بعد از اپل و هواوی، آیفون‌ساز چینی هم خودروساز شد

۱۴ اسفند ۱۳۹۹ بعد از اپل و هواوی، آیفون‌ساز چینی هم خودروساز شد

هر وقت که کلمه آیفون را می‌خوانیم و یا می‌شنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت آرم این شرکت و استیو جابز می‌رود. اما سال‌هاست که تلفن همراه آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، بلکه کارخانه‌ای چینی وظیفه تولید و ساخت این دستگاه‌های گران‌قیمت را برعهده دارد.

شرکت فاکسکان که تلفن‌های همراه آیفون را در کشور چین تولید می‌کند، با فیسکر، خودروساز آمریکایی، قرارداد همکاری امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، این دو شرکت اقدام به تولید خودرو برقی خواهند کرد.

محصول مشترک آیفون‌ساز چینی و خودروساز آمریکایی

خودرو فیسکر و فاکسکان

طرح اولیه خودرو مشترک فیسکر و فاکسکان

هنریک فیسکر، یکی از بهترین طراحان خودرو دنیا است که طرح‌های زیبا و جذابی مثل بی ام و Z8 و استون مارتین V8 ونتیج را به ثمر رسانده است. او با همکاری برنارد کولر شرکت خودروسازی فیسکر را راه‌اندازی و تاسیس کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ ورشکسته شد. با این حال، فیسکر مالکیت نشان و لوگوی شرکت را نگه داشت و دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶، شرکت فیسکر اینک را پایه‌گذاری کرد.

در حال حاضر، این شرکت مشغول کار بر روی خودرو فیسکر اوشن است و اواخر سال گذشته نیز خبر از عرضه یک خودرو جدید داده بود. در حالی که هنوز اطلاعات دقیقی از خودرو کوپه چهار در فیسکر منتشر نشده، این خودروساز آمریکایی اعلام کرده قصد دارد اتومبیل جدید دیگری را تولید کند.

نکته مهم خبر اینجاست که این خودرو جدید با همکاری فاکسکان، تولیدکننده تلفن‌های همراه آیفون اپل طراحی می‌شود. فیسکر در سال ۲۵۰ هزار دستگاه از این خودرو جدید را تولید خواهد کرد و این اتفاق با کمک غول صنعتی چین انجام می‌شود.

پروژه مشترک این دو شرکت، پیر (PEAR – Personal Electric Automotive Revolution) به معنای «انقلاب خودرو برقی شخصی» نام‌گذاری شده است.

نمای داخلی اط طرح اولیه خودروی مشترک فیسکر و فاکسکان

محصول مشترک آیفون‌ساز چینی

فیسکر هیجان زیادی برای این پروژه مشترک و ساخت خودرو با همکاری فاکسکان دارد و می‌گوید: «پروژه پیر دو شرکت همفکر و همکار را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد، شرکت‌هایی که سعی دارند تا ارزش جدیدی را زمینه کاری سنتی خود ایجاد کنند. خودروی جدیدی که می‌سازیم مرزهای اجتماعی را خواهد شکست و ترکیبی از فناوری پیشرفته، طراحی مناسب، نوآوری و ارزشمندی اقتصادی را به مشتریان ارائه می‌دهد و ما هم متعهد می‌شویم تا پایدارترین خودرو جهان را عرضه کنیم.»

یونگ وای لیو، مدیرعامل گروه فناوری فاکسکان هم عقید دارد که: «المان‌های اصلی موفقیت در بازار خودروهای برقی، پیشرانه برقی، سیستم کنترل الکتریکی و باتری است. شرکت ما دو مزیت عمده دارد، زنجیره تامین یکپارچه جهانی و بهترین تیم مدیریتی.» این همکاری می‌تواند برای هر دو طرف و به خصوص فیسکر ارزشمند باشد.

محصول مشترک آیفون‌ساز چینی چیست

از خودرو پروژه پیر فقط یک طرح اولیه ارائه شده اما فاکسکان اعلام کرده که این وسیله نقلیه ظرف مدت ۲۴ ماه تولید خواهد شد. جزئیات نهایی این طرح در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ (بهار ۱۴۰۰) ارائه می‌شود و آن طور که فیسکر می‌گوید دنیا را شگفت‌زده خواهد کرد.

نویسنده: میلاد قزللو