بررسی مشخصات فنی فولگس واگن ID.3

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی فولگس واگن ID.3

فولکس واگن ID.3 خودرویی هاچبک و کامپکت برقی است که قصد دارد راهی به بازار خودروهای پرفروش پیدا کند. این خودرو اولین مدل سری برقی ID است که در کلاس مدل‌های بیتل (قورباغه‌ای) و گلف ساخته می‌شود. طبق برنامه‌ای که مدیران فولکس واگن چیده‌اند، ID.3 به فروش میلیون دستگاهی، مانند مدل‌های هاچبک پرفروش این خودروساز دست خواهد یافت.

برای دستیابی به این هدف، فولکس واگن ID.3 باید به قدری عملکرد خوبی داشته باشد که مالکان و خریداران گلف را از بازار خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی جلب کند. با این حال، مدیران این شرکت آلمانی، با اطمینان کامل چشم به روزهای آینده دوخته‌اند و ۸ میلیارد دلار را صرف توسعه خودروهای برقی سری ID کرده‌اند.

 

نمای جلوی فولکس واگن ID.3

بدنه و نمای خارجی

طراحی بدنه فولکس واگن ID.3 تقریبا شبیه به مدل مفهومی سال ۲۰۱۶ است. چراغ‌های جلو، طرح لانه زنبوری روی سپر جلو و در عقب سیاه رنگ از مدل مفهومی به جا مانده است.

کاپوت این خودرو به دلیل انطباق با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی طول بیشتر پیدا کرده است. طراحان فولکس واگن برای اینکه طول کاپوت را شبیه به مدل مفهومی بسازند، صفحه پلاستیکی مشکی رنگی در بالای کاپوت قرار داده‌اند تا طول آن کوتاه‌تر به نظر برسد.

طول فولکس واگن ID.3 ۴،۲۶۱ میلیمتر و عرضش ۱،۸۰۹ میلیمتر است و فقط ۲۳ میلیمتر درازتر و ۲۰ میلیمتر پهن‌تر از گلف MK8 خواهد بود اما فاصله بین دو محور به ۲۷۶۵ میلیمتر، یعنی ۱۴۵ میلیمتر بیشتر از هاچبک‌های معمولی می‌رسد. ارتفاع خودرو هم به دلیل قرار گرفتن باتری‌ها در کف خودرو، ۶۰ میلیمتر از گلف بلندتر است.

طرح لانه زنبوری در انتهای خودرو نیز دیده می‌شود و یک باله پهن روی در عقب و یک باله کوسه‌ای روی سقف فولکس واگن ID.3 قرار گرفته است.

خودرو دو رنگ طراحی شده است، نیمه بالایی از انتهای کاپوت تا پایین در عقب به رنگ مشکی  و نیمه پایینی هم دارای رنگ متفاوتی است. فقط بخش پایینی درها و پایین سپر عقب و جلو  به رنگ طوسی دیده می‌شود.

 

نمای عقب فولکس واگن ID.3

پیشرانه و مشخصات فنی

فولکس واگن ID.3 اولین محصولی است روی پلتفرم جدید MEB ساخته می‌شود. این پلتفرم برای خودروهای تمام برقی و دیفرانسیل عقب طراحی شده و به زودی خودروهای جدید فولکس واگن، سئات، اشکودا و آئودی نیز بر اساس این پلتفرم عرضه می‌شود.

پیشرانه برقی این هاچبک ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با استفاده از این پیشرانه، ID.3 در طی ۷.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. جعبه دنده تک سرعته و دیفرانسیل عقب این امکان را ایجاد می‌کند تا خودرو به نرمی حرکت کند و با فشردن پدال گاز ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد شود.

موتور کاملا بی سر و صدا و ساکت است و در کابین هیچ صدایی از موتور شنیده نمی‌شود. با وجود وزن ۱۷۰۰ کیلوگرمی، نمی‌توان از فولکس واگن ID.3 انتظار داشت تا مثل خودروهای اسپرت واکنش نشان دهد.

دو مدل باتری ۵۸ و ۷۷ کیوواتی برای این هاچبک برقی در نظر گرفته شده است. بُرد فولکس واگن ID.3 با باتری ۵۸ کیلوواتی به ۴۱۸ کیلومتر و با باتری ۷۷ کیلوواتی به ۵۴۱ کیلومتر می‌رسد.

این خودرو را می‌توان با سه نوع شارژر، شارژ کرد. نوع اول، شارژر ۷.۲ کیلوواتی، برای استفاده در منزل است که برای شارژ کامل باتری به ۹ ساعت زمان نیاز دارد. شارژر ۵۰ کیلوواتی که ایستگاه‌های شارژ، ادارات و مراکز عمومی نصب می‌شود، ۱ ساعته باتری را شارژ می‌کند. شارژر ۱۰۰ کیلوواتی هم برای مدل‌های رده بالای فولکس واگن ID.3 در نظر گرفته شده که مدت زمان شارژ باتری را به ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

 

پدال گاز و ترمز فواکس واگن جدید

کابین و طراحی داخلی

کابین فولکس واگن ID.3 به صورت مینیمال طراحی شده و مجموعه‌ای مدرن و دیجیتالی است تا با پیشرانه برقی هماهنگ باشد. البته بعضی از قطعات کابین از پلاستیک‌های ارزان‌قیمت ساخته شده است.

چراغ LED، سنسور پارک جلو و عقب، استارت بدون کلید، کنترل آب و هوا و صندلی‌های گرم‌شونده جلو از تجهیزات استاندارد ID.3 است. با خرید مدل‌های بالاتر می‌توان از سانروف پانوراما، دوربین دید عقب و سیستم پیشرفته صوتی نیز بهره برد.

سیستم اطلاعات و سرگرمی این هاچبک برقی لمسی است و از یک نمایشگر ۱۰ اینچی استفاده می‌کند. از طریق این نمایشگر می‌توان به اپل کارپلی، اندروید اتو و ناوبری ماهواره‌ای دسترسی داشت و یک پد شارژر بی‌سیم هم تلفن همراه هوشمند را شارژ می‌کند.

فولکس واگن ID.3 دارای پنج در است و بلافاصله بعد از سوار شدن متوجه فضای بزرگ‌تر آن نسبت به گلف خواهید شد.

کابین و داشبرد فولکس واگن ID.3

هاچبک برقی، جانشین فولکس قورباغه‌ای

فولکس واگن ID.3 هاچبک برقی است که فولکس واگن برای علاقمندان به مدل‌های بیتل (قورباغه‌ای) و گلف طراحی کرده است. قیمت این خودرو از ۳۳ هزار دلار شروع می‌شود و به ۴۰ هزار دلار می‌رسد. ID.3 خودرویی جمع و جور و با امکانات کافی است که می‌تواند یک رانندگی ساده و آسان را فراهم کند.

دوربین دید عقب در زیر نشان فولکس واگن

دوربین دید عقب در زیر نشان فولکس واگن

 

نمایشگر لمسی فولکس واگن ID.3

نمایشگر لمسی

 

نویسنده: میلاد قزللو

 

فروش فوری خودرو کارکرده