پیش از فروش خودرو چه کنیم؟

۸ تیر ۱۴۰۰ پیش از فروش خودرو چه کنیم؟

چه فاکتورها و نکاتی در فروش خودرو اهمیت دارد؟ این پرسش مهم و کاربردی، متداول‌ترین سوال دارندگان خودروهای کارکرده و دست دوم به شمار می‌رود.

پیش از این، مالکان خودروهای کارکرده، برای تبدیل ماشین خود به پول نقد باید هفته‌ها صبوری می‌کردند و در نهایت، و در بسیاری از موارد به ناچار، برای تامین نیاز فوری خود به نقدینگی، ماشین خود را زیر قیمت هم به فروش می‌رساندند. بماند که پیدا کردن مشتری نیز مصائب خود را داشت. اما حالا اوضاع شبیه به گذشته نیست. همه چیز فرق کرده و فروش فوری خودرو، این روزها حتی با چند کلیک ساده هم امکان‌پذیر است.

فروش خودرو با چند کلیک!

فروش فوری، چند سالی می‌شود که جایگاه خود را در بازار خودرو پیدا کرده است. در این چند سال واسطه‌هایی در بازار خودرو حضور پیدا کرده‌اند تا موجب ایجاد تعادل قیمت‌ها در بازار شوند.

این مساله را می‌توان از منظر دیگری هم توضیح داد. در ایران به دلیل صعودی شدن نرخ تورم تولید کننده، قیمت تمام شده تولید خودرو سال به سال رو به افزایش است. بدیهی است در این شرایط، موج افزایش قیمت خودروهای تولیدی از درب کارخانه به بازار خودروهای دست دوم هم برسد.

این نکته از آن جهت دارای اهمیت است که اعلام قیمت‌های پرت و سلیقه‌ای موجب زیان هر دو  طرف معامله خواهد شد. موضوعی که خودرو ۴۵، با حساسیت روی آن تمرکز کرده است، توجه به همه فاکتورهای اثر گذار در فروش خودروی دست دوم و کارکرده است.

مهار قیمت در بازار خودروهای دست دوم

در این شرایط کنترل قیمت‌ها در بازار خودروهای دست دوم و کار بسیار مشکلی است. اما نه زمانی کار به دست حرفه‌ای‌های فروش خودرو سپرده شود.

نکته قابل تامل در این‌باره آن است که بدانیم، چه فاکتورهای مهمی در فروش خودرو باید مد نظر قرار گرفته شود؟

آداب فروش ماشین کارکرده و دست دوم

حوالی دهه 70 یا هشتاد، فروش ماشین کارکرده و دست‌‌دوم یکی از دشوارترین کارها برای صاحبان خودرو بود. برای مثال، مالک خودرو مجبور بود برای پیدا کردن مشتری، ساعت‌ها در گرما و سرما بماند!

در نهایت هم بدون آنکه موفق به فروش خودروی خود شده باشد، روز بعد همین روند را تکرار کند. «شیان»، «عبدل آباد»، «چیتگر» نام‌هایی  آشنا برای آن افرادی است که حتی یک بار قصد فروش ماشین کارکرده خود را داشتند.

دست‌اندرکاران بازار خود بارها به شهروندان هشدار داده‌اند که مراقب کلاهبردارهایی که قصد فروش یا خرید خودروی کارکرده شما را دارند باشید. به کرات سودجویی غیر قابل جبرانی اتفاق افتاده است.

کارشناسی قیمت خودروهای کارکرده

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در فروش خودروهای کارکرده، کشف قیمت‌های کارشناسی است. این نکته بسیار مهم، شاید از فرط تکرار لوث شده باشد که قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده از دو جهت دارای اهمیت است. اول آنکه، موجب جلوگیری از جو روانی تورم و ممانعت از اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای می‌شود. نکته دوم آن که با اعلام قیمت کارشناسی نه فروشنده ضرر می‌کند و نه خریدار .

امنیت در معامله؛ یک فاکتور اساسی

در این‌باره باید شفاف حرف زد. فردی که قرار است یک خودروی کارکرده و در اصطلاح دست دوم را کارشناسی و قیمت‌گذاری کند، باید به همه مسائل حقوقی فروش خودرو، از جمله استعلام خلافی، نقل و انتقال سند و نکات ریز و درشتی از این دست، آگاه باشد. همه این موارد در کنار یکدیگر که قرار می‌گیرند، مانند تکه‌های یک پازل، موجب دسترسی به فاکتور مهم «امنیت در معامله»، می‌شوند.

این امنیت با فروش خودروی دست دوم کنار خیابان یا حتی فروختن به دوست و آشنا ایجاد نمی‌شود. اما خودرو ۴۵، به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امنیت لازم برای فروش خودروی کار کرده را ایجاد خواهد کرد.

 نقدشوندگی آسان

حتما می‌دانید که خودرو ۴۵، فقط در ۴۵ دقیقه  ماشین دست دوم شما را تبدیل به پول نقد می‌کند. بدیهی است که این رفتار، نمونه روشن ارزش‌گذاری به وقت و  زمان مشتری است. همان نکته‌ای که از آن به عنوان مشتری مداری یاد می‌شود.

در نظرسنجی‌ها آمده است درصد قابل توجهی از افرادی  قصد فروش فوری خودروی کارکرده و دست دوم خود را دارند، قرار است نقدینگی به دست آمده از این محل را  جای دیگری هزینه کنند. از این رو عامل سرعت در فروش ماشین دست دوم بسیار مهم است.

آمادگی ۲۴ ساعته برای پاسخگویی به مشتری

پاسخگو بودن، در کنار ایجاد فضای امن برای فروش خودرو، سرعت در معامله و کشف قیمت کارشناسی، یکی دیگر از ارکان مهم در تعریف مشتری‌مداری است.

بیراه نیست اگر بگوییم، تا سال‌های گذشته، پاسخگویی مستمر، حلقه مفقوده احترام به مشتری در ایران بود. اما به نظر می‌رسد گسترش ارتباطات این فضا را تا حد قابل قبول و یا حتی راضی‌کننده‌ای تغییر داده است. از همین رو، خودرو ۴۵، در طول ۲۴ ساعت آماده پاسخگویی به مشتریان و رفع  ابهام آنهاست.

فروش فوری خودرو

 دسترسی آسان، رمز یک معامله بدون زیان

طی سال‌های گذشته، فروش خودروی کارکرده و دست دوم، هفته‌ها از مالک خودرو زمان می‌برد. این طولانی شدن، ممکن بود در قیمت‌گذاری خودرو تاثیر گذار باشد. توضیح روشنی برای این گفته وجود دارد.

در ایران به دلیل تورم فزاینده، قیمت کالاهای سرمایه‌ای به سرعت در حال تغییر است. ممکن است قیمت خودرویی که امروز ۲۰۰ میلیون تومان کشف شده باشد (عدد فرضی است)، ماه آینده به ۲۵۰ میلیون تومان برسد. با این توضیح می‌توان فهمید که دسترسی آسان به واسطه‌ای که بتواند ماشین دست دوم شما را به قیمت روز و در کوتاهترین زمان ممکن بفروشد تا چه اندازه دارای اهمیت است.

این روزها که بیش از ۸ هزار نمایشگاه خودرو در زمینه فروش خودرو فعالیت می‌کنند، تشخیص اینکه کدام نمایشگاه می‌تواند همه فاکتورهای مهم در فروش خودروی کارکرده را برای ما فراهم کند،دشوار و در برخی موارد غیر ممکن است.

آمارها چه می‌گوید؟

آمارها می‌گوید روزانه بیش از ۱۴ هزار خودرو در کشور معامله می‌شود. از این رو می‌توان  دریافت که آن روزها بیش از هر زمان دیگری، مالکان خودرو نیاز به نقدشوندگی سرمایه خود دارند.

به نظر می‌رسد، بهترین پیشنهاد این است که خودروی کارکرده خود را کنار خیابان نفروش. با خودرو ۴۵،امن، سریع و آسان بفروش .

این فقط یک شعار ساده نیست. دستیابی به نکات مهم فروش خودرو می‌‌تواند چندان هم دشوار و دور از انتظار نباشد. اگر برای رسیدن به این فاکتورها از سوی فروشندگان خودرو حساسیت نشان داده شود، آن زمان است که دست سودجویان از بازار خودرو کوتاه خواهد شد. بی‌تعارف، بازار خودرو  سال‌هاست روی دست لالان می‌چرخد!

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45

فروش فوری خودرو