بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

۲۷ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت یکی از خودروهایی است که قبل از تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات در سال ۹۷، وارد کشور می‌شد و روی خط تولید کرمان موتور قرار داشت. با آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، اکسنت با ظاهر و مشخصات جدید و قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار دوباره به بازار ایران برمی‌گردد. نسل پنجم این خودرو، ظاهر بهتری پیدا کرده و مثل همه محصولات هیوندای کیفیت ساخت بالایی دارد. احتمالا به زودی شاهد عرضه هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ توسط کرمان موتور خواهیم بود. این خودرو در بازار هند با نام هیوندای ورنا به فروش می‌رسد و ظاهر و مشخصات فنی آن کمی با هیوندای اکسنت که معرفی می‌شود، متفاوت است.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری قابل قبول

+ سواری عالی

+ کیفیت ساخت خوب

+ مصرف سوخت اقتصادی

صندوق عقب کوچک

موتور نه‌چندان قوی

فضای تنگ صندلی‌های عقب

مشخصات فنی

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ دارای پیشرانه کوچک ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که برای حرکت خودرو کافی به نظر می‌رسد. هر سه تیپ SE و SEL و لیمیتد ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن.متر گشتاور دارند. اکسنت در شهر و مسیرهای شلوغ و پرترافیک عملکرد خوبی دارد، اما در اتوبان قضیه فرق می‌کند. افزایش سرعت، بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد و وقتی هم که سرعت بالا برود، فرمان‌پذیری خودرو کمی ضعیف می‌شود. برای رسیدن به قدرت و سرعت بالا، باید فشاری بیشتری به موتور آورد که در این وضعیت، صدای پیشرانه از حد معمول بلندتر خواهد شد. قدرت موتور از طریق گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ برای رانندگی اسپرت و پرفورمنس ساخته نشده و فقط آنقدر قدرت دارد که بتواند برای رانندگی روزمره و ساده استفاده شود. وجود یک موتور ۴ سیلندر کم‌قدرت زیر کاپوت چندان جالب نیست و فشار دادن پا روی پدال گاز، قدرت کم موتور را نشان می‌دهد. هیوندای شتاب اکسنت را اعلام نکرده، اما تست‌هایی که انجام شده، عدد ۱۰.۷ ثانیه را ثبت کرده است.

یکی از مزیت‌های اکسنت جدید با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، مصرف سوخت آن است که می‌تواند برای کنترل مصرف بنزین به کار رانندگان ایرانی بیاید. این خودرو جمع و جور در هر صد کیلومتر فقط ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند و با کمترین سوخت از مبدا به مقصد می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۲۰ اسب بخار

گشتاور

۱۵۳ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۷ ثانیه

سرعت

۱۹۸ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۸۴ میلیمتر

عرض

۱۷۳۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۵۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۸۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۱۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۸۸ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ طراحی ظاهری قابل قبولی دارد، اما طوری نیست که بخواهیم با آب و تاب از آن تعریف کنیم.

تیپ پایه SE دارای رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی با قالپاق پلاستیکی، جلوپنجره کرومی و آینه بغل‌های برقی است. مدل SEL چرخ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، مه‌شکن روی سپر، اتولایت، آینه بغل دارای گرم‌کن و قابی کرومی برای پنجره‌های جانبی دارد. تیپ لیمیتد به رینگ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچی، صندوق عقب برقی، چراغ‌های LED جلو و عقب و سانروف مجهز است.

هنوز مشخص نیست کدام تیپ هیوندای اکسنت وارد خواهد شد، اما با توجه به مشخصاتی که از این سه تیپ گفته شد، احتمال می‌دهیم تیپ SEL را در خیابان‌های ایران ببینیم.

طراحی داخلی

کابین هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

کابین هیوندای اکسنت طرحی ساده دارد که با مواد باکیفیت ساخته شده، با این حال، طراحی جالب کیا ریو را ندارد.

سدان جمع و جور ۴ درب هیوندای برای ۵ سرنشین بزرگسال، با قد و قواره متوسط فضای کافی دارد. ردیف جلو راحت است و صندلی راننده در جای درستی نصب شده تا فردی که پشت فرمان می‌نشیند، دید خوبی به جاده داشته باشد. اکسنت فضای پای کافی را در اختیار راننده و سرنشین جلو قرار می‌دهد، اما ردیف عقب تا حدودی تنگ‌تر از جلو است، اما فضای سر هم برای ردیف جلو و هم ردیف عقب مناسب به نظر می‌رسد.

هیوندای کابین ساده‌ای برای اکسنت ساخته و خبری از المان‌های فانتزی نیست. پلاستیک‌های تیره و باکیفیت بخش زیادی از کابین را تشکیل می‌دهد، اما در گوشه و کنار پلاستیک‌های خشک نیز به چشم می‌خورد. همچنین روی داشبرد، دور اهرم دنده و دریچه‌های تهویه قطعات کرومی دیده می‌شود.

هیوندای اکسنت سدان جمع و جوری است و نباید انتظار داشته باشید صندوق عقب بزرگی مثل شاسی‌بلندها در اختیارتان قرار بگیرد. فضای بار اکسنت ۳۸۸ لیتر است که برای یک خودرو سدان کمی کوچک به نظر می‌رسد، اما یکی دو چمدان را در آن جای داد.

قیمت اکسنت ۲۰۲۲ در بازار

طراحی هیوندای اکسنت ۲۰۲۲

هیوندای اکسنت با قیمت کمتر از ۲۰ هزار دلار، ایمنی مناسب و مصرف سوخت اقتصادی، یکی از گزینه‌های دور جدید واردات خودرو به کشور است و بازگشت دوباره‌اش به ایران، خبر خوبی برای بازار خواهد بود. قیمتی که در بازارهای جهانی برای خرید خودرو جمع و جور اکسنت تعیین شده به ترتیب ۱۷ هزار، ۱۸ هزار و ۲۰ هزار دلار است و با توجه به ارزش خودروهای مونتاژی مشابه چینی در بازار ایران، احتمالا مدل ۲۰۲۲ هیوندای اکسنت یک تا ۱.۵ میلیارد تومان قیمت بخورد. برای مشخص شدن قیمت دقیق هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ در بازار ایران باید منتظر اعلام تعرفه و نرخ جدید دلار باشیم. کیا ریو و نیسان ورسا رقبای اکسنت در بازار کشورهای مختلف به حساب می‌آیند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو