همکاری اپل و هیوندای، از شایعه تا واقعیت

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ همکاری اپل و هیوندای، از شایعه تا واقعیت

اپل و هیوندای به تازگی بیانه مشترکی را منتشر کرده‌اند که مطابق با آن این دو شرکت در حال گفتگو با یکدیگر به ‌منظور تولید خودروی الکتریکی هستند. این گفت و گو در مراحل اولیه قرار داشته و هنوز به نتیجه نرسیده است اما همین خبر نیز سبب شده که سهام هیوندای بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

پیش از این نیز شایعاتی از کمپانی اپل به گوش می‌رسید که قصد دارد اولین اتومبیل خودران خود را تولید کند. شایعه‌ای که البته بعدها با تایید مقامات اپل همراه شد. همین تاییدیه به تنهایی و بدون عرضه و معرفی محصول اولیه سبب شد که بسیاری پیش‌بینی کنند خودرو خودران اپل تمامی خودروسازان علی‌الخصوص تسلا را به چالش خواهد کشید.

حال شرکت هیوندای اعلام کرده است که شرکت اپل به دنبال مذاکره با این شرکت برای تولید Apple Car  است. هیوندای مدعی است که مذاکره میان این شرکت و اپل در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز هیچ تصمیم مشخصی گرفته نشده است. همین خبر به تنهایی و به سرعت تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها شده و سبب شده که سهام شرکت هیوندای بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

در ابتدا شایعاتی در این زمینه به گوش رسید که بیشتر در حوزه مرتبط با زنجیره تامین هیوندای بود. در نهایت هیوندای اعلام کرد که در مراحل ابتدایی مذاکره با اپل در خصوص تولید Apple Car قرار دارد و هنوز هیچ تصمیم مشخصی در این حوزه گرفته نشده است. این خودروساز کره‌ای چندین بار نیز بر روی این دیدگاه تاکید کرده است.

پیش از این شایعاتی به گوش رسید که حکایت از عرضه Apple Car تا سال ۲۰۲۴ داشت. جالب است بدانید هیوندای نیز قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ – ۲۰۲۳ سه خودروی الکتریکی را عرضه کند.

احتمالا همه‌گیری ویروس کرونا بر روی تاریخ‌های مطرح شده تاثیرگذار خواهد بود و دور از انتظار نیست که برنامه هر دو کمپانی یاد شده کمی جابجا شود.

یکی از شایعات مطرح شده در خصوص خودرو خودران اپل آن است که این خودرو به صورت مستقل توسط اپل ساخته نخواهد شد و اپل برای ساخت آن با بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه تکنولوژی و خودروسازی همکاری خواهد کرد.

به‌عنوان نمونه اپل برای تأمین برخی از قطعات فناوری خودران Apple Car از جمله سیستم‌های LiDAR از تأمین‌کنندگان شخص ثالث کمک خواهد گرفت. احتمالا هیوندای نیز در حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با رانندگی خودران به اپل کمک خواهد کرد.

البته در بازه‌ای از زمان نیز شایعاتی شنیده شد که اپل قصد ندارد به صورت مستقل نسبت به تولید Apple Car اقدام کند و تنها به محدوده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودروهای خودران ورود پیدا خواهد کرد که البته این شایعه نیز با خیز اپل برای تولید Apple Car به طور کلی تکذیب شد.

برنامه هیوندای در حوزه خودروهای خودران چیست؟

جدا از اپل هیوندای نیز تمرکز ویژه‌ای بر روی بازار خودروهای خودران و الکتریکی دارد. این خودروساز قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۱۰ درصد از بازار این دست از وسایل‌نقلیه را از آن خود کند. جالب است بدانید هیوندای به دنبال تولید خودروهای خودران با سطح ۴ و سطح ۵ از اختیار است. موفقیتی که هنوز تسلا نیز توانسته است به آن دست یابد.

هیوندای آزمایش عملی خودروهای خودران خود را به صورت عملی نیز آغاز کرده است. چندی پیش اخباری منتشر شد که مطابق با آن هیوندای با شهرداری سئول به توافق رسیده و قصد دارد که خودروهای خودران خود را در سطح پایتخت کره به صورت آزمایشی حرکت دهد.

با توجه به آنکه سئول یکی از شلوغ‌ترین مناطق جهان است آزمایش محصولات هیوندای در این شهر می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی محصولات بعدی هیوندای گذارد. این موضوع می‌تواند حتی به معنی بهبود کیفیت خودرو خودران اپل یا همان Apple Car نیز باشد.

مذاکره مجدد اپل و هیوندای-کیا؛ شایعه یا واقعیت؟

با اینکه مدت‌ها از اعلام همکاری این دو کمپانی بزرگ و البته خبر توقف مذاکرات آن‌ها می‌گذرد، هنوز هم اخباری مبنی بر احتمال توافق مجدد Apple و Hyundai-Kia به گوشمان می‌رسد.

داستان از جایی شروع شد که هیوندای اعلام کرد قصد دارد با اپل، غول تکنولوژی آمریکایی، برای ساخت Apple Car همکاری کند؛ اما چیزی نگذشت که در بیانیه‌ای اعلام شد این دو شرکت مهم در جلسات مذاکره با یک دیگر به نتیجه نرسیده اند.

علت توقف مذاکرات چه بود؟

شایعات پراکنده و مختلفی از علت بهم خوردن این همکاری تاریخ ساز می‌شنویم. برخی می‌گویند از آنجایی که کمپانی اپل به شدت راز دار و در برابر افشای اطلاعات و جزئیات محرمانه پروژه‌های خود محافظه کار است، نتوانست با هیوندای که موضع متفاوتی دارد توافق کند. گویا این کمپانی به هیچ وجه از درز کردن خبر ساخت اپل کار به بیرون توسط هیوندای، آن هم پیش از پیدا کردن شریکی قابل اعتماد، خوشش نیامده است. با توجه به قوانین سختگیرانه اپل در موارد مربوط به افشای اطلاعات، این یکی از محتمل‌ترین دلایل برای توقف روند مذاکرات اولیه بین آنهاست.

آیا هنوز امیدی وجود دارد؟

خوشبختانه هنوز بارقه‌هایی از امید جرقه می‌زند. طبق گفته‌های یک منبع کره‌ای، هنوز هم احتمال دارد کمپانی بزرگ Kia برای ساخت این محصول الکتریکی با اپل محبوب قراردادی امضا و آن را در مسیر ساخت اپل کار یاری کند، بنابراین هنوز محتمل است که این خودرو تا سال 2024 به مرحله تولید برسد. همین گزارش که هنوز از سوی هیچ یک از کمپانی‌های دخیل در این جنجال پر سر و صدا تایید یا تکذیب نشده است، باعث شد سهام کیا ناگهانی به اندازه 8.1 درصد افزایش پیدا کند.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شده است که سال گذشته، کیا و اپل قراردادی هشت قسمتی امضا کردند که بندی از آن به ساخت خودروهای الکتریکی مربوط می‌شد، بنابراین پروسه مذاکره برای ساخت اپل کار، هنوز به طور کامل متوقف نشده است.

منبع معتبر و آگاه به شرایط مذاکره این دو کمپانی به Chosun Biz گفته است: « حتی اگر مذاکرات ساخت این خودرو الکتریکی به نتیجه نرسد، باز هم زمینه‌های بسیاری برای همکاری وجود دارد؛ بنابراین ما هنوز هم به همکاری دو طرف با یکدیگر امیدواریم.»

نویسنده: زهرا ملکی- پرستو مهدی قلیخانی