هیوندای تایگر X-1، خودرویی که راه می‌رود

۵ اسفند ۱۳۹۹ هیوندای تایگر X-1، خودرویی که راه می‌رود

تقریبا حدود دو سال پیش –ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷)- بود که هیوندای در نمایشگاه محصولات برقی (CES) وسیله نقلیه عجیب و غریبی را معرفی کرد. وسیله نقلیه مفهومی قابل راه رفتن هیوندای الویت (Hyundai Elevate) یکی از مهم‌ترین و عجیب‌ترین محصولاتی بود که به نمایش درآمد.  حالا خودروساز کره جنوبی دوباره این خودرو مفهومی را در فهرست کارهای خود قرار داده است.

در این گزارش به جزئیات مدل آزمایشی ربات حمل و نقل زمینی هوشمند قابل تبدیل (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot Experiment) یا تایگر X-1 (Tiger X-1) می‌پردازیم.

مشخصات فنی هیوندای تایگر X-1

خودرو مفهومی جدید هیوندای

هیوندای تایگر مفهومی

این ربات برقی تمام خودکار انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌های قابل شارژ تامین می‌کند و برای حمل انواع مختلف وسایل و ابزار روی سطوح ناهموار، مثل سطح کره ماه طراحی شده است. در حقیقت، تایگر در نقطه مقابل خودرو خانوادگی هیوندای پالیسید قرار می‌گیرد.

این خودرو رباتیک توسط شرکت خودروسازی نیو هوریزونز و با همکاری اتودسک و سانبرگ فرار طراحی شده است.

مدیران و مهندسان هیوندای عقیده دارند که رباتیک یکی از مولفه‌های اصلی صنعت خودرو در آینده خواهد بود. این شرکت قبلا ربات‌های پوشیدنی مثل وست اکسوسکلتون (Vest Exoskeleton) و حتی ربات‌های هوش مصنوعی نمایشگاهی را ارائه کرده است.

بر اساس همین نظریه، هیوندای ۱.۱ میلیارد دلار از سهام مدیریتی شرکت بوستون داینامیکز، معروف‌ترین شرکت رباتیک جهان را در دسامبر ۲۰۲۰ خریداری کرد.

تایگر X-1 بر اساس معماری پلتفرم مدولار طراحی و ساخته شده و دارای چهار پایه و چهار چرخ متحرک است. هر کدام از پایه‌های این خودرو دارای شش نقطه اتصال بین شاسی و چرخ است که این قابلیت را ایجاد می‌کند تا تایگر بتواند روی انواع مختلف سطوح ناهموار حرکت کند.

همچنین این خودرو رباتیک قابلیت حرکت ۳۶۰ درجه را دارد، یعنی چرخ‌ها می‌توانند به طور مجزا از یکدیگر چرخش داشته و امکان حرکت به زوایای مختلف را فراهم می‌کند.

برای حمل و نقل ابزار و وسایل نیز یک محفظه بزرگ بر روی پایه‌های چرخ‌دار این خودرو رباتیک قرار دارد.

روش شارژ تایگر نیز با خودروهای برقی که تا کنون دیده‌ایم، متفاوت است. این خودرو علاوه بر اینکه امکان شارژ به صورت معمولی را دارا است، می‌تواند به پهپادها متصل شده و در مناطق صعب‌العبور و فاقد برق، باتری خود را شارژ کند.

همان طور که قبلا گفتیم، تایگر بر اساس خودرو رباتیک هیوندای الویت طراحی و ساخته شده، با این تفاوت که الویت قابلیت حمل و نقل مسافر را دارد، در صورتی که تایگر فقط مخصوص حمل بار است. هر چند هر دوی این خودروهای رباتیک از یک سیستم حرکتی که شامل پایه‌های چرخ‌دار است، استفاده می‌کنند.

هیوندای تایگر X-1 خودرویی است که می‌تواند در سفرهای تحقیقاتی و اکتشافی کاربرد داشته باشد و ابزار و لوازم مورد نیاز را به مناطق دشوار و ناهموار حمل کند. یکی دیگر از موارد استفاده از این خودرو، هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل است. یعنی زمانی که هیچ راه صافی برای عبور و مرور خودروها معمولی وجود ندارد. از تایگر می‌توان برای کاربردهای روزمره، مثل تحویل بسته‌ها و مرسولات پستی به خانه‌ها و شرکت‌ها نیز بهره برد. هیوندای تایگر در ماموریت‌های نظامی نیز قابل استفاده است.

به احتمال زیاد این خودرو رباتیک فقط در حد مدل آزمایشی باقی می‌ماند و به مشتریان فروخته نخواهد شد، با این حال فناوری‌های تایگر در محصولات آینده هیوندای به کار گرفته می‌شود.

نویسنده: میلاد قزللو