بررسی مشخصات فنی هوندا پاسپورت تریل اسپرت ۲۰۲۲

۳ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی هوندا پاسپورت تریل اسپرت ۲۰۲۲

کراس‌اوور سایز متوسط پاسپورت هوندا ابتدا در سال ۱۹۹۳ و به عنوان یک محصول تغییر برند یافته از مدل ایسوزو رودیو (Rodeo) و به منظور ورود به بازار شاسی بلند پسند آمریکا روانه بازار شد. دو نسل ابتدایی این مدل از کلاس شاسی بلند سایز متوسط و اما نسل سوم آن، از کلاس کراس‌اوور سایز متوسط به بازار آمریکا وارد شد.

هوندا با اعمال تغییراتی که در رده بندی و تریم‌های نسل سوم این کراس‌اوور اعمال کرده است، نسخه جدید ۲۰۲۲ آن را با تعداد تریم کمتری روانه بازار آمریکای شمالی خواهد کرد، اما در عوض نسخه آفرود محور تریل اسپرت را برای بازار سال پیش رو در نظر دارد.

مزایا و معایب

+ توان آفرود خوب در مقایسه با کلاس تولیدی

+ طراحی معقول و اغراق نشده

+ استفاده از پیشرانه حجیم و توانمند

– حذف تریم‌های ارزان قیمت و اقتصادی

– قیمت قابل توجه نسخه آفرود محور

مشخصات فنی پاسپورت تریل اسپرت

پاسپورت نسل سوم را باید نسخه کوچک‌تر شده مدل پایلت (Pilot/ در فارسی پایلوت) بدانیم که از سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد. این خودرو با وجود تعلق غیر قابل انکار به کلاس کراس‌اوور، حالا با تریم مخصوص آفرود روانه سبد محصولات هوندا در آمریکای شمالی خواهد شد. تریمی که با نام تریل اسپرت (TrailSport) شناخته می‌شود و اولین تغییر اساسی هوندا بر مدل پاسپورت نسل سوم به شمار می‌آید.

این تریم جدید در بخش عرض محورها برابر با ۱۰ میلی‌متر عریض‌تر شده است که بر اساس ادعای هوندا، جلوه بصری جذاب‌تری به خودرو می‌بخشد که شاید قابل درک نباشد، اما بدون تردید بر میزان پایداری آن تاثیر مثبتی می‌گذارد. ریم‌های ۱۸ اینچی آلیاژی جدید با تایرهای بزرگ‌تر نیز در نمای جانبی چهره خشن‌تر نسخه تریل اسپرت را بهبود می‌بخشد تا میان ظاهر و ذات این کراس‌اوور آفرودی توازن بهتری برقرار شود.

با توجه به ذات آفرودی این کراس‌اوور، سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائم (AWD) به همراه کنترل کامپیوتری گشتاور منتقل شده به چرخ‌ها در نسخه تریل اسپرت از ویژگی‌های استاندارد است، اما پیشرانه و گیربکس دستخوش تغییر نشده است.

این نسخه آفرود محور جدید گویا هوندا را آنطور که باید راضی نکرده است چرا که این خودروساز ژاپنی از همین حالا اعلام داشته است که برای سال‌های بعد از آن، ویژگی‌های دیگری همچون سیستم تعلیق ستاپ شده برای آفرود و تایرهای آفرودی گل درشت را نیز برای نسخه اسپرت تریل در نظر خواهد داشت. بزرگ‌ترین مزیت پاسپورت تریل اسپرت را تا اینجای کار باید استفاده آن از پیشرانه تنفس طبیعی نسبتا حجیم ۳.۵ لیتری V6 بدانیم که برخلاف کراس‌اوورهای دیگر، خوشبختانه دست به دامن حجم کم‌تر و سیستم پرخوران توربوشارژر نشده است. با داشتن ارتفاع بیش از ۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین و قابلیت یدک کشیدن ۲.۳ تن، باید این کراس‌اوور را جدی‌تر از آنچه میبینیم، بدانیم.

مشخصات کلی

نوع موتور

V6 بنزینی
حجم موتور

۳.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶/۲۴
تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۲۸۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور

۳۵۵ نیوتن متر

گیربکس

۹ سرعت اتوماتیک
محور محرک

دو دیفرانسیل دائم

شتاب

۵.۸ ثانیه
حداکثر سرعت

مصرف سوخت

۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی
نوع بدنه

کراس‌اوور سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژی
نوع شاسی

مونوکوک

ترمز جلو

دیسکی دو جداره
ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و ظرفیت‌ها

طول

۴۸۳۹ میلی‌متر

عرض

۲۱۱۶ میلی‌متر
ارتفاع

۱۸۳۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۸۱۷ میلی‌متر
وزن خالص

۱۸۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
حجم صندوق

۱۱۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب

۶۰/۲۴۵

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
کنترل دینامیکی

دارد

اتو پارک

ندارد
سنسور جلو

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد
رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

هشدار توجه راننده

ترمز ضد قفل

دارد
توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
نور بالا خودکار

چراغ بدرقه

دارد
روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر

دارد
بلوتوث

دارد

وای فای

دارد
شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد
نمایشگر هدآپ

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد
ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد
صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

دارد
خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد
کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

دارد

طراحی پاسپورت ۲۰۲۲

نمای جلویی هوندا پاسپورت تریل اس ۲۰۲۲

یکی از زیبایی‌های برند هوندا در برابر ژاپنی‌های دیگر نظیر تویوتا و نیسان و حتی برندهای کره‌ای چون کیا و هیوندای، تسلط بیشتر بر طراحی و عدم نیاز به شلوغ‌ کاری برای بیشتر دیده شدن است. به همین دلیل پاسپورت تریل اسپرت، کراس اووری با ظاهری توجیه شده و زیبا است. نمای جلو با چراغ شکاف‌دار مجهز به سیستم روشنایی در رو (DRL) و جلوپنجره مشبک بزرگ و البته تریم پلاستیکی مشکی رنگ بخش پایینی خودرو، از سایر مدل‌ها متمایز می‌شود اما در استفاده از این سبک طراحی وتریم‌های تزئیناتی، به هیچ عنوان زیاده‌روی نمی‌کند.

لوگو انحصاری تریل اسپرت بر جلوپنجره و در پنجم خودرو به رنگ نارنجی است. این مهم بهانه خوبی به دست طراحان هوندا دارد تا تریم داخلی داشبرد، صندلی و رودری‌ها را نیز با دوخت بخیه نارنجی هم‌رنگ با این لوگو پیاده سازی کنند. همچنین پشت سری‌ها و موکت کف به نام اسپرت تریل مزین شده است که همیگی از ویژگی‌های استاندارد این تریم به شمار می‌آید.

طراحی داخلی

نمای داخلی هوندا پاسپورت تریل اس ۲۰۲۲

نمای داخلی در مقایسه با سایر‌ تریم‌ها جز همین تغییرات جزئی تفاوت چندان فاحشی ندارد اما سادگی، مینیمال‌گرایی و تقارن از اصلی‌ترین عنصرهای طراحی نمای داخلی تریل پاسپورت است که آن را از ترکیب بندی عجیب و غریب برندهایی چون تویوتا و نیسان دور می‌سازد، اما در عین حال این نوع طراحی کمی هم از مد افتاده و قدیمی هم جلوه می کند.

پاسپورت در تمامی تریم‌ها بامجموعه‌ای از ویژگی‌های رفاهیو ایمنی نظیر اتصال بلوتوث، سیستم هدایت بین خطوط، سیستم ورود و استارت بدون کلید با قابلیت استارت از روی ریموت، سیستم کمک رانندگی هوندا، نمایشگر لمسی ۸.۰ اینچ سیستم مولتی مدیا و سیستم روشنایی تمام LED به بازار عرضه می‌شوند.

نتیجه گیری

نمای پشتی هوندا پاسپورت تریل اس ۲۰۲۲

با تغییر در تریم‌های تولیدی و حذف تریم ارزان اسپرت، حالا اقتصادی‌ترین تریم تولیدی پاسپورت مدل EX-L است که با پنج هزار دلار افزایش نسبت به مدل ارزان قدیمی، در حدود رقم ۳۹ هزار دلار به فروش می‌رسد. از یاد نبرید که نسخه تریل اسپرت نمونه عملکرد محور آفرودی با ویژگی‌های فنی و آپشن‌های رفاهی درخور توجه است. این مدل بخصوص که از زمستان امسال روانه بازار خواهد شد، قیتی برابر با ۴۹ هزار دلار خواهد داشت که رقم قابل توجهی در بازار خودروهای میان رده به حساب می‌آید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی