نکات فروش خودروی کارکرده

۹ دی ۱۴۰۰ نکات فروش خودروی کارکرده

فروش خودرو دست دوم در بازار آدابی دارد. به بیان بهتر برای فروش این کالا باید به نکات مهمی توجه شود تا معامله‌ای بدون زیان داشته باشید. توصیه فعالان بازار خودرو آن است که ۱۰ نکته مهم در خصوص فروش خودرو کارکرده خود در بازار مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی وضعیت قیمت

اولین گام، آشنایی با محدوده قیمت‌گذاری است. به این معنی که با آگاهی از وضعیت قیمت روز خودرو بتوانید قیمت مناسب برای خودرو خود پیدا کنید.

از خودتان بپرسید که آیا فروش ماشین کارکرده شما با توجه به مدل، سال ساخت و میزان کارکرد آن، سخت است یا دشوار؟

به بیان دیگر دانستن این نکته بسیار مهم است که آیا ماشین شما در لیست خودروهای کارکرده پر طرفدار است؟ در این‌باره یک فرمول ساده وجود دارد. خودروهایی که جمع‌وجور هستند و اتاق سدان دارند، در بازار خودرو محبوبیت زیادی دارند.

فارغ از قدیمی یا جدید بودن خودرو شما، اگر در این گروه قرار دارید، بدانید خودرو شما شانس زیادی برای فروش فوری در بازار دارد.

ایجاد راهی برای رقابت

پس از بررسی‌هایی که روی وضعیت بازار انجام دادید، قدم بعدی آن است که به دنبال ایجاد رقابت باشید. شما حالا از یک نکته بسیار مهم آگاه هستید: محدوده قیمتی ماشین خود را می‌دانید.

پس در این مرحله باید بر اساس مدل، کارکرد، رنگ و سایر آپشن‌ها یک قیمت نهایی برای خودرو خود در نظر بگیرید.

برای قیمت‌گذاری همیشه استنثنی هم وجود دارد. به یاد داشته باشید قیمت خودرو خود را به گونه‌ای اعلام کنید فضای مناسبی برای چانه زنی هم وجود داشته باشد. یعنی بتوانید عددی را برای تخفیف هم در نظر بگیرید. پس هنگام فروش خودرو دست دوم، قیمت را کمی بالاتر از مبلغی که در نهایت حاضر به دریافت آن هستید در نظر بگیرید.

توجه به ظاهر خودرو

ظاهر خودرو شما حتی اگر شیک نیست باید آراسته و تمیز باشد. چرا که ظاهر اولین چیزی است که مشتری می‌بیند. وقتی مردم به قصد خرید خودرو به شما مراجعه می‌کنند، اینکه آنها در همان لحظه اول قصد خرید پیدا بکنند یا نکنند به اولین برخورد آنها با خودرو بستگی دارد. اگر شما می‌خواهید که اولین نگاه مثبت باشد، پس باید خودرو تان را تا حدی که مقدور است جذاب و دوست داشتتنی نشان دهید. بنابراین باید مطمئن باشید که ماشین شما کاملا تمیز است.

پیش از فروش ماشین (مخصوصا اگر قصد فروش آنی خودرو خود را توسط شرکت‌های فعال در حوزه فروش فوری خودرو دارید)، حتما آن را کارواش ببرید. صندلی‌ها و فضای داخل خودرو را هم حتما  تمیز کنید.

حتما مطمئن شوید که ماشین از نظر فنی در سلامت کامل باشد. برای مثال وقتی ماشین روشن است، صدای عجیبی شنیده نمی‌شود. اگر صداهایی مثل تق تق کردن، خراشیده شدن، ساییده شدن و یا مواردی از این دست در خودرو وجود دارد، حتما آنها را شناسایی و برطرف کنید.

تبلیغ مناسب

در این گام، پروسه آگهی ماشین دست دوم را آغاز کنید. خبر خوب آنکه دیگر لازم نیست به شیوه سنتی در روزنامه آگهی کنید و یا ماشین خود را کنار خیابان بفروشید. این روزها فروش آنی خودرو با بهره‌گیری از سایت‌ فروش خودرو امکانپذیر است.

امروزه فروش آنلاین خودرو روال معاملات خودرویی را تغییر داده است. وارد سایت آنلاین شوید، مشخصات خودرو خود را درج کرده و باقی مراحل را به کارشناسان بسپارید. این شیوه بسیار منطقی است، چرا که زمان شما را هدر نمی‌دهد؛ زیرا محدودیت جغرافیایی ندارند و شما از هر نقطه کشور می‌توانید به همه تبیلغ‌ها دسترسی داشته باشید. علاوه بر این شما می‌توانید یک یا چند تصویر واقعی از خودرویی که قصد فروش آن را دارید، به نمایش بگذارید.

مشاهده عکس خودرو کارکرده هنگام خرید خودروهای دست دوم، نقش مهم و زیادی در بالا رفتن شانس فروش خودرو دارد.

انتخاب متن آگهی جذاب

اگر شما تصمیم بگیرید با استفاده از اپلیکیشن‌های مجازی خودرو خود را بفروشید، باید یک متن جذاب و خواندنی انتخاب کنید. در غیر اینصورت می‌توانید کار را به شرکت‌های فعال در زمینه فروش فوری خودرو بسپارید. به این مساله فکر کنید که با نوشتن متن آگهی در اصل چه نکته ویژه‌ای را قرار است برای مشتری توضیح دهید. متن باید کوتاه و پرمعنا باشد.

بررسی حضوری خودرو

موانع زیادی بر سر راه فروش ماشین کارکرده وجود دارد. اما اگر شما مشتری مناسبی پیدا کنید، نصف راه را رفته‌اید. در این مرحله یادتان باشد که حتما با خریدار خودرو خود یک قرار بگذارید تا به صورت حضوری ماشین را ببیند.

از هوش و ذکاوت خود استفاده کنید تا بتوانید یک ارزیابی اولیه و ذهنی از مخاطبی که در آن سوی تلفن هست انجام دهید. اگر احساس کردید که مشتری فرد سخت‌گیری است یا مشکل پسند است یا حتی به نظر شما کمی مرموز و مشکوک می‌آید، بهتر است از انجام معامله با او صرف نظر کنید و منتظر مشتری بعدی باشید.

مذاکره برای قیمت بالاتر

بعد از انجام شش موردی که در بالا توضیح داده شد، شما می‌توانید امیدوار باشید که موفق به فروش خودرو خود شده‌اید. مذاکره بر سر قیمت را بسیار جدی بگیرید و مکالمه خود را با اعتماد به نفس آغاز کنید.

وضعیت را مدیریت کنید

در بسیاری از مواقع ممکن است شما با خریدار خودرو کارکرده بر سر مواردی توافق داشته باشید. این شرایط را حفظ کنید و اجازه ندهید اختلاف نظر به وجود آید.

این مسئله می‌تواند باعث بروز اختلاف نظرهای زیادی شود، برای همین تا حد امکان سعی کنید در این موقعیت قرار نگیرید.

بهترین راهکار این است که قبل از فروختن ماشین دست دوم همه نکات مهم و ضروری از توجه به نکات فنی گرفته تا قیمت را مد نظر قرار دهید.

معامله را نهایی کنید

نحوه انتقال قطعی سند مالکیت خودرو بسیار مهم است. حتما با مشاوران حقوقی در این‌باره مشورت کنید. مراحل فروش خودرو در عین سادگی بسیار مهم است.

مرحله آخر؛ اقدامات پس از فروش

اگر ماشین کارکرده شما گارانتی داشته باشد، انتقال سند به فرد جدید باید به گونه‌ای طراحی شود که خریدار بتواند از مزایای ضمانت پس از فروش خودرو بهره‌مند شود.

به طور کلی پس از خرید خودرو توسط مشتریف چنانچه هرگونه خرابی و نقصی برای خودرو رخ دهد، این موضوع به شما ارتباطی پیدا نخواهد کرد.

بد نیست بدانید که از جمله مزایای مراجعه به کارشناس فنی و مکانیک خودرو این هست که شما اقدامات لازم و مورد نیاز را برای آسوده کردن خیال خودتان و مشتری انجام می‌دهید و دیگر نیازی نیست تا کار بیشتری انجام شود.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵