همکاری تسلا و سامسونگ در تولید چیپ ‌های 5 نانو متری

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ همکاری تسلا و سامسونگ در تولید چیپ ‌های 5 نانو متری

کمپانی‌ بزرگ Tesla و شرکت تکنولوژی Samsung، تصمیم گرفته اند در زمینه تولید چیپ‌های 5 نانومتری مخصوصی در راستای گسترش فناوری خودران‌ها، با یکدیگر بیشتر از گذشته همکاری کنند. این در حالی است که چندی پیش شایعه شده بود ایلان ماسک قصد دارد با کمپانی اپل مشارکت کند.

قطعا در دورانی به سر می‌بریم که رویای خودروهایی که بدون دخالت راننده سرنشینان را به مقصد می‌رسانند، بیش از همیشه به واقعیت نزدیک و ملموس شده است. در حال حاضر، هر روز می‌بینیم و می‌شنویم که کمپانی‌های زیادی با اشتیاق فراوان در تلاش هستند تا با گسترش فعالیت، دانش و فناوری خود در این زمینه و پیشی گرفتن از دیگر رقبا، اولین کمپانی باشند که یک خودرو خودران به بازار ارائه می‌دهد. حتی در این میان، برندهایی مانند Apple و Google نیز به تکاپو افتاده‌اند، چه برسد به Tesla، Uber و دیگر کمپانی‌های بزرگ صنعت خودروسازی!

البته ما معتقدیم که در مسیر تحقق این تکنولوژی و اعمال آن روی خودروهای جدید، هنوز محدودیت‌های زیادی خودروسازان قدر دنیا را به چالش می‌کشند. بسیاری از نام‌ها شناخته شده و محبوب، هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌اند که یک خودران قابل اعتماد تولید کنند. با این حال، تسلا بین آن‌ها پیشرو است و با سرعت هرچه تمام‌تر می‌تازد.

البته به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، نمی‌توان این فناوری را «خودران» خواند چرا که هنوز به طور کامل وابسته به توجه و نظارت راننده است، اما شواهد و همکاری جدید این شرکت با کمپانی تکنولوژی و بزرگ کره‌ای سامسونگ، نشان می‌دهد که تسلا به زودی به مراحل خوب و موفقیت‌های قابل توجهی خواهد رسید. این غول خودروساز آمریکایی بی صبرانه در انتظار فرصتی مناسب برای طراحی، تولید و ارائه اولین خودران سطح 5 به بازار جهانی است. تسلا می‌خواهد اولین کمپانی باشد که یک خودران تمام و کمال می‌سازد. این کمپانی همیشه به دنبال «اول بودن» است.

جایگاه تسلا در صنعت خودران‌ها کجاست؟

اکثر محصولات این کمپانی از مدت‌ها پیش به این تکنولوژی مجهز هستند، البته نه به صورت بسیار پیشرفته و کامل. در حال حاضر ایلان ماسک و دیگر افراد تیم توسعه او به دنبال گسترش و توسعه سخت افزار HW4 هستند. از این سخت افزار می‌توان در پکیج‌های 4D FSD (Four-Dimensional Fully Autonomous Driving) یا «همان رانندگی اتوماتیک چهار بعدی» استفاده کرد. به همین دلیل، Tesla به همکاری سامسونگ برای تولید این چیپ‌های 5 نانومتری و تحقق رویایش نیاز دارد.

تیم توسعه و گسترش کمپانی بزرگ تسلا، به دنبال طراحی یک چارچوب مجهز به هوش مصنوعی پیچده است، چارچوبی که از طریق آن بتواند قابلیت‌های محصولات خودران‌ خود را بهبود ببخشد. البته این همکاری بحث جدیدی نیست. تا پیش از تصمیم تولید چیپ‌های پیشرفته‌تر، تسلا از ورژن 14 نانومتری آن‌ها استفاده می‌کرد. این چیپ‌های 14 نانومتری هم از محصولات سامسونگ هستند.

حالا به لطف گسترده‌تر شدن این همکاری مهم، سیستم‌های اطلاعات / سرگرمی محصولات تسلا از طیف گسترده‌ای از این چیپ‌ها به عنوان پردازنده، DDI، NPU و مدارهای امنیتی یک پارچه استفاده خواهند کرد. چیزی نمی‌گذرد تا این فناوری به تکنولوژی هسته‌ای و مهمی تبدیل شود. چیپ‌ 5 نانومتری سامسونگ-تسلا اطلاعات دریافتی از سنسور، نور و ارتباطات خودرو با محیط اطراف خود را به صفحه نمایش مخابره کرده و به خودرو این اجازه را می‌دهد تا بدون دخالت راننده در مسیر خود پیش رود.

سامسونگ و تولید چیپ‌

در حال حاضر، کمپانی Samsung روی پروژه چیپ‌های 5 نانومتری برای توسعه و پیش بردن خودران‌های تسلا کار می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که این فناوری به یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین استاندارهای صنعت در دنیا تبدیل شود. در واقع می‌توان گفت که حیات خودران‌ها به این تکنولوژی وابسته است.

از آنجایی که استفاده از چیپ‌های 3 نانومتری تا سال 2023 محقق نمی‌شود، فعلا ورژن دیگری از آن‌ها مسیر آینده این صنعت را روشن می‌کند. خوشبختانه هنوز سامسونگ در عرصه تولید این چیپ‌ها، رقیب آنچنان قدر و قدرتمندی ندارد.

 

تولید چیپ توسط سامسونگ

موضع دو طرف

متاسفانه هنوز اطلاعات بیشتری از این همکاری مهم و بزرگ در دسترس نیست، اما تا جایی که می‌دانیم، تسلا در این پروژه به دنبال مدرنیزه کردن تنظیمات خود است و سامسونگ روی ساخت و توسعه این چیپ‌ها تمرکز دارد. طرف کره‌ای این همکاری معتقد است که می‌تواند تحقیق و توسعه روی چیپ‌های 7 نانومتری را کنار بگذارد و یک راست سراغ نسل جدید آن‌ها برود تا Tesla هرچه سریع‌تر به موفقیت برسد. اگر سامسونگ از این پروژه سر بلند بیرون بیاید، می‌تواند به یکی از تامین‌کنندگان دائمی قطعات برای تسلا افسانه‌ای تبدیل شود.

 

منبع: gizchina

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

 

فروش فوری خودرو کارکرده