ها در نکات همین مقاله ذکر شده است؛ البته وضعیت روز بازار هم بی‌تاثیر نیست. فقط فراموش نکنید، قیمت پایین گاهی به دلیل وجود ایرادات زیاد موجود در آن وسیله نقلیه است که بعدها، هزینه‌های زیادی را برای شما به بار خواهد آورد.

 

نکات خرید خودرو دست دوم

3.    دریافت و کنترل مدارک

مدارک شناسایی شخص فروشنده، برگ سبز، بیمه نامه، برگ عدم خلافی، کارت شناسایی خودرو و سند را از مالک دریافت کرده و سپس، تمام موارد زیر را چک کنید:

  • مدت اعتبار بیمه نامه، گزینه‌ای مهم و تاثیرگذار در تعیین مبلغ خرید خودرو دست دوم است. اگر مدت زمان کمی از تاریخ اتمام آن مانده باشد؛ شما می‌توانید، قیمت ماشین را کمی پایین بیاورید.
  • برگه عدم خلافی که نشان‌دهنده تسویه جرائم اتومبیل است را حتما از فروشنده دریافت کنید؛ زیرا مسئولیت این مورد، کاملا بر عهده مالک است.
  • شماره شاسی و پیشرانه را از روی پلاک نصب‌شده در ماشین کارکرده خوانده؛ سپس با کارت و سند خودرو مطابقت دهید که تفاوتی نداشته باشند.
  • باید تمامی سندهای انتقال خودرو (در صورتی که اتومبیل چند دست فروخته شده باشد) را از فروشنده دریافت کنید؛ با دقت، بررسی کرده و از اصالت آن‌ها مطمئن شوید.
  • مشخصات فروشنده (نام، شماره ملی و گواهینامه) را با سند، کارت ماشین و بیمه نامه تطابق دهید.

4.    کارشناسی فنی خودرو دست دوم

Alt: کارشناسی فنی خودرو دست دوم

تحت هیچ شرایطی، ماشین دست دومی که کارشناسی فنی و ظاهری نشده را خریداری نکنید. در این بررسی، شما باید از یک متخصص مورد اعتماد کمک بگیرید تا اتومبیل را از هر نظری کارشناسی کند.

مواردی مانند دود کردن ماشین، جوش آوردن، واشر سرسیلندر سوخته، صفحه کلاچ خراب، جلوبندی معیوب، ایرادات سیستم ترمز، کشیده‌شدن خودرو به یک سمت حین رانندگی، سیستم برق معیوب، ایرادات موجود در نشانگرها و چراغ‌ها از بررسی‌هایی است که در کارشناسی فنی انجام می‌شود. به عبارتی کارشناس وضعیت پیشرانه را از جوانب مختلف، مورد بررسی قرار می‌دهد.

5.    کارشناسی رنگ و بدنه ماشین کارکرده

با کارشناسی رنگ و بدنه دقیق، شما می‌توانید؛ اطلاعات کامل در خصوص آن‌چه بر ماشین گذشته را کسب کنید. در این شیوه بررسی، شخص کارشناس با کمک ابزارها و تکیه بر مهارت خود، تمام قسمت‌‌های بدنه را بررسی می‌کند تا متوجه هر گونه صافکاری یا رنگ روی آن شود. اطلاعاتی که از این بررسی به دست می‌آید؛ نشان‌دهنده عمق تصادفات و در نتیجه، تعیین‌کننده قیمت آن است.

6.     تست سرعت اتومبیل

با ماشین مورد نظر در سرعت‌های متفاوت، رانندگی کرده و به صداها، سرعت و ثبات فرمان توجه کنید. به خصوص در سربالایی‌ها به شتاب آن، توجه کنید تا برای سرعت گرفتن نیازی به فشار زیاد پدال گاز نباشد و به اصلاح خودرو کم بیاورد.

در حرکت بعدی، اتومبیل را در دنده سه قرار دهید و به آرامی، پای خود را از روی کلاچ برداید. در صورتی که ماشین، گاز خورد و به حرکت خود ادامه داد، صفحه کلاچ دارای ایراد است؛ اما اگر خاموش شد، مشکلی وجود ندارد.

 

کارشناسی فنی خودرو دست دوم

در آخر توصیه می‌شود که در خرید خودرو دست دوم، بسیار دقت کنید و تمام موارد ذکر شده را تک به تک، مورد بررسی قرار دهید. بهتر است که برای قیمت‌گذاری ماشین کارکرده، تنها به سال ساخت و کارکرد آن توجه نکنید و بدانید که این موضوع، کاری پیچیده و کاملا وابسته به تمام مواردی است که در متن بالا به آن‌ها اشاره کردیم. حتی ممکن است با بررسی این موارد، شما به این نتیجه برسید که وسیله نقلیه مورد نظر، مناسب شما نبوده و باید به سراغ اتومبیل کارکرده دیگری بروید.

 

نویسنده: شیوا فاضلی