همکاری جدید هوندا و جنرال موتورز

۲۱ فروردین ۱۴۰۱ همکاری جدید هوندا و جنرال موتورز

همکاری مستقیم خودروسازان در مقیاس بسیار بزرگ‌تر از تولید محدود یک خودرو مشخص، امروزه دیگر نه بر کسی پوشیده است و نه اقدامی رادیکال به شمار می‌آید. دقیقا برعکس، صنعت خودروسازی جهان امروز شاهد طیف گسترده‌ای از همکاری‌های متعدد میان خودروسازان مطرح بین‌المللی است که هر یک معمولا در زمینه‌ای خاص تخصص دارند و با ادغام توانایی‌ها و قابلیت‌های خود، مسیر طراحی و تولید را کوتاه‌تر و ساده‌تر می‌کنند.

همکاری جنرال موتورز آمریکا با هوندا موتورز ژاپن، یکی از این اقدامات مهم است که در راستای تولید ساده‌تر و سریع‌تر خودروهای الکتریکی انجام خواهد گرفت.

یک پلتفرم مشترک

داستان همکاری اخیر میان هوندا و جنرال موتورز بر سر طراحی و تولید یک پلتفرم جهانی برای محصولات جدید برقی در آینده نزدیک، ویژه بازار آمریکای شمالی است. این محصولات تمام الکتریکی (EV) قرار است از تکنولوژی جدید باتری‌سازی جنرال موتورز بهره بگیرند که تحت عنوان تکنولوژی آلتیوم (Ultium) شناخته خواهد شد. البته لازم به تاکید است که این خودروها برای سال ۲۰۲۷ میلادی بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده و ورود زودتر از موعد آن‌ها به این بازار بزرگ، تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

جنرال موتورز اعلام داشته است که یکی از خودروهای ارائه شده بر این پلتفرم جهانی، از سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت (کوچک شهری) خواهد بود که البته شنیدن آن با توجه به محبوبیت جهانی این سگمنت در تمامی بازارهای کره زمین، چندان دور از انتظار نیست.

مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز درباره این همکاری گفت: «هدف همکاری میان جنرال موتورز و هوندا، به کارگیری برترین تکنولوژی روز، برترین طراحی و استراتژی تولید است تا بتوان خودروهای برقی ارزان قیمت و مطلوبی را در مقیاس جهانی تولید کرد. این محصولات برای مهم‌ترین بازارهای هدف یعنی بازار آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و بازار چین در نظر گرفته شده‌اند.»

این نقطه نه آغاز همکاری میان جنرال موتورز و هوندا است و و نه پایان آن، چرا که بر اساس گفته‌های این دو شرکت بزرگ و محبوب، آن‌ها قصد دارند تا در زمینه تولید باتری‌های جدید نیز با هم همکاری کنند. بر این اساس انتظار می‌رود که همکاری میان این دو برند خودروساز در زمینه حرکت به سوی خودروهای تمام الکتریکی، ادامه‌دار باشد.

تمرکز این دو خودروساز بر تولید باتری‌های جدید نظیر لیتیوم-متال و پک باتری‌های سیلیکونی است. با خط تولید آزمایشی که در ژاپن و در کارخانه هوندا به راه افتاده، این دو همکار قصد تولید باتری‌های جدید ویژه خودروهای الکتریکی در مقیاس تولید انبوه را در سر دارند.

هوندا در خاک آمریکا

شرکت هوندا ژاپن پیشتر خبر از تولید خودرویی تمام الکتریکی از سگمنت کراس اوور کامپکت داده بود که قرار است از تکنولوژی پلتفرم EV و باتری‌های جدید ساخت جنرال موتورز با نام تکنولوژی آلتیوم استفاده کند. این خودرو جدید از سوی هوندا پرولوگ (به معنای سرآغاز) نام گرفته است و این شرکت قصد دارد نسخه لوکس آن را از برند آکیورا نیز به تولید برساند.

این محصول جدید هوندا در کارخانه‌های جنرال موتورز واقع در راموس مکزیک به تولید خواهد رسید که هم اکنون وظیفه تولید شورولت بلیزر و ایکوئیناکس را نیز بر عهده دارد. احتمالا نسخه لوکس‌تر آن از برند آکیورا، در کارخانه واقع در شهر تنسی تولید خواهد شد.

نتیجه گیری

داستان همکاری هوندا و جنرال موتورز به همین جا ختم نمی‌شود چرا که این برند خوشنام ژاپنی، در زمینه در برنامه اتوماسیون کروز شرکت جنرال موتورز نیز شریک است. این برنامه که با نام Cruise Automation شناخته می‌شود، برنامه‌ای مربوط به ارائه گسترده و تیراژ بالا از خودروهای بدون سرنشین به بازار جهان است. شرکت هوندا تا سال ۲۰۱۸ میلادی، در بازه‌ای ۱۲ ساله، رقمی برابر با بیش از دو میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی