بررسی مشخصات فنی ایران خودرو TF21

۱ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی ایران خودرو TF21

ایران خودرو در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ خبر از طراحی و تولید یک خودرو ملی جدید داد و مدیران این خودروسازی اعلام کردند که محصول جدید جایگزین پژو ۲۰۶ خواهد بود. این خودرو که فعلا با نام ایران خودرو TF21 شناخته می‌شود، در ۲۶ مهر ۱۴۰۱ رونمایی شد. این محصول روی پلتفرم P200 ساخته شده و دارای ابعاد و اندازه‌ای مشابه هاچبک‌های مونتاژی فرانسوی ایران خودرو است و با قیمتی مشابه، جایگزین آنها خواهد شد.

مزایا و معایب

+ قیمت اقتصادی

طراحی ظاهری نه‌چندان جالب

مشخصات فنی

بر اساس اطلاعاتی که گروه خودروسازی ایران خودرو منتشر کرده، سری اول TF21 با پیشرانه TU5P (پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانی‌شده EC5 پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شده و همین طور نسخه بهینه‌سازی‌شده و ارتقایافته TU5 است که قبلا در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.

پیشرانه TU5 پلاس می‌تواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن.متر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن.متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت خودرو موتور TU5P به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و در ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه، ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند.

با توجه به اینکه ایران خودرو TF21 در سگمنت B قرار دارد، مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر، حدود ۷ لیتر خواهد بود.

به دلیل اینکه ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU5 را حذف کند و به جای آن پیشرانه‌های جدیدتر و کم‌مصرف‌تر را جایگزین کند، سری دوم TF21 با موتور ملی IK3 تولید خواهد شد.

موتور IK3 سه سیلندر در دو نوع KP5 با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن.متر و نوع KP2 با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتن.متر طراحی و تولید می‌شود.

محصول جدید خودروساز داخلی در سه تیپ پایه، میانی و لوکس روانه بازار خواهد شد که از نظر امکانات و تجهیزات با هم تفاوت دارند. کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، سنسور نور، سنسور باران، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سانروف آپشن‌هایی است که در تیپ لوکس ایران خودرو TF21 استفاده می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۰ – ۱۱۵ اسب بخار

گشتاور

۱۴۴ – ۱۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

۵ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

—–

سرعت

—–

مصرف سوخت

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک کراس

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

—–

عرض

—–

ارتفاع

—–

فاصله محورها

—–

وزن خالص

—–

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

—–

حجم مخزن سوخت

—–

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی ایران خودرو TF21

ایران خودرو TF21 ماشینی با بدنه هاچبک و هاچبک کراس است که روی پلتفرم P200 ساخته شده و ابعاد و اندازه‌ای مشابه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ دارد.

خودرو ملی جدید دارای ظاهر جعبه‌ای است و طراحان سعی کرده‌اند ماشینی با شکل و شمایل مدرن ارائه دهند. ایران خودرو TF21 دارای ظاهر جعبه‌ای است و شباهت زیادی به کیا سول دارد که این شباهت‌ها را می‌توان در شکل و شمایل جعبه‌ای، جلوپنجره باریک، ورودی بزرگ هوا و بدنه دو رنگ دید.

هرچند سعی شده ایران خودرو TF21 ظاهر مدرنی داشته باشد، اما مه‌شکن‌های گرد روی سپر جلو و چراغ‌های نیمه دایره بزرگ عقب چندان جالب به نظر نمی‌رسد. آن طور که مدیران ایران خودرو اعلام کرده‌اند، طراحی این خودرو ۳۲ میلیارد تومان هزینه داشته است. خودرویی که رونمایی شده نمونه اولیه است و احتمالا نسخه تولیدی دچار تغییراتی می‌شود.

طراحی داخلی

کابین ایران خودرو TF21

به دلیل اینکه نسخه پروتوتایپ ایران خودرو TF21 رونمایی شده، خبرنگاران و کارشناسان نتوانستند طراحی داخلی را به صورت مستقیم مشاهده کنند، ولی خودروساز داخلی تصویری از کابین را منتشر کرده است.

کابین ایران خودرو TF21 نمایی ساده و مینیمال دارد و ترکیبی از امکانات قدیمی و جدید است. چهار دریچه تهویه شش‌ضلعی روی داشبرد دیده می‌شود و یک نمایشگر لمسی بالای داشبرد سوار شده است. جلوی راننده غربیلک فرمان با دکمه‌های کنترلی و کیلومترشمار آنالوگ قرار دارد.

ایران خودرو TF21 در بازار

نمای عقب ایران خودرو TF21

ایران خودرو TF21 فعلا با همین نام شناخته می‌شود و نسخه تولیدی مثل دیگر محصولات شامل رانا، تارا و ری ‌را با اسمی که به حرف «ا» ختم می‌شود، معرفی خواهد شد. هاچبک کراس داخلی، دومین محصول ایران خودرو است که در سال ۱۴۰۱ رونمایی شده و طبق گفته مدیران شرکت، خرید خودرو جدید ملی با قیمت ۱۸۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ امکان‌پذیر خواهد بود. ماشین TF21 جایگزین پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ می‌شود و با رنو ساندرو استپ وی، کوییک و اطلس رقابت خواهد کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو