همکاری جیلی و غول اینترنت چین برای تولید خودروهای برقی

۲۶ دی ۱۳۹۹ همکاری جیلی و غول اینترنت چین برای تولید خودروهای برقی

خودروهای برقی پیشرفته‌ای با همکاری جیلی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی دنیا تولید خواهد شد. شرکت خودروسازی جیلی، مالک برندهای ولوو، لوتوس، LEVC و پولستار قصد دارد تا برای تولید و توسعه خودروهای برقی هوشمند و خودران با غول اینترنت چین، شرکت بایدو همکاری کند.

ساخت خودروهای برقی با پلتفرم جیلی و فناوری بایدو

شرکت اینترنتی چینی بایدو

بر اساس این قرارداد، بایدو شرکتی را برای تولید و توسعه وسایل نقلیه جدید تاسیس خواهد کرد و محصولات این شرکت با یک برند جدید به بازار عرضه خواهند شد. برای ساخت این خودروها از پلتفرم تمام برقی جیلی با نام «معماری تجربه پایدار» (SEA) استفاده می‌شود و تجهیزات این اتومبیل‌ها مثل دستیار راننده، اطلاعات و سرگرمی و مسیریابی توسط بایدو تولید می‌شوند.

همچنین این خودروساز چینی ابزارهای فنی و انسانی، شامل سیستم جدید ساخت خودروهای برقی را در اختیار غول اینترنتی بایدو قرار می‌دهد.

پلتفرم جدید جیلی با نام SPA در سال گذشته ارائه شد و خودروهای متعددی مانند اتومبیل‌های برقی ولوو، جیلی و برند لوکس لینک اند کو از آن بهره‌مند شدند. اولین مدل تولیدشده بر اساس این پلتفرم، کوپه شاسی‌بلند زیرو لیک اند کو است که اخیرا اولین تست‌های دینامیک را پشت سر گذاشته است.

طبق اظهارات مدیران جیلی، پلتفرم SEA قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز برای تولید اتومبیل‌های پیشرفته خودران را ارائه می‌دهد.

بایدو و توسعه سیستم‌های خودران

شرکت خودروسازی جیلی

هر چند بایدو به دلیل وجود موتور جستجوی خود معروف است و چهارمین وبسایت پربازدید جهان محسوب می‌شود، اما شرکت‌های زیرمجموعه غول اینترنت چین، از هشت سال پیش مشغول توسعه و تولید وسایل نقلیه خودران و فناوری‌های مربوطه هستند. سیستم‌های خودران که توسط شرکت آپولو توسعه پیدا کرده، در خودرو برقی جیلی بایدو به کار خواهد رفت و نرم‌افزار ناوبری بایدو مپز (Baidu Maps) هم در این اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابین لی، رئیس بایدو اعلام کرد که «مدت‌ها است شرکت توجه و تمرکز خود را معطوف به آینده خودروهای هوشمند کرده و همچنین در یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه هوش مصنوعی انجام داده تا بتواند محصولاتی جهانی در زمینه خدمات خودروهای خودران تولید کند.»

مدیرعامل بایدو در ادامه گفت: «خودروسازی جیلی دارای تجریبات و امکانات منحصر به فرد و ارزشمندی در زمینه طراحی، تولید و فروش خودروهای کم‌مصرف، مطمئن و ایمن است. ما باور داریم که ترکیب دانش بایدو در حوزه حمل و نقل هوشمند، خودروهای متصل و فناوری خودران با تخصص جیلی به عنوان تولیدکننده پیشرو در صنعت خودرو، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه وسایل نقلیه آینده شود.»

جیلی و بایدو هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا این همکاری استراتژیک فقط مختص به تحقیق و توسعه خودروهای برقی است و یا اینکه دامنه این شراکت گسترده‌تر خواهد شد. همکاری این دو شرکت چینی در سال ۲۰۱۹ و با هدف به‌کارگیری سیستم‌های هوش مصنوعی در صنعت خودرو آغاز شده است.

سابقه جیلی برای همکاری با غول‌های اینترنتی

این قرارداد اولین همکاری خودروسازی جیلی با یک شرکت اینترنتی محسوب نمی‌شود. با تولید خودرو برقی ولوو XC40، تمام خودروهای ولوو و پولستار به یک سیستم جدید اطلاعات و سرگرمی مجهز شدند که بر اساس اندروید گوگل طراحی شده و دارای قابلیت‌هایی مثل گوگل مپز داخلی است.

نویسنده: میلاد قزللو