هیوندای آزرا HG در برابر تویوتا آریون XV40

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ هیوندای آزرا HG در برابر تویوتا آریون XV40

دوران اوج گیری بازار خودرو ایران در دو دهه گذشته بدون شک دوران پیش از وضع قانون منع واردات خودروهای حجیم‌تر از 2.5 لیتر بوده است. در آن دوران خودروهای عملکرد محور با قابلیت‌ها و آپشن‌های رفاهی روزمره بسیاری به کشور وارد شدند که نه تنها بازار خسته کننده خودروهای تولید داخلی را به چالش کشیدند، بلکه بار دیگر باعث شدند خریداران لذت خرید و تملک خودروهای باکیفیت روز جهانی را تجربه کنند.

اگرچه بازار خودرو ایران الزاما شیفته خودروهای سایز متوسط و بزرگ‌تر نیست اما وجود خودروهای سدان خانوادگی توانمند در دوران پیش از منع واردات نشان داد که اگر چنین گزینه‌هایی در بازار ارائه شوند، بدون شک بر روی دست عرضه کننده باد نخواهند کرد. محبوب‌ترین خودروهای وارداتی خانوادگی را سدان‌های سایز متوسط وارداتی تشکیل می‌دادند که به دلیل بهره‌وری از پیشرانه‌های توانمند، ابعاد قابل قبول فضای داخلی و محفظه بار و همچنین آپشن‌های رفاهی قابل توجه به سرعت در دل مشتریان جا باز کردند.

متاسفانه پس از منع واردات چنین خودروهای ارزشمند به بازار ایران، امروزه تنها راه دستیابی به یکی از آن‌ها مراجعه به بازار خودروهای کارکرده و انتخاب از میان نمونه‌های دست دوم موجود است. اما از میان سدان‌های عملکرد محور وارداتی سایز متوسط دست دوم موجود در بازار ایران، گزینه‌های مجهز به پیشرانه‌های V6 مشتری و بازار انحصاری خود را دارند که اگرچه هر کسی به سراغ آن‌ها نمی‌رود، اما آنکس که در این وادی قدم می‌گذارد معمولا تملک گزینه کوچک‌تر و ضعیف‌تر را در ذهن ندارد.

دو گزینه محبوب این سگمنت بازار را دو خودرو هیوندای آزرا (گرنجور) نسل پنجم با کد شناسایی HG و آریون XV40 نسل اول (تویوتا کمری XV40 پرستیژ) تشکیل می‌دهند که هر دو خودرو با تکیه بر پیشرانه‌های V6، سطح قابل قبولی از آپشن‌های رفاهی، اعتبار برند و طراحی به روز از جمله خودروهای محبوب بازار دست دوم سگمنت سدان‌های خانوادگی عملکرد محور بازار ایران به شمار می‌آیند.هیوندای آزرا از سوی نمایندگی رسمی سواری‌های هیوندا کره جنوبی در ایران یعنی شرکت آسان موتور و تویوتا آریون از سوی نماینده رسمی سواری‌های تویوتا در ایران یعنی شرکت ایرتویا به بازار ایران عرضه شدند.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری تویوتا آریون

سابقه حضور مدل گرنجور با نام بین المللی آزرا در بازار جهانی به نسل اول آن در سال ۱۹۸۶ باز می‌گردد اما این خودرو تا زمان ورود نسل چهارم (TG) آن به بازار کشور برای مردم ایران آشنا نبود. این سدان سایز متوسط پرچمدار محصولات سواری هیوندای در بازار جهانی به شمار می‌آمد تا اینکه هیوندای مدل جنسیس سدان را روانه بازار کرد. اما پس از جدا شدن نام جنسیس به عنوان یک زیرمجموعه لوکس‌ساز از شرکت هیوندای، گرنجور دوباره به جایگاه پیشین خود بازگشت و همچنان پرچمدار محصولات سواری هیوندای اما یک سر و گردن پایین‌تر از برند لوکس جنسیس به شمار می‌آید. نسل پنجم گرنجور در سال ۲۰۱۱ با صرف زمانی معادل سه سال و نیم و بودجه‌ای برابر با ۴۵۰ میلیون دلار جانشین نسل چهارم (TG) شد.

نسل پنجم هیوندا آزرا با تکیه بر زبان طراحی “پیکرسازی سیال” هیوندای طراحی شده است که از سال ۲۰۰۷ در سیاست داخلی این شرکت رقم خورد. این سبک طراحی باعث شد محصولات جدید هیوندای به میزان بسیار زیادی از کهنگی و محافظه کاری همیشگی خود خارج شده و ظاهری بسیار رادیکال و مدرن و البته کمی فضایی پیدا کند. به همین دلیل ظاهر نسل پنجم آزرا در مقایسه با نسل چهارم آن با کمک ابعادی پف کرده و چراغ‌ جلوهای بزرگ و برجسته، بیشتر به انقلاب صنعتی شباهت دارد تا یک طراحی نوین. اگرچه این طراحی را الزاما نمی‌توان زیبا خطاب کرد اما باید اعتراف کرد که دنیای مدرنیته آن دوران (یک دهه پیش) از طرح‌های فضایی و سنت شکن به خوبی استقبال می‌کرد.

تویوتا آریون نسل اول، نسخه پرستیژ یا لوکس‌تر سری کمری XV40 بود که در سال ۲۰۰۶ ویژه بازار داخلی ژاپن، استرالیا، جنوب و شرق آسیا و خاورمیانه به تولید رسید و به دلیل قرارگیری بر پلتفرم مشترک با تویوتا کمری XV40، این خودرو در بسیاری از بازارها با همان نام کمری به فروش می‌رسید. طراحی نمای ظاهری آریون بیشتر شامل تغییر طراحی ظاهری جلو و عقب بوده است اما در کشور ما به دلیل استفاده از پیشرانه V6 و طراحی خارجی متمایز آن با کمری‌های وارداتی به عنوان خودرویی کاملا مجزا شناخته می‌شود. ظاهر آریون اگرچه همچنان براساس زبان طراحی همان دوران تویوتا شکل گرفته بود اما بدون شک در مقابل کمری XV40 ظاهر معقول‌تر و سنگین‌تری داشت. آریون در دو تیپ مختلف گرند و اسپرت به بازار ایران راه یافت که نسخه اسپرت با داشتن کیت بدنه شامل اسپویلر عقب، دفیوزر جلو و دامن جانبی، جلو پنجره سه تکه مشکی رنگ به همراه پروژکتورهای زیر چراغ به سادگی از نمونه گرند قابل تشخیص است. اگرچه مقایسه نسل دوم آریون (XV50) با ظاهری بسیار شبیه به لکسوس ES برای این مقایسه گزینه مناسب‌تری بود اما به دلیل واردات محدودتر این نسخه به ایران گزینه نسل اول XV40 برای این مقایسه برگزیده شد.

مقایسه ابعاد خارجی آزرا و آریون نشان دهنده طول، عرض و فاصله محورهای کشیده تر آزرا به ترتیب به مقدار 141 میلی‌متر، 40 میلی‌متر و 71 میلی‌متر است اما ارتفاع هر دو خودرو کاملا با یکدیگر برابر است. این اعداد و ارقام نشان دهنده جثه بزرگ‌تر آزرا در مقایسه با آریون است که بیشترین تاثیر خود را در راحتی و جادار بودن نمای داخلی به نمایش می‌گذارد.

با ورود به کابین هر دو خودرو شاهد فضای داخلی ساده، محافظه کار، سنتی و البته کاربردی آریون هستیم که به کمک تریم‌های چوبی یا پلاستیک رنگ متضاد قرار گرفته بر داشبرد، کنسول میانی و رودری‌ها، تلاش بسیار دارد تا از کمری XV40 متفاوت‌تر و جذاب‌تر جلوه کند. با این حال طراحی قدیمی‌تر و از مد افتاده آریون همانند سایر محصولات اقتصادی تویوتا در آن دوران، واقعا هیچ نکته‌ای برای گفتن در برابر نمای داخلی آزرا ندارد و همچنان تا حد بسیار زیادی همانند کمری XV40 به نظر می‌رسد که البته چندان دور از انتظار نیست. آریون همان کمری XV40 است که به منظور فروش در برخی دیگر از بازارهای بین المللی تنها اندکی مورد بازنگری طراحی قرار گرفته است و از ابتدا قرار هم نبود تفاوت چندانی با کمری داشته باشد. به همین دلیل درمقایسه با نمای کلی کابین آزرا، آریون بسیار تکراری، خسته کننده و بیش از حد محافظ کارانه به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از این تفاوت از طراحی بسیار سنت شکن هیوندای در نمای داخلی آزرا نشات می‌گیرد. حتی اگر بنا باشد نمای داخلی زیباتر نسل دوم آریون (XV50) را با آزرا HG مقایسه کنیم باز هم تویوتا قادر به رویارویی با طراحی متفاوت‌تر آزرا نخواهد بود.

اگر قرار باشد نمای داخلی آزرا را به صورت همزمان با آریون مقایسه کنیم داستان به کلی دگرگون خواهد شد. سبک طراحی رادیکال نمای خارجی آزرا با شدت بسیار زیاد به داخل خودرو نیز راه یافته است که نتیجه آن داشبرد با طراحی بسیار پیچیده مملو از زوایای تیز و اشکال هندسی مختلف پر شده است که در برابر نمای داخلی آریون بیشتر شبه به کنسول و ادوات کنترلی یک سفینه فضایی است. عدم استفاده از تزئینات چوبی در فضای پیچیده داخلی آزرا، ساختار آن را از حالت کلاسیک‌تر آریون دور می‌کند اما درست همانند نمای خارجی، داخل آزرا نیز احتمالا یک عده از افراد را به خود جذب و عده دیگر را از خود دور می‌کند. اگرچه این سبک طراحی رادیکال نمای داخلی بسیار منحصر به فرد است اما الزاما زشت یا زیبا نیست. ولی بدون شک شدت اختلاف پیچیدگی و سبک طراحی آن با آریون می‌تواند به خودی خود به عنوان یک فاکتور تعیین کننده میان این دو گزینه عمل کند چرا که معمولا افراد میان سال و بالاتر بیشتر به طراحی صاف و ساده نمای داخلی آریون کشیده شده و این معمولا جوانان هستند که با طراحی‌های عجیب و غریب خودروهای امروزی چون هیوندای کنار می‌آیند.

جدا از ماجرای طراحی متفاوت میان دو خودرو، این ابعاد قابل توجه آزرا است که نه تنها در خارج از خودرو، بلکه در داخل کابین ابعاد بزرگ‌تر خود را به رخ می‌کشد. به این ترتیب ظرفیت صندوق عقب آریون برابر با 535 لیتر است اما این فضا در آزرا برابر با 460 لیتر است که اختلاف نسبتا زیادی را نشان می‌دهد. اما نکته قابل توجه آن است که تویوتا آریون به تنهایی خودرویی جادار و دلباز به حساب می‌آید و حال آزرا با داشتن ابعاد خارجی بزرگ‌تر اما صندوقی کوچک‌تر می‌تواند کابین به مراتب جادارتری را به سرنشینان عرضه کند که در سفرهای بلند مدت میان شهری بسیار ملموس خواهد بود. حجم آپشن‌های ارائه شده در خودروهای کره‌ای هم دوره با محصولات تویوتا ژاپن همواره یکی از برترین ویژگی‌های خودروهای کره‌ای بوده است که در این میان آزرا HG نیز از این مهم مستثنی نیست. از این رو توصیه می‌شود پیش از انتخاب هر یک از این دو خودرو ابتدا تریم و سال تولید آن‌ها را که تعیین کننده سطح آپشن‌های به کار رفته در آن‌ها است را به خوبی بررسی کنید.

 

طراحی داخلی تویوتا آریون

طراحی داخلی هیوندای آزرا

مشخصات فنی: شانه به شانه

هر دو خودرو از پیشرانه‌های تنفس طبیعی 24 سوپاپ V6 (DOHC/دو میل سوپاپ) بهره می‌برند که در تویوتا کمری برابر با 3.5 لیتر و در آزرا 3.0 لیتر حجم دارد. پیشرانه حجیم‌تر تویوتا قادر است قدرتی برابر با 268 اسب بخار در دور 6200 و گشتاوری معادل 340 نیوتون.متر در دور 4700 به تولید برساند. اما قدرت تولیدی پیشرانه کم حجم‌تر آزرا معادل 250 اسب بخار در دور 6400 و گشتاور آن برابر با 288 نیوتون.متر در دور 5200 است. با توجه به وزن تقریبا برابر و استفاده از گیربکس اتوماتیک 6 سرعت سنتی هر دو خودرو، دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون برای آریون برابر با 7.2 ثانیه و برای آزرا برابر با 8 ثانیه است که در هر دو خودرو رقمی مناسب و اختلاف میان آن‌ها کاملا منطقی است. اختلاف مصرف سوخت متوسط هر دو خودرو نیز میزان کاملا قابل درک 0.5 لیتر در هر صد کیلومتر (حدود 10 لیتر در هر صد کیلومتر برای آریون و حدود 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر برای آزرا) است و البته در رانندگی واقعی در ترافیک شهری و البته شیوه رانندگی افراد می‌تواند در هر دو خودرو به سادگی به رقم 12 لیتر در هر صد کیلومتر نزدیک شود.

دوام و کیفیت ساخت محصولات تویوتا باعث شده است که مشتریان ایرانی همواره بر محصولات ژاپنی، مخصوصا مدل‌های مختلف تویوتا، حساب جداگانه‌ای باز کنند. اگرچه این چنین جا افتاده است که محصولات هیوندای استهلاک بالاتری دارند اما این موضوع با در نظر گرفتن اختلاف قیمت قابل توجه میان دو خودرو می‌تواند اندکی رنگ ببازد اما همچنان حقیقتی غیر قابل انکار است. خوشبختانه با توجه به شباهت‌های هر دو خودرو در بخش عملکرد فنی، انتخاب میان این دو گزینه برای مشتری اندکی ساده‌تر خواهد بود چرا که این میزان تفاوت در عملکرد در برابر نکات مهم‌تری چون طراحی، دوام، خدمات پس از فروش و البته طراحی چندان قابل توجه جلوه نمی‌کند.

نمای عقب تویوتا آریون

نمای عقب هیوندای آزرا

[wp_related_links link="https://khodro45.com/pricing/" txt="آخرین قیمت روز خودروها " w="not-bold"]

سخن نهایی

تویوتا آریون یکی از محصولات محبوب تویوتا در بازار دست دوم ایران است که به دلیل عرضه شدن با پیشرانه قدرتمندتر V6 و داشتن ظاهری بسیار متفاوت و البته زیباتر از کمری هم دوره خود، به عنوان خودرویی کاملا متفاوت در دل خریداران ایرانی جا باز کرد. با انتخاب نسخه اسپرت آریون، مالک می‌تواند از ظاهر نسبتا مسابقه‌ای این خودرو در مقایسه با نسخه گرند آن لذت بیشتری ببرد اما همچنان در برابر ظاهر سنت شکن و فضایی آزرا نسل پنجم خودرویی معاصر جلوه خواهد کرد.

در مقابل آزرا با بهره‌گیری از ظاهری فضایی ریسک بیشتری کرده است که این ریسک بالا از یک سو موجب جذب خریداران جوان‌تر و از سوی دیگر باعث دور کردن طیف کثیری از افراد میانسال شده است. به بیانی کلی‌‌تر، طراحی آزرا HG به نوعی است که مشتریان یا عاشق آن می‌شوند یا از آن فراری هستند. از این رو چندان جای تعجب نیست که هیوندای در نسل ششم آزرا طراحی میانه‌روتری را پیش گرفت تا طیف بزرگ مشتریان میانسال خود را نیز از دست ندهد.

دومین نکته مهم، اختلاف زیاد میان سبک طراحی نمای داخلی هر دو خودرو است که در آزرا آینده‌گرایانه و در آریون بسیار خسته کننده و قدیمی است. این سبک طراحی به سیاست‌های داخلی هر دو خودروساز برمی‌گردد که در تویوتا میانه‌روی، سادگی و کاربرد همواره در مرکز توجه بوده است اما در هیوندای بلند پروازی، آینده نگری و جذابیت هدف قرار گرفته است. اما از آن پس تمامی توجه بر اختلاف سطح آپشن‌های محصولی کره‌ای همچون آزرا در برابر آریون ژاپنی است که باعث می‌شود آریون چند سر و گردن از آزرا عقب‌ بماند. همچنین در مقابل نباید از یاد برد که اعتبار برند و دوام محصولات تویوتا موضوعی است که در ایران بسیار جدی گرفته می‌شود و تاثیر آن مخصوصا در نمونه‌های دست دوم به مراتب بیشتر از نسخه‌های صفر کیلومتر مد نظر خریدار است.

نویسنده: شهاب انیسی