هوندا پایلوت 2018

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ هوندا پایلوت 2018

هوندا پایلوت یک شاسی بلند میان رده با سه ردیف صندلی است که تولید آن از سال ۲۰۰۲ میلادی توسط شرکت ژاپنی هوندا آغاز شد. در آن زمان پایلوت بزرگترین شاسی بلند تولید شده توسط کمپانی هوندا بود که قصد داشت بازار کراس اوورهای خانوادگی آمریکای شمالی را به تسخیر خود درآورد. در حال حاضر نیز پایلوت در لینکلن آلاباما به تولید می‌رسد و تاکنون سه نسل  از آن روانه بازارهای مختلف شده که در اینجا قصد داریم نسل سوم پایلوت را مورد بررسی قرار دهیم.

این محصول هیچ‌گاه فرصت حضور رسمی در بازار ایران را پیدا نکرد اما به عنوان یکی از خوش‌فروش‌ترین و معروف‌ترین شاسی بلندهای تولید شده توسط کمپانی هوندا، خودرو پایلوت ارزش آن را دارد که در این مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در ادامه این مطلب شما را با هوندا پایلوت ۲۰۱۸ بیشتر آشنا خواهیم ساخت. البته در حال حاضر نسخه ۲۰۲۰ هوندا پایلوت در بازارهای جهانی موجود است که از به روزرسانی‌های جزیی ظاهری نسبت به مدل ۲۰۱۸ بهره می‌برد.

طراحی ظاهری هوندا ۲۰۱۸

طراحی ظاهری هوندا پایلوت 2018

نمای ظاهری هوندا پایلوت ۲۰۱۸ از نوعی پرستیژ خاص و طراحی ظاهری بسیار پخته‌ سود می‌برد و در قیاس با برخی محصولات کره‌ای یا چینی که مشتری ایرانی بیشتر با آنها آشناست، شمایل متشخصانه‌تری را به نمایش می‌گذارد. در عین حال خطوط به کار رفته در طراحی بدنه این خودرو نیز چندان پیچیده نبوده و این اوج هنر طراحان شرکت هونداست که با استفاده از خطوط و اشکال هندسی نسبتا ساده، ظاهری موقر و متین را برای هوندا پایلوت ۲۰۱۸ یا به ‌طور کلی نسل سوم هوندا پایلوت پدید آورده‌اند.

جلو پنجره از سه نوار افقی تشکیل شده که نوار بالایی با ظرافت خاصی به فضای درون چراغ‌های جلو راه پیدا کرده و نمایی خاص را برای چهره پایلوت رقم زده است. در این بین حالت زیبای چراغ‌های LED دیلایت در نوع خود بسیار زیبا و هنرمندانه به نظر می‌رسد. البته مشابه این سبک چراغ‌های دیلایت را قبلا در رنو تلیسمان نیز دیده بودیم. در نمای بغل دو خط حجمی در قسمت بالا و پایین درب‌ها حک شده که فرم زیباتری برای پروفیل جانبی بدنه پدید آورده است. فریم بزرگ پنجره‌ها به همراه رینگ‌های پنج پره میان‌تهی نیز از دیگر شاخصه‌های نمای کناری هوندا پایلوت به شمار می‌آیند.

بعد از آنکه به قسمت پشت هوندا پایلوت می‌رسید، ابتدا متوجه شیشه بزرگ عقب آن خواهید شد که موجب ارتقای ورود نور به درون کابین شده و دید قابل قبول را برای راننده به سوی پشت فراهم آورده است. طراحی چراغ‌های دو تکه عقب نیز حالتی ویژه داشته که شاید سبک طراحی آن چندان متناسب و هماهنگ با حالت کلی بدنه به نظر نرسد. رگه‌هایی از چراغ محصولات آئودی نیز در آن مشاهده می‌شود.

در مجموع می‌توان عنوان داشت که هوندا پایلوت از لحاظ طراحی بدنه به خوبی توانسته خود را به عنوان یک شاسی بلند خانوادگی در دل مشتریان جای داده و نیازهای بصری ایشان را به نحو مطلوب مرتفع سازد.

طراحی داخلی هوندا ۲۰۱۸

طراحی داخلی هوندا پایلوت 2018

با ورود به کابین این شاسی بلند ژاپنی خود را درون یک محفظه نسبتا جادار خواهد یافت که نور زیادی از پنجره‌های بزرگ آن به داخل نفوذ می‌کند. طراحی کلی داشبورد تقریبا با اصالت به نظر رسیده و همان سادگی موجود در دکوراسیون داخلی خانه‌های ژاپنی را می‌توان در اینجا نیز احساس کرد؛ به ویژه طرح کنسول میانی داشبورد که به صورت نسبتا ساده ترسیم شده و دکمه‌ها و کلیدهای مختلف با چینش نسبتا منظم اما نه چندان مدرن روی آن جای گرفته‌اند.

یک کنسول حجیم نیز فضای بین صندلی‌های جلو را به دو قسمت تقسیم کرده و در بخش انتهایی آن هم دریچه تهویه برای سرنشینان عقب تعبیه شده است. پنل کیلومترشمار پشت فرمان به نوبه خود کاملا منحصر به فرد و متمایز جلوه می‌کند؛ چرا که دور موتور در یک سمت و نشانگرهای بنزین و دما نیز به صورت آنالوگ در سمت دیگر حضور دارند. سرعت خودرو به صورت دیجیتال در بخش بالا نمایش داده می‌شود و سایر اطلاعات مورد نیاز در یک نمایشگر کوچک که بین عقربه‌ها جای گرفته، به اطلاع راننده خواهد رسید.

سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین هوندا پایلوت هم‌سطح با دیگر محصولات هوندا بوده و در مقایسه با محصولات موجود در خارج از کشور تقریبا در سطح متوسط رو به بالا ارزیابی می‌شود. اما در قیاس با محصولات کره‌ای و چینی موجود در بازار ایران باید گفت که کیفیت متریال هوندا پایلوت نسبتا خوب و مرغوب جلوه می‌کند. هوندا پایلوت همان‌طور که از هیبت بدنه آن پیداست، فضایی جادار را جهت حضور سرنشینان فراهم آورده است. در ردیف اول و دوم تنها چهار نفر می‌توانند حضور داشته باشند چرا که صندلی‌های ردیف دوم نیز با یک کنسول از یکدیگر جدا شده و حالتی وی آی پی دارند اما صندلی‌های ردیف سوم به صورت پیوسته هستند که سه نفر سرنشین نه چندان درشت جثه می‌توانند در آن بخش حضور پیدا کنند. محفظه بار هوندا پایلوت نیز در حالت عادی می‌تواند 520 لیتر فضا در اختیار اسباب و وسایل کاربران بگذارد اما در صورت جمع کردن صندلی‌های ردیف سوم این میزان حجم تا 1325 لیتر گسترش خواهد یافت. به طور کلی فضای کابین هوندا پایلوت به خوبی توانسته محیطی متناسب با نیاز مشتریان هدف این محصول یعنی خانواده‌های پرجمعیت را به ایشان عرضه بدارد.

امکانات هوندا پایلوت ۲۰۱۸

نمای عقب هوندا پایلوت 2018

هوندا پایلوت در پنج تیپ مختلف به دست مشتریان بین‌المللی رسیده است. این تیپ‌ها شامل مدل پایه LX، EX ، EX-L ، تورینگ و الیت بوده که نسخه الیت حکم نمونه فول آپشن را در این جمع ایفا می‌کند. از جمله مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی موجود در مدل الیت می‌شود تجهیزات زیر اشاره کرد:

نمایشگر مرکزی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، آینه‌های گرم‌شونده جانبی، دیلایت، استارت موتور از راه دور، دوربین‌های نقاط کور شرکت هوندا موسوم به واچ لین، دوربین دید عقب دینامیک، تهویه اتوماتیک سه‌گانه، اپل کارپلی، اندروید اتو، رادیو ماهواره‌ای، درب صندوق برقی، جمع شدن صندلی‌های ردیف دوم با یک دکمه برقی، صندلی‌های ردیف اول و دوم با تنظیمات برقی، سامانه‌ ایمنی هشدار و تصادف از جلو، کروز کنترل، هشدار انحراف از مسیر، رهیاب، بلوری پلیر با نمایشگر سقفی برای سرنشینان ردیف پشت، پریز برق ۱۱۵ ولت، سیستم استاپ استارت موتور خودکار، نور مخفی، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر، مانیتورینگ نقاط کور یا رادار نقطه کور، هشدار ترافیک پشت سر، برف‌پاک‌کن خودکار، صندلی‌های جلو، سیستم تهویه صندلی‌های جلو + گرمکن، گرمکن فرمان.

پیشرانه هوندا پایلوت ۲۰۱۸

هوندا پایلوت یک قلب تپنده ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳.۵ لیتر در زیر درب کاپوت خود پنهان کرده و بسته به تیپ از گیربکس ۶ یا 9 سرعته اتوماتیک جهت انتقال نیرو به سوی محور جلو و یا هر چهار چرخ بهره می‌برد. حداکثر قدرت این پیشرانه برابر با ۲۸۰ اسب بخار بوده که در ۶۰۰۰ دور در دقیقه حاصل می‌شود؛ نهایت گشتاور پیشرانه هوندا پایلوت نیز به رقم 355 نیوتن متر می‌رسد که در ۴۷۰۰ دور تولید خواهد شد. مصرف سوخت هوندا پایلوت مجهز به گیربکس 9 دنده در سیکل ترکیبی برابر با 10.2 لیتر در100 کیلومتر ( نسخه دیفرانسیل جلو) و 10.6 واحد در نسخه تمام چرخ محرک خواهد بود. حداکثر سرعت هوندا پایلوت نیز حدود ۲۰۸ کیلومتر در ساعت است و فرایند شتاب صفر تا 100 آن بیش از ۸ ثانیه به طول خواهد انجامید.

مزایا و معایب هوندا پایلوت

کابین بسیار جادار و راحت، کیفیت سواری مطلوب و آرامش‌بخش و مصرف سوخت بهتر از رقبا در زمره نقاط قوت هوندا پایلوت جای می‌گیرند.

موارد همچون عدم اصلاحات مطلوب در گیربکس ۹ سرعته، کروز کنترل و هشدار تصادف بسیار حساس، دستیابی سخت به ردیف سوم صندلی‌ها و عدم حساسیت مناسب سیستم مالتی مدیای لمسی نیز در زمره نقاط ضعف هوندا پایلوت دسته بندی می‌شوند.

بازار پایلوت ۲۰۱۸

متاسفانه این شاسی بلند ژاپنی فرصت حضور در بازار ایران را پیدا نکرد اما به عنوان یک خودرو شاسی بلند خوش هیبت توانسته به نحو مطلوبی در بازار آمریکای شمالی و کانادا خودی نشان دهد و مشتریان زیادی به ویژه خانواده‌های پرجمعیت را به سوی خود جلب کند. آن‌طور که در برخی مجلات معتبر خارجی عنوان شده این خودرو توانسته به خوبی از پس رفع نیازهای یک خانواده پرجمعیت برآمده و به عنوان بهترین انتخاب در این زمینه شناخته می‌شود. قیمت هوندا پایلوت در حال حاضر چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۷ هزار دلار است. در بازار داخل ایران هوندا CR-V هم با اینکه وارد کشور شد اما به دلایل زیادی علیرغم کیفیت تولید عالی نتوانست آن طور که باید و شاید در بین شاسی بلند های ژاپنی برای خود جایگاه مناسبی رقم بزند.

 

نویسنده: حسین باباپور