بررسی مشخصات فنی هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

۶ مرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳

هوندا سیویک تایپ R همیشه معیاری برای سنجش خودروهای هات هچ بوده است. هر چند فولکس واگن گلف GTI حرف‌هایی برای گفتن دارد و در بازار هاچبک‌های اسپرت عرض اندام می‌کند، اما تایپ R می‌تواند هیجان بیشتری به رانندگان تزریق کند. حالا زمان آن رسیده تا نسل ششم این خودرو به بازار بیاید. هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ با موتور ۲ لیتری توربوشارژ و گیربکس دستی ۶ سرعته عرضه می‌شود. اگرچه طراحی ظاهری مدل جدید هوندا از مدل قبلی جذاب‌تر نیست، اما مطمئنا از لحاظ رانندگی چیزی دیگری است.

مزایا و معایب

+ ظاهر اسپرت

+ کابین و صندوق جادار

+ پیشرانه قدرتمند

+ دارای گیربکس دستی

+ سیستم رانندگی اسپرت

طراحی ضعیف‌تر از مدل قبلی

مشخصات فنی

پیشرانه هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ است و گفته می‌شود از مدل قبلی قدرت بیشتری دارد. هوندا هنوز مشخصات فنی نسل ششم را اعلام نکرده، اما تایپ R قبلی ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن.متر گشتاور داشت. قدرت موتور در خودرو جدید از طریق جعبه دنده دستی ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و نشان می‌دهد که هوندا چقدر در این کار تخصص دارد.

شتاب هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ احتمالا نزدیک به مدل قبلی است که ۰ تا ۱۰۰ را در ۵.۷ ثانیه پر می‌کرد. علیرغم اینکه قدرت سیویک فقط به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود، اما تایپ R قبلا توانایی خود را با ثبت رکورد ۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه در پیست سوزوکا ثابت کرده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ها، قرار بود هوندا گیربکس اتوماتیک دوکلاچه را به عنوان یک آپشن در دسترس خریداران قرار دهد، اما تا الان که هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۳۲۰ اسب بخار

گشتاور

—–

گیربکس

۶ سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۵.۵ ثانیه

سرعت

—–

مصرف سوخت

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۴۷ میلیمتر

عرض

۱۸۰۱ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۱۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۳۵ میلیمتر

وزن خالص

—–

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۶۹۴ لیتر

حجم مخزن سوخت

—–

قطر رینگ

۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی هوندا سیویک تایپ R ۲۰۲۳

نسل ششم هوندا سیویک تایپ R بر اساس ظاهر محافظه‌کارانه هوندا سیویک هاچبک ۲۰۲۲ طراحی شده و به همین خاطر طرح ضعیف‌تری نسبت به مدل قبلی دارد. البته به لطف بدنه عریض‌تر و چرخ‌های ۱۹ اینچی سبک‌تر، این هاچبک رانندگی و سواری بهتر و سریع‌تری خواهد داشت.

جلوپنجره مشبک بزرگ، رکاب‌های جدید و درهای عریض عقب مخصوص تایپ R طراحی و ساخته شده‌اند. جلوپنجره با طرح لانه‌زنبوری نمای جذابی به چهره هات هچ داده، اما اسپرت‌ترین بخش بدنه سر اگزوزهای سه‌تایی و بزرگ است که در وسط سپر عقب قرار دارد. اسپویلر عقب هم یکی از المان‌های اختصاصی سیویک تایپ R است.

طبق معمول نشان Type R به رنگ قرمز کار شده و کالیبرهای قرمز رنگ ترمز در پشت چرخ‌ها دیده می‌شود.

طراحی داخلی

کابین هوندا سیویک تایپ R ۲۰۲۳

همان طور که طراحی ظاهری بر اساس هوندا سیویک هاچبک انجام شده، طراحان برای کابین نیز از همین خودرو الهام گرفته‌اند. البته طراحی داخلی تایپ R از سیویک هاچبک هم جادارتر و جذاب‌تر است. فضای پا در صندلی‌های عقب سیویک تایپ R یکی از جادارترین‌ها در این کلاس محسوب می‌شود.

هر چند در خودروهای جدید بیشتر دکمه‌های فیزیکی حذف شده و جای خود را به صفحه‌ها و کلیدهای لمسی داده، اما در هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ هنوز می‌توان کلیدها و دکمه‌های فیزیکی برای سیستم تهویه و… را دید. طرح لانه زنبوری روی داشبرد که دریچه‌های تهویه را پنهان کرده، از مدل هاچبک معمولی به خودرو اسپرت ارث رسیده است.

کابین تایپ R سراسر قرمز است. از کفپوش گرفته تا صندلی‌ها و دوخت رودری‌ها، همه چیز از رنگ قرمز بهره می‌برد. صندلی‌های هوندا سیویک تایپ R با روکش جیر مانندی پوشیده شده‌اند که به گفته سازنده در پیچ‌های تند و رانندگی با G بالا، راننده و سرنشینان را سر جایشان ثابت نگه می‌دارد.

در مدل جدید برای علاقمندان به سرعت، دکمه قرمز رنگ R+ در کنار دسته دنده تعبیه شده که با فشار آن گرافیک کیلومترشمار تغییر می‌کند و دور موتور، وضعیت دنده و فشار G قابل مشاهده است. در این حالت اطلاعات و رفتار راننده ثبت و ضبط شده و نمایش داده می‌شود و یک زمان‌سنج هم برای ثبت رکورد روی پنل راننده وجود دارد. حتی می‌توان فیلم‌های رانندگی را نیز در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

صندوق عقب هوندا سیویک تایپ R با گنجایش ۶۹۴ لیتر، فضای کافی را برای استفاده روزمره و حتی مسافرت دارد و در صورت نیاز به جای بار بیشتر باید به سراغ هوندا CR-V رفت.

هوندا سیویک تایپ R؛ هیجان انگیز

نمای عقب هوندا سیویک تایپ R ۲۰۲۳

هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ آغازکننده نسل ششم این خودرو محسوب می‌شود و بر اساس نسل یازدهم سیویک هاچبک طراحی شده است. تایپ R جدید یکی از معدود خودروهایی است که همچنان با گیربکس دستی ساخته می‌شود تا حس هیجان و سرعت را به راننده تزریق کند.

این هاچبک اسپرت در پاییز ۲۰۲۲ به بازار می‌آید تا با تویوتا کرولا GR که در تابستان ۲۰۲۲ عرضه شده، رقابت کند. هنوز مشخص نیست برای خرید خودرو تایپ R چقدر باید پرداخت، اما با توجه به اینکه آخرین قیمت مدل قبلی ۳۸ هزار دلار بود، انتظار می‌رود که هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۳ با قیمت ۴۰ هزار دلار وارد بازار شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو