بررسی مشخصات فنی نیسان قشقایی e-Power مدل ۲۰۲۳

۱ فروردین ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی نیسان قشقایی e-Power مدل ۲۰۲۳

چند روز پیش، نسخه‌ای خاص از نیسان قشقایی که باید آن را یکی از استراتژیک‌ترین محصولات این شرکت بدانیم، معرفی شد. نسخه‌ ای مجهز به سیستم حرکتی e-Power نیسان که حرکت آن فقط به صورت تمام برقی است. این خودرو یک نمونه هیبریدی از آخرین نسل نیسان قشقایی به شمار می‌آید که یک موتور الکتریکی پرقدرت در کنار یک پیشرانه درون‌سوز، ویژگی‌های خاصی به این خودرو داده است.

نیسان قشقایی در سال ۲۰۰۶ معرفی شده و تا به امروز، سه نسل از آن روی کار آمده است. این خودرو یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی در اروپا است و از این نظر، آن را تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازیگران این شرکت در اروپا و دنیا کرده است. نسل فعلی نیسان قشقایی در فوریه سال ۲۰۲۱ معرفی شد و جدا از خبر حذف پیشرانه دیزلی و معرفی پیشرانه‌های جدید برای این خودرو، وعده‌هایی مبنی بر عرضه آن به صورت هیبریدی در سال آینده نیز داده شد.

مزایا و معایب

+ ظاهر مدرن و امروزی

+ موتور برقی پرقدرت

+ مصرف سوخت بسیار پایین

+ آلایندگی اندک

+ امکانات رفاهی و ایمنی خوب

– عدم امکان حرکت با موتور درونسوز

مشخصات فنی

نیسان قشقایی e-Power از یک مجموعه هیبریدی بهره می‌برد. پیشرانه درون‌سوز و بنزینی ۱.۵ لیتری این خودرو به قدرت ۱۵۶ اسب بخار، به منظور شارژ باتری‌ها برای راه انداختن موتور الکتریکی ۱۹۰ اسب بخاری آن است. این وضعیت اجازه کار با کمترین دور موتور را به موتور بنزینی می‌دهد چرا که در مواقعی که به آن نیاز نیست، فقط برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌شود. در این سیستم امکان حرکت با موتور بنزینی و یا کار کردن همزمان موتور برقی و بنزینی به منظور حرکت دادن خودرو وجود ندارد. به این ترتیب این خودرو آلایندگی بسیار کمی دارد و مصرف سوخت آن نیز اندک است چرا که فقط برای شارژ باتری‌ها و گردش ژنراتور از آن استفاده خواهد شد.

سیستم هیبریدی این خودرو که می توان آن را در دیگر محصولات نیسان نیز دید، به نام E-power  شناخته می‌شود که شامل مجموعه‌ای باتری به همراه یک موتور برقی پرقدرت است و به خودرو امکان حرکت به شکل کاملا برقی و هیبریدی را می‌دهد. پیشرانه درون‌سوز این خودرو را نمی‌توان برای حرکت دادن آن استفاده کرد و تنها وظیفه آن، گردش ژنراتور به منظور تولید برق برای شارژ باتری‌های این خودرو است. از نکات جالب و البته منفی این خودرو، عدم امکان شارژ آن به وسیله ایستگاه‌های شارژ است و باتری‌ها فقط با موتور درون‌سوز شارژ می‌شوند. سیستم پدال گاز در این خودرو، E-pedal نام دارد که کاهش و افزایش سرعت و نحوه شتاب گرفتن خودرو دقیقا متناسب با مقدار نیروی وارده به آن و چگونگی اعمال نیرو به پدال است. البته که این سیستم امکان رانندگی فقط با یک پدال را ممکن می کند. چرا که با برداشتن پا از روی پدال گاز، کاهش شتابی برابر با ۰.۲ جی مثل یک ترمز گیری آرام اتفاق می‌افتد تا به این ترتیب در بسیاری از مواقع نیازی به ترمز گرفتن نیز نباشد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی هیبرید
حجم موتور ۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۳ / ۱۲
تنفس موتور توربوشارژر
حداکثر قدرت ۱۵۶ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن.متر
حداکثر قدرت موتور برقی ۱۸۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور موتور برقی ۳۳۰ نیوتن.متر
گیربکس اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت ۴.۴۳ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور سایز متوسط
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۲۵ میلیمتر
عرض ۱۸۸۳ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۳۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۶۶ میلیمتر
وزن خالص حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۰۴ لیتر قابل افزایش تا ۱۵۹۳ لیتر
حجم باک سوخت ۶۵ لیتر
قطر رینگ ۱۷ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی نیسان قشقایی E-power

تفاوت نسخه هیبریدی با مدل معمولی قشقایی فقط در اختلاف اندکی در نمای جلو است. زیر در موتور و بالای جلوپنجره، یک نوار مشکی رنگ دیده می‌شود که در نسخه‌های دیگر قشقایی نیست. این خودرو روی پلتفرم CMF-C ساخته شده است که به صورت مشترک برای رنو، نیسان و میتسوبیشی استفاده می‌شود. به‌کارگیری فولاد سبک در کنار طراحی پیشرفته، باعث شده است تا در عین کاهش وزن، استحکام بیشتری نیز داشته باشد که به همین علت در تست‌های ایمنی و تصادف، بهترین نمرات را کسب کرده است.
اعضای تیم طراحی این خودرو از شعبه طراحی نیسان در اروپا هستند که این رویه در دو نسل قبلی این خودرو نیز وجود داشت. در این نسل از یک طراحی مدرن و جذاب با استفاده از زبان طراحی محصولات جدید نیسان استفاده شده است که نمای جذاب جلو در کنار پنجره‌های کوچک جانبی و البته فاصله محوری که از نسل قبلی بیشتر است، چهره‌ای تهاجمی و خشن را به این کراس‌اوور می‌دهد. قشقایی جدید در ۱۱ رنگ اصلی بدنه و پنج رنگ برای قسمت بالای اتاق عرضه می‌شود.

طراحی داخلی

کابین نیسان قشقایی E-power

نسل جدید قشقایی که از سال جاری عرضه شده است، به لطف افزایش فاصله محوری و بزرگ شدن ابعاد کابین، شاهد افزایش فضای داخلی است که منجر به آسایش بیشتر و راحتی سرنشینان می‌شود. ارگونومی در داخل کابین تا حد بالایی رعایت شده است و برای نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده از یک نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی در پشت فرمان و همچنین یک نمایشگر ۹ اینچی در وسط داشبورد به منظور استفاده از سیستم مالتی مدیا و سرگرمی استفاده  شده است. ضمن اینکه این خودرو از سیستم هدآپ دیسپلی ۱۰.۸ اینچی نیز بهره می‌برد که امروزه در بسیاری از خودروها دیده نمی‌شود.

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب ندارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت ندارد
چراغ روز دارد
چراغ بدرقه دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ دارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
استارت از راه دور ندارد
تهویه اتوماتیک ندارد
تهویه سرنشینان عقب ندارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
گرم‌کن صندلی عقب ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
گرم‌کن شیشه عقب دارد
پانوراما دارد
سانروف ندارد

قیمت نیسان قشقایی e-Power در بازار

نمای عقب نیسان قشقایی E-power

قشقایی یکی از مهم‌ترین محصولات نیسان است که از سال ۲۰۰۶ تا امروز به فروش بیش از ۵ میلیون دستگاه رسیده و سهم زیادی از این فروش را در بازار اروپا به دست آورده است. از این‌رو مدیران شرکت نیسان علاقه ندارند تا به این راحتی، بازار خود را با انبوه زیادی از کراس‌اوورهای اروپایی و آسیایی که حالا با تولیدات ارزان‌قیمت چینی نیز تهدید می‌شود، تقسیم کنند. به همین خاطر در نسل جدید قشقایی سنگ تمام گذاشته‌اند و حالا با رونمایی از سیستم e-power در این خودرو که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های هیبریدی دنیاست، برگ برنده دیگری رو کرده‌اند. پیش‌بینی می شود با توجه به فروکش کردن بیماری کرونا در دنیا که باعث لطمه زدن به تمام صنایع از جمله خودروسازی شد و البته با معرفی نسل جدید نیسان قشقایی و نسخه هیبریدی این خودرو، فروش قشقایی که در سال‌های اخیر به طور مدام در اروپا، چین و آمریکای شمالی رو به کاهش گذاشته است، دوباره صعودی شود. برای خرید خودرو جدید نیسان قشقایی، باید پول بیشتری نسبت به بقیه مدل‌ها بپردازید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی